2 Spory v LN

Bouře v Lidových novinách. Po článku zaslaném Babišem končí redaktorka Procházková

, AKTUALIZOVÁNO

Témata: , , ,

Reportérka Lidových novin Petra Procházková oznámila, že po 27 letech působení deník opustí. Vedení ji podle jejích slov nedokáže ochránit před vlivem premiéra Andreje Babiše, do jehož svěřenského fondu patří vlastník listu, skupina Mafra. Zásadním zlomem se měl stát dopis údajné zástupkyně humanitární organizace, který podporoval stanovisko předsedy ANO ve sporu o syrské sirotky. „V Lidových novinách se právě teď ději věci, se kterými nemohu souhlasit. Odmítám být sluhou Andreje Babiše,“ napsala novinářka na svém facebookovém profilu.

Procházková už měla své rozhodnutí ohlásit vedení listu. Rezignaci na základě informací České televize podali i další dva redaktoři zahraniční redakce Lidovek, přičemž jiní své další působení zvažují.

Nynější otřesy v Lidových novinách mají svůj počátek v minulém týdnu, kdy k nim přidružený server Lidovky.cz krátce publikoval článek, který názorově souzněl s odmítavým stanoviskem Andreje Babiše na požadavek přijmutí padesátky syrských sirotků. Autorka textu Taťjana Horáková, údajná prezidentka fiktivního Mezinárodního dětského kříže, jej přitom podle svého vlastního vyjádření zaslala přímo předsedovi vlády.

Podle Procházkové byl postup redakce, „podvodem na čtenářích, kterého se nechce dále účastnit“. „Já už pro pana Babiše pracovat nebudu a nebudu to krýt svým jménem,“ doplnila.

Prohlášení odcházejících redaktorů LN čtěte zde: Babiš posílá články do LN? To je třeba vyjasnit, píší odcházející redaktoři

Šéfredaktor Lidových novin István Léko jakékoliv politické tlaky odmítl. „Minulý týden (ve středu 19. 9. 2018) jsme na našem webu Lidovky.cz publikovali text o sporu kolem syrských sirotků, který nám poskytl Úřad vlády ČR a který byl podepsán údajnou lékařkou Taťjanou Horákovou. Jakmile jsme v redakci získali pochybnosti o důvěryhodnosti autorky, stáhli jsme ho. Osobně se za zveřejnění nedostatečně prověřeného textu omlouvám a zasadím se o to, aby se podobné chyby neopakovaly. Chci kategoricky prohlásit, že práce novinářů v Lidových novinách a na serveru Lidovky.cz nebyla a nebude pod politickým vlivem,“ napsal v prohlášení.

Babiš telefonuje: Kluci asi nevědí, s kým mají tu čest

Vydavatelství Mafra, které mimo Lidových novin vydává taktéž deník Mladou frontu Dnes, patří do skupiny Agrofert, kterou šéf hnutí ANO vloni převedl do svěřenského fondu. LN a MF Dnes již v minulosti mnohokrát čelily podezření, že píší texty na politickou objednávku – ať už se jednalo o kauzy vytahované na představitele sociální demokracie, největšího rivala hnutí ANO, nebo na členy vládního hnutí ANO, kteří posléze „byli odejiti“ (např. ministryně Helena Válková nebo Karla Šlechtová).

První signál o tom, že si Andrej Babiš si média pořídil proto, aby sloužila jeho politickým a mocenským zájmům dokládá telefonický hovor s tehdejším redaktorem Lidových novin Janem Kálalem. Konflikt se odehrál 27. června 2013, tedy několik dní poté, co oznámil nákup vydavatelství Mafra. Babiš si tehdy nevybíravě stěžoval, že deník Lidové noviny nenapsal o jeho tiskové konferenci a dožadoval se vysvětlení. Více čtěte zde.

Další důkaz, že Andrej Babiš ovlivňuje svá média, přinesl tajně pořízený zvukový záznam, na kterém s redaktorem Mf Dnes Markem Přibilem probírá strategii publikování kompromitujících textů na své politické soupeře především z ČSSD. Více čtěte zde.

Čtěte také: Podle reportérek ČT syrští sirotci neexistují, tvrdil „Babišův“ Expres. Lžou o nás, brání se

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.