Babišova MF DNES hrozí (Plesl mluví o analýze) Seznamu odvetou: soukromí Lukačoviče věcí veřejnou

kauza Čapí hnízdo

Babišova MF DNES hrozí (Plesl mluví o analýze) Seznamu odvetou: soukromí Lukačoviče věcí veřejnouAKTUALIZOVÁNO
Páteční vydání MF DNES Foto:

Foto: Vojtěch Drbohlav

Domov

Deník MF DNES spadající pod Agrofert vyslal do Seznamu varovný signál, že si prověří soukromí majitele této firmy Iva Lukačoviče. Vše souvisí s tím, že televize Seznam zveřejnila informace nepohodlné premiérovi Andreji Babišovi, který formálně převedl Agrofert do svěřenského fondu. Seznam se proti nedávné výhrůžce šéfa MF DNES ohradil a zdůraznil, že práce jeho novinářů je nezávislá. Šéfredaktor listu Jaroslav Plesl posléze navázal se zpochybněním etiky žurnalistické práce reportérů Seznamu a dodal, že se ze strany deníku nejedná o útok, nýbrž analýzu a komentář.

První varování se objevilo na facebookové stránce Jaroslava Plesla ve čtvrtek, v pátek se pak výhrůžka opakovala už i na stránkách těchto novin.  

Ve čtvrtek šéfredaktor Jaroslav Plesl na sociálních sítích uvedl, že by se měl někdo začít v soukromí Lukačoviče „rejpat“. V pátek pak vyšel na názorové stránce pod karikaturou Lukačoviče krátký text: „Patnáctý nejbohatší Čech v nové roli. Televize Seznam zabrousila do rodinného zázemí premiéra, dokonce do chorobopisu jeho syna. Tím se její vlastník Ivo Lukačovič zařadil mezi magnáty podezřívané z toho, že svá média zneužívají pro vlastní byznysové zájmy. A muž, který si dosud přísně střežil své soukromí, musí počítat s tím, že i to bude propříště věc veřejná,“ uvádí text, který jakoby patřil pod rubriku Skicář Václava Teichmanna, ale jinak je bez udání autora. 

Text přitom velmi připomíná čtvrteční útok šéfredaktora MF DNES Jaroslava Plesla na Lukačoviče na Facebooku. „Tak co, s jakým dalším schizofrenikem teď bude Seznam natáčet? A co na to Ivo?“ napsal Plesl. 

Pod Pleslovým příspěvkem se rozvíjí diskuze. Plesl v jedné ze svých odpovědí naznačuje, že by se někdo měl začít „rejpat“ v soukromí majitele Seznamu Ivo Lukačoviče. „Možná. Ale všechno se změní, až se někdo začne rejpat v rodině Ivovi…,“ napsal Jaroslav Plesl.

„Výhrůžky šéfredaktora deníku, patřícího do premiérova svěřeneckého fondu, ponecháme k posouzení kriticky uvažující veřejnosti. Společnost Seznam.cz pokládá nicméně za nutné vyjádřit se k osočení, že majitel společnosti zneužívá svá média pro vlastní byznysové zájmy,“ uvedli v prohlášení členové představenstva společnosti Tomáš Kapalín, Ondřej Procházka a Pavel Zima.

„Seznam.cz není napojený na žádné veřejné rozpočty, jeho obchodní výsledky jsou výrazem svobodné vůle obchodních partnerů ve svobodné společnosti. Jsme hrdou českou technologickou firmou, jejíž produkty a služby využívají denně miliony lidí, kterým zlepšují a usnadňují život. Politický aktivismus nemá a nikdy nebude mít v obsahu redakcí společnosti Seznam.cz žádné místo,“ dodal Seznam ve svém komentáři k vzkazu šéfredaktora Plesla.

Na to opět zareagoval právě Plesl. „Zcela kategoricky říkám, ze Seznamu nevyhrožujeme, jen analyzujeme události a komentujeme. To je vše. Na rozdíl od Seznamu děláme standardní novinářskou práci,“ prohlásil.  „V Seznamu by si měli především odpovědět na otázku, nakolik je v souladu s etickými pravidly novinářské práce zneužívat psychicky nemocné jedince a z jejich vyjádření sestavovat bulvární reportáže,“ napsal Plesl na Facebooku.

Kauza Babiše mladšího

Deník MF Dnes patří do vydavatelství Mafra a to do holdingu Agrofert, který kvůli zákonu o střetu zájmů převedl do svěřenského fondu trestně stíhaný premiér Babiš. 

Kauzu vyvolala reportáž serveru Seznam Zprávy, v níž Babišův syn Andrej novinářům řekl, že byl proti své vůli odvezen na Krym. Premiér podle svého syna chtěl, aby zmizel z Česka kvůli policejnímu vyšetřování dotací pro farmu Čapí hnízdo, v níž oba čelí trestnímu stíhání. Babiš ve středu uvedl, že jeho syn sice byl v minulosti na Krymu, jeho pobyt byl ale legální, nešlo o únos. Babiš novináře ze Seznamu obviňuje z hyenismu, sám ale své děti do kauzy Čapí hnízdo zatáhl.

V projevu v parlamentu na jaře 2016 sám řekl, že v době, kdy farma získala unijní dotaci, ji vlastnil jeho švagr a jeho dvě dospělé děti. „Farmu Čapí hnízdo vlastnili v rozhodné době mé dvě dospělé děti a bratr mojí partnerky, který držel podíl odpovídající podílu mých dvou nezletilých dětí a mé partnerky. Proč jsem nechtěl říci jména akcionářů? No, protože jsem nechtěl ohrozit moje děti, svoji rodinu, to je to nejcennější, co mám. Proto jsem se ne vždy vyjadřoval správně,“ prohlásil v Poslanecké sněmovně během mimořádné schůze právě k Čapímu hnízdu.

Čtěte také: Šéfredaktor MF Dnes naznačuje odplatu za reportáž televize Seznam

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.