Test nové Škody Scala: nové technologie a stále online.

Škoda Scala

Test nové Škody Scala: nové technologie a stále online.autotest 12
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Škoda Scala je pro tuzemskou automobilku významným modelem, kterým vlastně poprvé vstupuje do skutečného segmentu kompaktních hatchbacků. A hned v něm chce nastavit nová měřítka.

Nové jméno, nová technika, nové technologie, poslední verze konektivity s permanentním připojením k internetu a to celé zabalené do odvážného designu, který zdařile maskuje velikost i užitnou hodnotu. To je v kostce nová Škoda Scala – klasický hatchback nižší střední třídy. První kilometry za jejím volantem jsem strávil v okolí chorvatského Splitu a měl jsem možnost vyzkoušet všechny tři z prozatím nabízených motorů.

Jako první jsem usedl za volant vrcholného provedení s benzinovým motorem 1.5 TSI, který je prodáván v kombinaci výhradně se sedmistupňovou DSG převodovkou. Motor je příjemně odhlučněný a žádoucí jadrnější zvuk vniká do interiéru pouze při výraznější akceleraci. S výkonem 150 koní a točivým momentem 250 Nm nemá s 4,36 metru dlouhým autem, jehož hmotnost je přijatelných 1,2 tuny, těžkou práci a scala s ním velmi spontánně zrychluje.

Nezklame ani podvozek, který vychází z koncernové platformy MQB A0, kterou má sice i menší VW Polo, ale na rozdíl od něj provedli Škodovky na podvozku celou řadu změn (např. přibližně o 8 cm delší rozvor a větší kola). Scala se snadno ovládá, chová se stabilně a nevyžaduje přehnanou koncentraci na řízení.

Tu ale naopak vyžadoval vrcholný infotainment Amundsen, který sice přináší konektivitu nové generace, ale zase doznal změn v ovládání, takže jsem se snažil pochopit logiku i při zadávání cílů do navigace, která kromě toho nepatřila při vyhledávání cílů k nejrychlejším. Podle všeho na tom ale bude Škodovka dále pracovat.

Druhým zkoušeným motorem byl turbodiesel 1.6 TDI, a to opět v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Tento čtyřválec, který stejně jako ostatní motory v nabídce plní přísnou emisní normu Euro 6d-TEMP, dosahuje výkonu 115 koní a jeho točivý moment 250 Nm je shodný s prvně zkoušeným benzinovým agregátem. Také zde bych ocenil odhlučnění a utlumení vibrací, navzdory tomu, že si motor nechá líbit i vyloženě nízké otáčky – klidně i kolem 1300/min, neozývá se žádné rušivé klepání či vibrace.

Během testovací jízdy, která vedla kopcovitou krajinou a nejeli jsme kdovíjak razantně, mělo auto spotřebu 4,8 l/100 km, což považuji za velmi slušné a předpokládám, že při klidné jízdě s příznivějším profilem nebude problém jezdit i pod 4,5 l/100 km.

Jako poslední přišel na řadu litrový tříválec s výkonem 115 koní, který je silnější verzí základního tříválce s výkonem 95 koní (ten se zatím neprodává) a je tak kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou namísto základní pětistupňové. Jeho výkon nejenže dostačuje rozumné dynamice vozu (z nuly na 100 km/h zrychlí pod deset sekund), ale díky jeho nižší hmotnosti nad přední nápravou s ním auto příjemně a ochotně následuje pokyny řidiče i při rychlejších změnách směru. Zkrátka, je s ním docela zábavné svezení. Scala při podřazení zvládne i předjížděcí manévry a rovněž na dálnici není problém udržovat vyšší rychlost. Zvuk motoru neruší, do interiéru proniká jeho charakteristická akustická kulisa pouze při výraznějším vytáčení. Spotřeba na zhruba 70 km dlouhé testovací trase byla 6,8 l/100 km.

Škoda Scala skutečně není nástupcem Rapidu, a tak je nutné ji srovnávat (i cenově) s přímou konkurenci v podobě VW Golf či Fordu Focus. Sice není tak řidičsky zábavná, jako některá jiná auta této třídy, ale jako spolehlivý společník s dostatkem prostoru (kufr má objem 467 l) a vysokou užitnou hodnotou splní svou roli na trhu bez výhrad. Její základní cenovka je 394 900 Kč, ale prodávanější budou určitě verze s cenou blížící se půl milionu korun.

Plusy:
Příjemné jízdní vlastnosti a ovladatelnost, motory s dostatečným výkonem, užitná hodnota

Minusy:
Rychlost a ovládání infotainmentu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články