Světové aerolinky se chystají na rozvoz vakcíny proti covidu, v Česku se vyčkává

PŘEPRAVA NOVÉ VAKCÍNY

Světové aerolinky se chystají na rozvoz vakcíny proti covidu, v Česku se vyčkává
Ilustrační snímek. Foto: Smartwings.com
Domov

Zatímco se zahraniční aerolinky pomalu chystají na pomoc s rychlou přepravou prvních vakcín proti covidu-19 a představují konkrétní kroky, České republice podobný logistický plán chybí. Skupina Smartwings zatím vyčkává, až se jí vláda ozve, na přepravu vakcíny je nicméně připravena, uvedla redakci Echo24.cz mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Doposud ještě nebyly české aerolinky osloveny. ČR také nadále chybí konkrétní očkovací jízdní řád, ministerstvo zdravotnictví ale slibuje, že je strategie téměř hotová.

Dle časového harmonogramu z jednání vlády bychom se měli dostat k dávkám pro 400 tisíc lidí už někdy na konci roku, pakliže budou vakcíny schválené. V prvním čtvrtletí příštího roku se mluví o balíku séra pro 850 tisíc lidí, ve druhém čtvrtletí pak pro 2,1 milionu osob, ve třetím 1,9 milionu osob a v posledním čtvrtletí příštího roku pro 250 tisíc osob, vyplývá z vládních materiálů. Nutno dodat, že na každou osobu připadají dvě dávky, ta druhá bude posilující.

Otázka však je, jak se tyto vakcíny budou přepravovat do České republiky. Většina států s největší pravděpodobností zvolí leteckou cestu. Například francouzsko-nizozemské aerolinky Air France-KLM i britská letecká společnost Virgin Atlantic Cargo již oznámily, že se budou na vakcínové logistice podílet ve spolupráci s tamějšími vládami. Obě firmy mají s leteckou přepavou léků zkušenosti, ačkoliv zde budou podmínky obtížnější i kvůli obtížným skladovacím pravidlům.

Co se týče tuzemské společnosti Smartwings, ta dle informací redakce zatím nedostala od vlády žádnou nabídku na přepravu. „Pokud budeme osloveni, je skupina Smartwings připravena poskytnout svá letadla pro přepravu vakcíny,“ potvrdila pro deník Echo24.cz mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková. Podle ní mají k dispozici dostatek letadel pro přepravu očkovací látky.

Zda bude potřeba přizpůsobit přepravní prostory pro sérum, především kvůli skladovacím podmínkám, není pro tuto chvíli ještě jasné. „Podmínky přepravy musí stanovit výrobce vakcíny,“ doplnila pro redakci Dufková. Na jaře letouny Smartwings pomohly přepravit například zdravotnické pomůcky z Číny.

Česko má podle pondělního oznámení ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO) objednanou vakcínu pro 5,5 milionu lidí. Od firmy AstraZeneca by měly přijít tři miliony dávek pro 1,5 milionů lidí, v případě vakcíny od firem BioNTech a Pfizer jsou objednány čtyři miliony dávek. Na stejném počtu se ČR domluvila i s firmou Johnson & Johnson. Zatím bez určeného množství je objednávka od firmy Sanofi.

Největší problém? Udržet nízké teploty

Zapojení do přepravy vakcíny oznámily už aerolinky Virgin Atlantic Cargo, nákladová divize Turkish Airlines či skupina Air France-KLM. Slibné vakcíny proti covidu-19 vyvíjené společnostmi amerických firem Pfizer a Moderna ještě nejsou definitivně schváleny, ale jejich logističtí partneři už přepravu plánují. Schválení amerických a evropských úřadů se dá čekat – půjde-li vše dobře – už v druhé polovině prosince, řekl Ugur Şahin, šéf německé biotechnologické společnosti BioNTech, jež vakcínu vyvíjí s Pfizerem.

Aerolinky Air France-KLM mají s přepravou léčiv a vakcín při kontrolované teplotě desítky let zkušeností. V následujících dnech chystá zkušební let s atrapou zásilky vakcíny divize KLM ze svého domovského letiště Amsterodam-Schiphol. Úkol komplikuje zadání firem Pfizer a Moderna. Vakcína té první se musí přepravovat při teplotě minus 80 stupňů Celsia, druhá pak při minus 20 stupních Celsia. Společnost se snaží do druhého čtvrtletí příštího roku vyvinout takové složení vakcíny, které by si nežádalo při přepravě chlazení.

„Bude to velká logistická výzva,“ konstatoval Christophe Boucher, který v KLM řídí nákladní dopravu. Zdůraznil „ohromné“ množství vakcín, které bude nutné přepravovat po celém světě. „Dalším problémem je regulace teploty,“ připomněl Boucher v rozhovoru s agenturou Reuters. Ten se uskutečnil na pařížském letišti Charlese de Gaullea, kde odborníci společnosti na přepravu připravovali na cestu do Brazílie ochlazenou zásilku vakcíny proti vzteklině.

Letecká přeprava vakcíny proti covidu-19 se navíc plánuje v době, kdy je světová letecká doprava kvůli karanténním opatřením značně omezená. Aerolinky varovaly, že restrikce v cestování by logistiku vakcíny mohlo komplikovat, protože 45 procent světové letecké nákladní dopravy zastane za normálních okolností nákladní prostor letadel s pasažéry.

Skupina Air France-KLM nevylučuje, že jen kvůli přepravě vakcíny vrátí některá z odstavených letadel. Vakcína proti covidu-19 vyvíjená společností Pfizer ve spolupráci s firmou BioNTech má podle první sady konečných výsledků z poslední fáze testů účinnost 95 procent a žádné vážné vedlejší účinky. Americká biotechnologická společnost Moderna v pondělí oznámila, že její vakcína proti covidu-19 má účinnost 94,5 procenta.

Detailní očkovací strategie stále není

Ministerstvo zdravotnictví ještě na začátku září stihlo představit Národní strategii očkování proti nemoci covid-19. Tu připravilo ve spolupráci s Českou vakcinologickou společností ČLS JEP a Národní imunizační komisí ČR. Sama o sobě je ale poměrně obecná a neobsahuje detailnější vysvětlení, kdo, kdy a jakým způsobem půjde na očkování proti koronaviru.

Vedle absence plánu na přepravu vakcíny pak hrozí, že půjde o další věc, s níž vláda „zaspala“. Resort zdravotnictví dodává, že se nová strategie, obsahující mimo jiné detaily o distribuci očkovacích látek, finalizuje. Následně bude implementována do běžné praxe po registraci a dostupnosti vakcíny.

Dosavadní plán říká, že by se nejdříve měli očkovat lidé nad 65 let, kteří trpí chronickou plicní nemocí, vysokým krevním tlakem, který se nedaří snížit léky, závažnými onemocněními srdce, ledvin či jater, těžkou obezitou, vážnou cukrovkou nebo jsou před některými druhy léčby rakoviny, jako je radioterapie, chemoterapie nebo imunosuprese.

První fáze počítá také s očkováním zdravotníků oddělení ARO, JIP, urgentních příjmů, infekčních a plicních oddělení, záchranné služby, pracovníků ochrany veřejného zdraví provádějících epidemiologická šetření, zaměstnanců laboratoří, kde vyšetřují vzorky na covid-19, a pracovníků a klientů zařízení sociálních služeb.

Ve druhé fázi by se pak mohli nechat očkovat praktičtí lékaři pro děti či pro dospělé, zubní lékaři nebo farmaceuti, také pracovníci integrovaného záchranného systému, další zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví, kritické infrastruktury, členové krizových štábů nebo vlády. V poslední fázi by byla očkovací látka dostupná pro další zájemce.