Brno se chystá na dopravní peklo. Přestavba „matky křižovatek“ D1 a D2 omezí tah na Bratislavu
DOPRAVNÍ SITUACE V BRNĚ
Brno se připravuje na jeden z největších dopravních zásahů v historii města. Na jihu metropole začala přestavba dálniční křižovatky D1 a D2 – klíčového uzlu, kterým denně projede až 80 tisíc vozidel. Stavební práce v hodnotě 3,8 miliardy korun přinesou omezení až do listopadu 2027. Přestavba „matky křižovatek“ už nyní omezuje transfer z Ostravy do Brna, nebo z Brna do Bratislavy. Největší dopravní omezení ale přijdou až v lednu 2026.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo komplexně přestavovat křižovatku dálnic D1 a D2 Brno jih včetně úpravy D1 na šestipruhové uspořádání. Přestavba dopravně velmi zatížené křižovatky potrvá dva roky a celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení. V dalších letech se počítá s rozšířením D1 na celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032, uvádí ŘSD na svém webu.
„MÚK Brno jih je jednou z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v České republice. Denně tudy projede až 80 000 aut včetně vysokého podílu tranzitní nákladní dopravy. Stávající uspořádání již nevyhovuje současným ani budoucím dopravním nárokům. Přestavba na 3+3 pruhy na D1 umožní efektivnější rozdělení dopravy, zkrátí se doba průjezdu a zvýší bezpečnost. Projekt počítá i s tím, že v budoucnu by se rampy a připojovací pruhy ještě mohly rozšířit, aby se dalo v případě potřeby kapacitu dále navýšit,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Omezení začalo platit v plném rozsahu na konci minulého týdne. Server iDNES.cz v pondělí napsal, že se na dálnici vytvořily první kolony už v neděli ráno. Auta i kamiony projížděly zúženými pruhy a k největším kolonám došlo před křížením na úrovni nákupního centra Olympia. Hustý provoz ale zůstával plynulý a zdržení se podle policie pohybovalo v řádu minut. „Situace se prozatím obešla bez mimořádných událostí i nehod. Kolony jsou v tomto místě v tuto dobu standardem. Nejhorší je směr od Vyškova, kde zácpa začíná už před Holubicemi,“ uvedl policejní mluvčí Petr Vala.
Klíčový dopravní uzel slouží jak tranzitu, tak místním pro příjezd do průmyslových zón i městských částí. Sjezdy a nájezdy jsou nově navržené tak, aby se jezdilo plynuleji než teď. „Dálnice D1 je kolem Brna značně dopravně zatížená. Kapacita čtyřpruhového uspořádání je už téměř vyčerpaná. Velké křižovatky Brno-centrum a Brno-jih nevyhovují kapacitně svým uspořádáním. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a často to vede ke kolonám. Proto se rozhodlo o rozšíření úseku dálnice D1 kolem Brna na šestipruhové uspořádání,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
SOUVISEJÍCÍ: OBRAZEM: „Barbarství v Českém ráji“. Plánovaná silnice z Jičína do Turnova čelí hněvu ekologů
Kvůli přestavbě křižovatky se očekávají velké dopravní komplikace. Ty už řidiče postihly při rozšiřování sousedního úseku, D1 v okolí Brna je totiž dopravně obrovsky zatížená a zácpy vznikají i za běžného provozu ve špičce. Šoféři často stáli v dlouhých kolonách nejen od Prahy, ale také ve směru od Bratislavy. Provoz se proto silničáři a policisté snažili zlepšit pomocí zákazů předjíždějí pro kamiony inteligentního systému, kdy chytré značky rozmělňují dopravu v kritických úsecích.
Kde dojde k největším komplikacím?
Nejvíce se kamiony hromadí na D2 směrem k Brnu, kde se zácpa při špičce táhne až k mostu u Rebešovic. Průjezd po D1 od Prahy naopak zůstává bez zásadních problémů. Policie přesto doporučuje, aby se řidiči křižovatce, pokud mohou, raději vyhnuli a počítali s časovou rezervou. Kvůli probíhající přestavbě je uzavřena zhruba polovina nájezdů a sjezdů. Například řidiči, kteří dříve najížděli z Brna na D1 směrem na Ostravu nebo sjížděli z D1 od Prahy do Brna, musí nyní volit objízdnou trasu přes D2 a sjezd u Avion Shopping Parku.
V okolí křižovatky byla posílena policejní dohledová služba, která dohlíží na plynulost provozu i dodržování zákazu tranzitní dopravy na přilehlých silnicích. V terénu operují také motohlídky schopné rychle reagovat na nehody. Podle Radka Mátla se řidiči musí připravit, že největší komplikace nastanou po 6. lednu 2026, kdy se doprava převede na jeden jízdní pás. Na druhém se mezitím začne s hlavní částí přestavby.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pod dohledem policie: Stavba D35 odkryla unikátní keltské sídliště se šperky a jantarem
Už nyní je zavřený nájezd z Brna na Prahu a plánuje se i uzavření nájezdu z Ostravy do Brna. „Řidičům doporučuji hlavně trpělivost. Největší průšvih nastane, když se v omezení stane nehoda – odtahy jsou pak velmi časově náročné a způsobí ještě větší kolony,“ uvedl Mátl. „Dá se očekávat, že v dopravních špičkách a zejména koncem týdne, kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů. Bude se zde pracovat dnem i nocí, i proto, že navážka materiálu na stavbu v průběhu dne je kvůli kolonám velmi komplikovaná,“ dodal v podcastu.
Stavba bude extrémně náročná, protože probíhá za plného provozu. Aby se snížil dopad na dopravu, vzniknou tři provizorní mosty přes Svitavu, Svratku a D2, které umožní oddělit staveništní dopravu od veřejného provozu. „Budujeme také mobilní betonárky a dočasné připojovací pruhy, aby byl nájezd plynulejší. Snažíme se co nejvíce omezit křížení provozu se stavbou… Až bude přestavba hotová, přímé větve od Bratislavy na Prahu i od Ostravy na Bratislavu neskutečně pomohou plynulosti dopravy. Odstraníme veškeré kolizní body,“ uzavírá Mátl. Silničáři zde postaví 14 mostů, tři kilometry šest metrů vysokých protihlukových stěn a použijí méně hlučný typ asfaltu.
Na svízelné dopravní situaci v Brně se podepíše i očekávaná oprava více než stoletého vodovodu v brněnských Obřanech. Tato rekonstrukce potrvá dva roky a znamená úplnou uzavírku důležité spojnice mezi Brnem a obcemi na severu města. Místní i radnice se obávají dopravního kolapsu – objížďky totiž vedou po úzkých ulicích, které nejsou na hustý provoz připravené. Ulice Hradiska a Mlýnské nábřeží jsou podle obyvatel místy tak úzké, že se zde sotva vyhnou dvě osobní auta.
Zatím je Fryčajova ulice průjezdná pouze částečně – horní část řídí semafor. Od 1. listopadu však nastane první hlavní fáze rekonstrukce, kdy bude celá ulice uzavřena. Dělníci vymění potrubí na úseku dlouhém 1,2 kilometru mezi křižovatkou s Mlýnským nábřežím a hranicí města. Podle města se budou dopady průběžně vyhodnocovat a nevylučují se ani dodatečná opatření.