Praha si došlápla na reklamu, vadit budou i nepovolené letáky. U PirStanu pikantní, říká Nacher

VIZUÁLNÍ SMOG V PRAZE

Praha si došlápla na reklamu, vadit budou i nepovolené letáky. U PirStanu pikantní, říká Nacher
Nová pravidla pro reklamu v praxi. Foto: Pražský magistrát
1
Domov

Echo24

Hlavní město od října zpřísnilo pravidla pro venkovní reklamu. Nově ji magistrát omezuje nejen v bezprostředním centru Prahy, ale ve všech dalších památkově chráněných územích, jakými jsou kupříkladu části Vinohrad, Smíchova, Letné či Dejvic. Proti pravidlům tak může být vylepování plakátů nebo dokonce rozdávání letáků mimo zkolaudovaná místa. Přísnost nařízení je odstupňovaná. Ne všichni ze zastupitelů však se změnou souhlasí, kupříkladu Patrik Nacher za ANO napsal, že jde o přílišnou regulaci a zrovna Piráti, kteří město vedou, společně se Starosty město před volbami polepili nevábnými billboardy.

„Jsem rád, že reklamu v Praze postupně kultivujeme. Není možné, aby na historickém domě naproti Veletržnímu paláci visela přes celou fasádu obří reklamní plachta,“ pochvaloval si změnu Adam Scheinherr, náměstek primátora a radní pro oblast dopravy a památkové péče. Regulace reklamy ve městě existuje od roku 2006, týkala se však jen nejpřísněji chráněných míst. „Jedná se o další důležitý krok při regulaci reklamního smogu ve městě a nastavení jasných pravidel. Dobu, než nařízení vejde v platnost, jsme nastavili nadstandardně dlouhou, aby se provozovatelé mohli na nové pravidla zavčas připravit,“ myslí si radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Regulace je třístupňová. Nejpřísněji se přistupuje k reklamě na území Pražské památkové rezervace, tedy v úplném centru, kde se nic oproti předchozím omezením nemění. „Do druhého pásma budou spadat památkové zóny, kde bude platit volnější varianta, zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa. Ve třetím pásmu, na území ochranného pásma Pražské památkové rezervace, budou zakázány jen reklamní plachty a bannery a reklamy na dopravních prostředcích,“ informuje Praha.

„V naší zemi jsme si zvykli v podnikání provozovat divoký západ, bez ohledu na veřejný zájem. Takhle to ale ve vyspělých zemích nefunguje. Třeba to, aby města vypadala příjemně, a ne jako lunapark, je v Evropě přísně regulováno. Jsem ráda, že se Praha postupně řadí po bok metropolím, kterými je potěšení procházet. Naším cílem není reklamu v Praze zakázat. Jen by měla mít určitou úroveň. Na reklamní plachty se na rozdíl od jiných druhů reklamy zatím žádná pravidla nevztahovala, a tak se objevovaly i na místech, kam rozhodně nepatří,“ prohlásila radní pro oblast kultury Hana Třeštíková.

Zastupiteli za Ano Patriku Nacherovi se nicméně nelíbí, že zákazy se rozšířilo tak daleko za hranici centra města. „Správný boj proti vizuálnímu smogu v historickém centru se v podání vedení města zase zvrtnul ve snahu regulovat všechno a všude.
Zvlášť pikantní u PirStanu, který momentálně polepil Prahu billboardy vizuální úrovně, jak z dílny pejska a kočičky,“ zkritizoval na Twitteru.