Peugeot e-208: Ve městě obratně
AUTO
Peugeot dnes nabízí celou paletu čistě elektrických modelů, od malých městských aut přes běžné rodinné praktické kousky až po dodávky. Nedávno prošel faceliftem nejmenší z nich, model e-208, který mimo jiné dostal silnější elektromotor a využitelnější baterii.
Z hlediska designu se francouzský výrobce v posledních letech ustálil a svým rozeznatelným, dravým vzhledem se třemi světelnými drápy na každé straně přední části se zákazníkům umí zalíbit. Tento styl převzal i nedávno modernizovaný městský hatchback zvaný 208, v případě elektrické verze pak e-208.
Pětidveřový vůz s délkou 4055 mm stojí na rozvoru 2540 mm, což z něj dělá ideální auto do městského provozu, kde má vynikat. Při hmotnosti 1530 kg nabízí díky posílenému pohonu s výkonem 156 koní a 260 Nm slušnou dynamiku – zrychlení na stovku zabere slušných 8,2 s a maximální rychlost dosahuje 150 km/h. Doplníme, že v nabídce je stále i slabší verze elektromobilu s výkonem 136 koní.
Peugeot slibuje dojezd přes 400 km, což je samozřejmě hodně odvislé od jízdního stylu – pokud se člověk pohybuje spíš v nižších rychlostech a na pedál plynu je něžný, tato vzdálenost se dá urazit. Samozřejmě, jakmile začnete využívat instantní akcelerace elektromotoru, dojezd adekvátně klesá. Tak či onak, Peugeot e-208 nyní nabízí baterii o kapacitě 51 kWh, z nichž je využitelných dokonce 48,1 kWh a při stejnosměrném dobíjení se dá „plnit“ rychlostí až 100 kW, což výrazně usnadňuje fungování s autem v každodenním provozu.
Co se týče vnitřního prostoru, tradičně zde na řidiče čeká koncept i-Cockpit, který od značky známe už řadu let. Pokud máte postavu do 180 cm, tak se vám za volantem bude sedět celkem příjemně s tím, že rozsah nastavení je dostatečný. Displej přístrojového štítu je trochu utopený a má sice hezkou grafiku, ale některým postavám jako obvykle zůstanou určité části skryté za malým volantem. Ten bohužel už roky není kulatý, ale šišatý, což v kombinaci s účinným posilovačem způsobuje, že v městských rychlostech je auto obratné a reaguje rychle, ale na okresce se s ním hůře trefují vrcholy zatáček.
Vrcholná výbava GT (což nesouvisí se sportovní verzí) má zesílené bočnice předních sedadel, takže se dají s klidem hodnotit jako příjemná, dobře držící tělo v zatáčce. Malý Peugeot oceňujeme za velké množství odkládacích prostor (do dveří se vejde 1,5litrová lahev, schránka středového tunelu umožňuje dobré umístění telefonu), naopak výtky směřují ke středovému displeji, respektive jeho trochu nejasnému propojení s několika málo tlačítky jakési rychlé volby. Pro vypnutí otravných systémů je to fajn, ovšem nastavení klimatu trvá déle. Tradičně přetrvávají problémy s konektivitou (pokud nechcete zapínat CarPlay či Android Auto), což trochu kazí dojem.
Model E-208 je klasické auto do města, v němž pojedete ve čtyřech jen výjimečně, protože místa vzadu moc není. Zavazadlový prostor dosahuje hodnoty 309 litrů. Obratnosti by pomohlo, kdyby auto mělo konečně dobře kalibrovaný pedál brzdy a odezvu startovacího tlačítka – obojí vyžaduje zbytečně moc síly, aby reagovalo, takže se stává, že se před rozjezdem zaseknete, protože auto se prostě nechce „oživit“. Drobnost, ale otravná. Pak už jsou dynamika a reakce auta v pořádku, na okreskách je znát, že podvozek ani řízení nejsou připraveny na ostřejší zacházení, při němž se okamžitě ozývá elektronická stabilizace a chování celku je nejisté – a spotřeba navíc rychle stoupá. Navíc je patrné, že 17palcová kola trochu snižují komfort, na nerovnostech se ozývají rázy. Elektronické systémy jsou příliš aktivní a často varují před nárazem a podobně, i když se prakticky nic neděje.
Peugeot e-208 je určitě auto pro městský a příměstský provoz, kde vynikne slušný dojezd i rychlé nabíjení. Ovšem proti benzinovým verzím má nevýhodu v podobě ceny – i nejlevnější slabší verze ve výbavě Style stojí v akci 670 000 Kč, tedy skoro dvojnásobek než benziňák. Vrcholné GT se silnějším elektromotorem pak vyjde dokonce na 809 000 Kč, což už je skutečně vysoká částka.
Plusy: dynamika, reakce na plyn, sedadla
Minusy: startovací tlačítko, vyšší cena, infotainment