Jak lze učit nejmenší děti za pandemie? S učitelkou a maňáskem na předtočeném videu

UZAVŘENÉ ŠKOLY

Jak lze učit nejmenší děti za pandemie? S učitelkou a maňáskem na předtočeném videu
Výukové video pro žáky prvních tříd. Foto: Youtube/Matýsek Porg
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Uzavření škol způsobilo potíže rodičům i samotným žákům a za současné situace není jisté, kdy skončí. Jedním z nejpalčivějších problémů je pak distanční výuka žáků prvních a druhých tříd základních škol. Nejmenší děti se mohou výuky jen těžko účastnit bez pomoci a podle odborníků je pro ně dlouhodobě nevhodná. Například na soukromých základních školách PORG se proto rozhodli vydat cestou předtočených videí, která zachycují běžnou výuku tak, jak jsou na ni děti zvyklé. „Rodič si video může s dítětem pustit v době, kdy je v klidu,“ říká ředitelka společnosti Dagmar Dluhošová.

Distanční výuka bude zatím pokračovat dál a to i přes ujišťování bývalého ministra zdravotnictví Romana Prymuly, že se minimálně děti z prvního stupně základních škol vrátí do lavic s jistotou už druhého listopadu. Nejistota kolem nástupu do škol je pak dalším problémem pro rodiče, řada z nich musela kvůli hlídaní dětí zůstat místo práci doma, což způsobilo například další úbytek personálu v nemocnicích. „Je to problematické více pro rodiče, než pro nás, protože oni musí zajistit hlídání dětí a všechny věci kolem toho,“ řekl České televizi ředitel základní školy Pečky a člen rady Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc

Podle ředitelky společnosti PORG Dagmar Dluhošové si škola nemůže dovolit, aby rodiče učitele suplovali. Zejména v první a druhé třídě se proto rozhodli klasickou online výuku nahradit předtočenými hodinami. „Video posíláme rodičům a čekáme od nich, že budou pouze dohlížet na to, aby to dítě pracovalo, nebudou ho učit. Rodič si potom s dítětem může video pustit v době, kdy je v klidu, není ve stresu,“ řekla deníku Echo24 Dluhošová. Děti se tak navíc k výkladu mohou opakovaně vracet.

Kromě klasické výuky se pak soustředí na udržení sociálního kontaktu s dětmi. „Paní učitelka se s dětmi spojí, pozdraví se, řeknou si, co dělaly o víkendu, řekne jim, co by se měly učit, jaké bude nové učivo,“ řekla Dagmar Dluhošová. Rodičům podle ní tento způsob vyhovuje, protože nejsou vázaní na určitý čas a mohou se tak s dítětem škole věnovat, když mají skutečně čas. „Rodiče si to chválí a vyžadují, aby videa pokračovala, časově jim to vyhovuje,“ říká Hana Vavrečková, která učí první třídu na ostravské základní škole společnosti PORG. Ta ve výukovém videu pro prvňáky používá například i maňáska.

Videa pak zachycují výuku tak, jak jsou na ni děti zvyklé z výuky prezenční. Dětem však podle Vavrečkové chybí sociální kontakt a videa nemohou nahradit osobní kontakt při výuce. Podle ředitelky Dluhošové tak distanční výuka tu prezenční nikdy nemůže nahradit. „Prezenční výuka má svoje kouzlo, toho studenta vidíte, není to přenos na dálku, můžete více věcí vysvětlit. Je to prostě náhražka prezenční výuky,“ dodala Dagmar Dluhošová.

Vláda nejdřív v první polovině května rozhodla o zavření vysokých a středních škol, od 14. září pak uzavřela i školy základní. Otevřené zůstaly jen školy mateřské a speciální. Zavřené školy zajišťují v běžných dnech dálkové vzdělávání, účast na něm je pro žáky povinná.

Nejistota kolem termínu znovuotevření škol zavřených kvůli epidemii covidu-19 je podle zástupců školní inspekce v současnosti jedním z největších problémů pro organizaci i obsah výuky na dálku. Řada škol podle nich distanční výuku přizpůsobila očekávání, že potrvá dva až tři týdny, i když je možné, že zůstane déle. Uvedli to v pondělí zástupci České školní inspekce. Distanční výuka podle nich nadále prohlubuje rozdíly ve vzdělávání dětí ve školách.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články