Brněnský nápad: Semafory mají zastavovat auta před vzletem letadla

Brněnská kuriozita

Brněnský nápad: Semafory mají zastavovat auta před vzletem letadlaNOVÉ
Vzlétající dráha na Gibraltaru - auta zastavil semafor Foto:

ZDROJ: Printscreen / YouTube / efbeVideo

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Plánovaná trasa obchvatu Tuřan u Brna může nebezpečně zasahovat do ochranného pásma brněnského letiště. Po plánech jako je zapuštění silnice do země se přišlo s dalším možným řešením – semafory, které by auta zastavily, než letadlo proletí. Brno by se tak stalo podobnou leteckou raritou, jakou je třeba Gibraltar. Informuje o tom iDnes.cz.

Gibraltar pro svou malou rozlohu nemá s místem nazbyt. Proto přistávací a vzletovou dráhu kříží silnice vedoucí z britského zámořského území Španělska. Pokud má letadlo vzlétnout, řidiče zastaví semafory a závory. Podobná kuriozita by se mohla týkat i okolí Brna, jelikož tuřanský obchvat nelze vybudovat jinak, než v letištním ochranném pásmu.

Do ochranného pásma vzletu letadel by zasahovaly především vysoké kamiony či autobusy. Tuřanská radnice i brněnské letiště tak vymýšlí, jak tento problém vyřešit i s ohledem na kolony a menší investici peněz.

„Proto jsem navrhl řešení se semaforem. Pro řidiče to bude znamenat zdržení, ale lepší tohle než současný stav, kdy se auta tísní v kolonách, protože kapacita nynějších silnic prostě nestačí,“ řekl serveru iDnes.cz starosta Tuřan Radomír Vondra (Žijeme zde). Semafory si u letiště dokáže představit i náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek (ANO). „Je to pro nás jedna z variant, o které jednáme,“ konstatoval.

Kolikrát denně by semafory řidiče zastavovaly, zůstává otázkou. Tuřanský starosta argumentuje tím, že na letišti jsou momentálně pouze dvě pravidelné letecké linky – do Londýna a Mnichova. Červená by se tak na semaforech neobjevovala příliš často.

Ve hře je ale stále výrazné navýšení počtu linek z letiště. K tomu se v letní sezóně přidávají k pravidelným spojům také charterové lety do dovolenkových lokalit. K tomu se letiště využívá i pro nákladní letadla a trénink pilotů například společnosti Austrian Airlines. Navíc je možné, že by dopravní prostředky musely zastavovat i při vzletech malých soukromých letadel. V konečném důsledku by se červená stopka mohla rozsvítit až stokrát denně.

Proti této možnosti se staví letecký instruktor Petr Voženílek, instruktorem leteckých výcviků ve Vyškově. „Dávat semafor na obchvat, který má odlehčit a zrychlit dopravu, považuju za nesmysl. Ano, takové řešení mají na Gibraltaru, ale tam mají skály. Neměli jinou možnost, ale v Brně je to blbost. Z vlastní zkušenosti vím, že na vyčkávacím stanovišti normálně stojíte s malým letadlem i dvacet minut ve frontě, než se dostanete na startovací dráhu. Z Tuřan nelétají jen velká dopravní letadla,“ řekl serveru Voženílek.

Stále se tedy ještě úplně neustupuje od návrhu zapuštění silnice do hloubky dvou metrů tak, aby nezasahovala do ochranného pásma. Semafory jsou ale mnohem levnějším řešením.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články