Zákaz předjíždění pro kamiony se rozšiřuje na 145 km dálnic

Zákaz předjíždění pro kamiony se rozšiřuje na 145 km dálnicNOVÉ
Domov

Zákaz předjíždění

Echo24

Od ledna příštího roku se rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony nad 12 tun. Trvale bude platit celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Dosud se trvalý zákaz vztahoval jen na 29 kilometrů na D1 a D8. Informovalo o tom v pátek ministerstvo dopravy. Přes zimu navíc platí dočasný zákaz na části dálnice D1 na Vysočině, který se vyhlašuje pouze při špatném počasí nebo hustém provozu. Dopravcům vybírání kritických úseků nevadí, uvítali by však raději proměnlivé zákazy.

Trvalý zákaz předjíždění pro kamiony se tak od Nového roku rozšíří o 116 kilometrů. Dosud byly zákazové značky na části dálnice D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v tunelech Prackovice-Radejčín a Libouchec-Panenská na dálnici D8 a v klimkovickém tunelu na D1.

Nově bude zákaz platit na dalších 11 úsecích. Na D1 budou značky na kilometrech 179,0-203,9 a 205,5-210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5-185,85 v opačném směru. Na D5 bude zákaz na kilometrech 0,0-11,5 a 14,8-22,5 ve směru na Plzeň a v opačném směru na kilometrech 14,8-9,0 a 6,0-0,0. Na severočeské D8 bude zákaz ve dvou úsecích, a to od nultého kilometru k devátému ve směru z Prahy, a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Další dva úseky budou ještě na královohradecké D11, a to od nultého do osmého kilometru v obou směrech.

Vedle těchto trvalých zákazů platí už od 1. prosince dočasný zákaz předjíždění pro kamiony na dalších 54 kilometrech D1 na Vysočině. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od trvalého zákazu se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. Dočasný zákaz se může uplatňovat pouze do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.

Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor Sněmovny v minulém týdnu tento zákaz ovšem ke schválení nedoporučil. Podle většiny poslanců ve výboru stačí dosavadní možnosti zákazu, se kterými počítá aktuální podoba zákona. Zákaz je nyní možné stanovit lokálně dopravními značkami. Právě tuto možnost nyní ministerstvo využilo při rozšíření trvalého zákazu. Úseky ministerstvo vybralo ve spolupráci s policií.

Rozšíření zákazu předjíždění požadoval v listopadu předseda vlády Andrej Babiš (ANO), na svém facebookovém profilu si ale postěžoval, že jeho záměr brzdí nejmenovaný úředník z ministerstva dopravy. „Určitě se teď ptáte, proč máme dosud zákaz předjíždění kamionů jen na 54 kilometrech? Za to poděkujte zákonu o státní službě. Představte si, že i když já jako premiér v této zemi na to tlačím, a se mnou ministr dopravy, nějaký úředník pod ním to už tři měsíce ignoruje. Prostě to neřeší a nejsou na něj žádné páky. Přitom v minulosti už tady pokusy o zavedení zákazu předjíždění kamionů byly. Tady vidíte, jak funguje státní správa,“ stálo tehdy v nedělním příspěvku na Babišově Facebooku.

Ministerstvo dopravy tehdy pro deník Echo24 neuvedlo žádné informace o tom, o jakého úředníka by mělo jít a tvrdilo, že nedostalo další požadavky na rozšíření zákazu předjíždění, nakonec ale sdělilo, že se jedná o náměstka a patřičná žádost na ministerstvo dorazila. „Dopis na osazení dalších značek jsme od dopravní policie obdrželi 28. srpna. Povolování značek spadá pod ředitele Odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy. Ministr dopravy Vladimír Kremlík zároveň zadal příslušnému náměstkovi, aby systémově vyřešil komunikaci mezi Policií ČR, ŘSD a ministerstvem dopravy jako správním orgánem, aby již v budoucnu nedocházelo ke zbytečným prodlevám v případě potřeby operativního rozmístění značek na dálnicích v ČR,“ uvedla tisková mluvčí resortu Lenka Rezková.

Čtěte také: Babišovu snahu omezit kamiony prý ignoruje jeden úředník. Ten ale není k nalezení

Ignoruje mě úředník, vysvětluje Babiš, proč neprosadil zákaz předjíždění kamionů na 162 km D1