5 Autonomní jízda

V oblasti autonomní jízdy se těší největší důvěře Volvo

NOVÉ

Témata:

Kterému samořiditelnému autu byste svěřili svůj život? Tuto na první pohled jednoduchou otázku položili v rámci ankety svým čtenářům na webu DriveTribe a vzešel z ní jednoznačný vítěz. Volvo.

Ano, vím, že ankety mohou být zavádějící stejně jako průzkumy veřejného mínění. Ano, vím, že daná anketa probíhala pouze mezi čtenáři serveru DriveTribe a ano, vím, že k metodice můžeme mít některé výhrady (např. absence Mercedesu), ale na druhou stranu je také nad slunce jasnější, že o vítězi nemůže být pochyb. Pokud by si mělo 2535 účastníků ankety vybrat značku, které v oblasti autonomní jízdy důvěřuje natolik, že by jí svěřilo svůj život, bylo by to jednoznačně Volvo. Švédská automobilka se totiž umístila na prvním místě se ziskem 51 % hlasů. Na druhém místě skončila Tesla (20,3 %) a třetí Audi (13,5 %). Dohromady se tedy první tři automobilky těší důvěře 85 % respondentů a to už o něčem skutečně svědčí.

Technologie pro autonomní jízdu dnes vyvíjí a testuje kdekdo, jenže průzkum ukázal, že jen testovat a hezky o tom mluvit navenek, nestačí. Názornou ukázkou je značka Waymo, která je divizí samořiditelných aut věhlasného Googlu a z technologického hlediska jí nic podstatného k úspěšné autonomní jízdě nechybí. Jenže ve zmíněné anketě se těšila důvěře jen u naprosto marginálního počtu 0,2 % respondentů. A to navzdory tomu, že nepodceňuje PR komunikaci a autonomní jízdě se věnuje už od roku 2009, přičemž v samořiditelném režimu najely vozy této značky přes 16 milionů kilometrů. Jenže to k přesvědčení lidí evidentně nestačí. Důvěra ve značku se buduje mnohem déle, jak je vidět právě na případu Volva. Teprve u něj se spojují ingredience potřebné k oslovení motoristů a tedy potenciálních zákazníků. Nepřekvapí totiž, že nutnou podmínkou důvěryhodnosti samořiditelných technologií je bezpečnost auta jako takového, a to je oblast, v níž se švédská automobilka dlouhodobě těší velké přízni zákazníků. Když k tomu přidáme intenzivní testy autonomní jízdy a účinnou komunikaci navenek, není se nakonec čemu divit, že bylo Volvo v tomto průzkumu tak úspěšné.

Mezi průkopníky autonomní jízdy samozřejmě musíme počítat i Teslu, nicméně ani ona se, navzdory druhé příčce, ani zdaleka netěší takové důvěryhodnosti. Důvody můžeme hledat nejen u produktů jako takových (s většími či menšími problémy vyrábí výhradně elektromobily), u diskutabilní ekonomické situace (hluboko hluboko v červených číslech), ale také u toho, že jsou s Teslou spojovány smrtelné nehody, dokonce i ta historicky vůbec první (to, zdali za to mohla chyba technologie, či pochybení ze strany řidiče, už lidem v paměti neutkví).

Pro mě překvapivé je třetí místo pro Audi – nevidím nějaký objektivní důvod pro tak velký odstup od mizerného výsledku BMW (pouze 1,8 %). Jenže to už možná také narážíme na problém ankety jako takové, a tak její výsledky nelze brát přehnaně vážně. Mezi značkami totiž zcela chybí Mercedes-Benz s poněkud vágním odůvodněním (z mého pohledu naprosto irelevantním), že „Mercedes neudělal v oblasti autonomní jízdy podstatné kroky a stejně je daleko za Volvem či Teslou.“ Tomu však nejde věřit, podívejme se třeba jen na projekt Mercedes Intelligent World Drive, během kterého absolvovaly speciálně upravené vozy Mercedes-Benz třídy S desítky tisíc kilometrů na pěti kontinentech právě proto, aby získaly cenné informace pro vývoj autonomních systémů. Podle všeho je výhledově v plánu opakování ankety, tak uvidíme, zdali bude výčet znače příště komplexnější.

Čtěte také: Ročenka Best of Echo 2018


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.