1 Evropské volby

Zpívající Bartoš, turista Svoboda a trenér Poc. V kampani se hodí všechno

, Nové

Témata: ,

Ačkoli jsou volby do Evropského parlamentu z hlediska volební účasti nejméně atraktivní, politici parlamentních stran a hnutí se i tak do poslední chvíle snažili zaujmout ve volební kampani. Klíčovými tématy se staly kvalita potravin, bezpečnost a role, jakou má Česko v Evropské unii hrát. Více než volební programy ale tradičně „baví“ volební spoty. A v těch se politici „vyřádili“.

Opoziční Piráti vyrazili pro natočení volebního klipu do ulic, jejich předseda Ivan Bartoš se opět chopil harmoniky a zpíval. Do priorit zařadili Piráti zachování svobody pohybu v EU, vymezili se vůči dotacím pro „obří agrokorporace“ a stejně jako vládní ANO nebo ČSSD zdůraznili „stejnou úroveň kvality potravin a spotřebního zboží".

Sociální demokraté svého lídra kandidátky a europoslance Pavla Ploce pro potřeby volebního spotu oblékli do sportovního. Vsadili na sportem inspirovaná hesla fér Evropa či fér hra a to s odkazem na nekvalitní potraviny. Vymezili se i vůči možnosti czexitu. „Všichni zastánci Czexitu by měli říci pravdu, co by odchod z EU opravdu znamenal pro Česko: vyšší nezaměstnanost, ztrátu možností studovat v zahraničí, pokles investic a ztížení exportu do EU, (...),“ píše se v programu ČSSD.

Vládní ANO s obavou „abychom nebyli Evropany druhé kategorie“ vsadilo na podobné téma jako koaliční ČSSD, včetně kvality potravin. Hlásá také zásadní reformu EU a návrat k „původnímu poslání – bezpečný a ekonomicky prosperující kontinent.“ Evropské volby z roku 2014 ANO vyhrálo, získalo čtyři mandáty.

Občanští demokraté jdou do eurovoleb mimo jiné s příslibem velkého právního úklidu, aby se radikálně snížil počet evropských norem. „EU by toho měla dělat méně, avšak lépe a smysluplněji. Smysl mají například jen taková pravidla, která jsou vymahatelná a skutečně odbourávají překážky, nikoliv vše ještě více komplikují,“ píše se v Evropském desateru ODS.

Opoziční SPD se již tradičně v kampani vůči EU silně vymezuje a podobně jako v uplynulých programech odmítá „diktát EU“, migraci a v kampani připomíná i nedávnou demonstraci SPD, na které vystoupili například předsedkyně francouzského Národního sdružení Marine Le Penová nebo předseda nizozemské Strany pro Svobodu Geert Wilders.

Komunisté s europoslankyní Kateřinou Konečnou v čele jsou v kampani vůči EU stejně oportunističtí jako SPD. S důrazem na „Evropu rovných států“ se vymezují i vůči Severoatlantické alianci (NATO), ze které chtějí dlouhodobě vystoupit. „Je nezbytné zastavit propojování Evropské unie a NATO,“ píše se v programu komunistů.

KDU-ČSL pro kampaň připravila video v přírodě se procházejícího lídra kandidátky a europoslance Pavla Svobody. V programu definuje české zájmy, kam řadí bezpečnou EU, členství v ní i v NATO. V otázkách migrace chce KDU-ČSL řešit její příčiny v místě vzniku. Strana odmítá vstup Turecka do EU.

STAN a TOP 09 se ve volbách definují jako proevropská síla, která nebude nikdy zpochybňovat prozápadní orientaci ČR a její členství v EU a NATO. Hlásí se i k tomu, aby „evropská politika nezapomínala na podporu rozvoje i těch nejmenších i nejodlehlejších regionů a obcí v ČR“.

Výsledky eurovoleb budou v neděli před půlnocí

Eurovolby se v Česku uskuteční v pátek 24. a v sobotu 25. května. Kandiduje v nich letos 39 stran, hnutí a jejich koalic. Jejich výsledky budou moci být zveřejněny až poslední květnovou neděli hodinu před půlnocí, neboť ve většině zemí EU se bude hlasovat právě v tento den.

Eurovolby v ČR v 2014 vyhrálo ANO, mandáty získalo sedm stran. Hnutí ANO získalo 16,13 procent a 4 mandáty. Druhá TOP 09/STAN s 15,95 procenty získala taky 4, stejně jako ČSSD s 14,17 procenty. Komunisté s 10,98 procenty získali tři mandáty, lidovci s 9,95 procenty také tři. ODS získala s 7,67 procnety dva mandáty a Svobodní se ziskem 5,24 jeden mandát.

Dále čtěte: „Rozšířil se nám tady takový nešvar.“ TOP 09 a STAN sázejí před volbami na Pelíšky

Poslední dvoudenní volby a sto let za opicemi? Český systém je zastaralý, jsme výjimkou v Evropě

Týdeník Echo

od 1099 Kč

Tištěný Týdeník Echo věnuje velkou pozornost politickým a společenským událostem, historii, literatuře, filmu a kultuře obecně.

Více info

EchoPrime

od 249 Kč

Vychutnejte si přístup k prémiovému obsahu určenému pouze předplatitelům, který nemá na českém internetu obdoby

Více info
,