Nová vládní osvětová kampaň je lidem pro smích. Stará se o ni i Babišův „bývalý“ kritik

KRITIKA VLÁDNÍ KAMPANĚ

Nová vládní osvětová kampaň je lidem pro smích. Stará se o ni i Babišův „bývalý“ kritik
Dvojice influencerů Jakub Gulab a Anna Šulcová stojí za sérií osvětových videí k očkování. Kritika na sebe nenechala dlouho čekat. Foto: Úřad vlády ČR / TikTok
Domov

Vládní osvětová kampaň na sociální síti TikTok se stala terčem posměchů i kritiky. Pod vedením dvou influencerů, Anny Šulcové a Jakuba Gulaba, Úřad vlády plánuje vydat sérii videí vyvracující dezinformace o očkování proti covidu-19, za „nákup reklamního prostoru“ dal půl milionu korun bez DPH. Kritické reakce se snesly nejen na výstupy a zvolenou platformu, ale také na Gulaba, který v minulosti patřil ke kritikům premiéra Andreje Babiše. Lidé na sociálních sítích také upozorňují na to, že oba mohli v některých momentech porušit vládní nařízení týkajících se nočního vycházení a nošení roušek. Šulcová v pátek večer oznámila, že půlmilionová suma na reklamu v reakci na kritiku nakonec nebude využita.

Babiš uvedl, že Šulcová a Gulab na sociálních sítích o pandemii informují už dlouho a nyní se dohodli, že videa připraví pro Strakovu akademii zadarmo. „Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl Babiš. Úřady jsou od konce loňského roku kritizovány za chybějící kampaň k propagaci očkování. Strakova akademie koncem roku zveřejnila spot k začátku vakcinace, Babiš tehdy uvedl, že kampaň by měla být připravena do konce ledna. Úřad ve čtvrtek oznámil, že si zřídil účet na sociální síti TikTok, kam budou směřovat osvětová videa.

Sérii sedmi videí, které vytvořili Anna Šulcová a Jakub Gulab, bude úřad zveřejňovat i na sítích Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a TikTok do poloviny února. V jednom z výstupů mluví hlavní epidemiolog IKEM Petr Smejkal, v dalších účinkují viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Celá kampaň je mířena mezi mladé lidi, kteří „mají pochopit souvislosti a sdělit je prarodičům“.

Za celou kampaň, či konkrétně za pronájem reklamního prostoru na sociálních sítích, dá vláda podle zveřejněné smlouvy půl milionu korun bez DPH. Oba influenceři dle svých slov dodají obsah zdarma. Nákup reklamního prostoru na sociálních sítích kritizují někteří opoziční politici. „Strašně bych zase chtěl žít v době, kdy budeme mít na to vyhodit půl milionu za propagaci vlády na čínské sociální síti pro teenagery. Tahle doba tu ale ještě není,“ uvedl ke zřízení účtu na síti TikTok šéf Starostů a nezávislých Vít Rakušan.

Smlouva potvrzující objednávku kampaně by newsroom on Scribd

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová na twitteru uvedla, že opozice od jara apeluje na vládu, aby zlepšila komunikaci. „A to se fakt nevylepší TikTokem,“ uvedla. Šéf lidovců Marian Jurečka připomněl debatu o vládním nákupu stříkaček. „Co tak raději umět nakoupit správné stříkačky, to by mohlo pro začátek stačit,“ komentoval zřízení účtu na TikToku. Marketingoví experti na konto ceny ale dodávají, že nejde o příliš vysokou částku a za podobné kampaně se dávají mnohem více peněz.

Nakonec nebude domluvená půlmilionová suma ale využita, oznámila Šulcová v pátek večer na svém Twitteru. Znovu upozornila, že kampaň dělají bez nároku na honorář. „Úřad vlády chtěl tento projekt rozšířit i mezi co nejširší veřejnost, mimo naše sledovatele, a jednotlivé videospoty napříč sociálními sítěmi sponzorovat. I s touto částí jsme byli připraveni pomoci a výsledky kampaně transparentně a veřejně sdílet. Moc mě mrzí, jak se k tomu lidé postavili, a tak to nyní po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity,“ napsala Šulcová.

Šéf kampaně v minulosti kritizoval Babiše

Ani posměšné reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Na internetu se začaly objevovat různé parodie především na první video z TikToku, na němž influenceři provádí diváky Strakovou akademií, ukazují výhled z okna nebo si chválí lustr. Pozornosti neunikla ani fotka s ministrem zdravotnictví Blatným, která se stala předlohou pro rámeček k profilovce, za kterým stojí facebooková stránka TV BIZÁR.

Kritice neuniklo ani instagramové video Gulaba, kdy je společně se Šulcovou pozdě v noci venku, přestože platil zákaz nočního vycházení. „Můžeš si pospíšit, já si chci sednout domů na gauč a číst si hejty,“ říká influencer v odvysílaném záznamu pro své blízké přátele. Mnozí diskutéři upozorňují i na „behind the scenes“ video Šulcové, v němž jsou obě dvě tváře v autě a bez roušky.

Největší pozornost si ovšem Gulab získal tím, že v minulosti nešetřil kritikou na adresu premiéra Babiše. Mnozí mu proto na sociálních sítích zazlívají, „že se zaprodal“. Některé příspěvky na profilu byly již smazány a na některých platformách influenceři zakázali diskuzi, zřejmě pod náporem kritických komentářů.

Nekoncepční, špatně zpracované

Blatný na páteční tiskové konferenci uvedl, že kritice nerozumí, neboť nejde o kampaň pro vládu nebo samoúčelné pózování na sociálních sítích. Stále platí, že jde o kampaň, která míří hlavně mezi mladé lidi. Experti ale dodávají, že se o takový obsah nemusí mladé moc zajímat, pokud se jich očkování přímo netýká. Uživatelé na sociálních sítích si stěžují i na formu výstupů – krátká videa se spoléhají na rychlé problikávající titulky, které dle některých nejdou pořádně přečíst, jsou špatně sestříhaná, obsahují překlepy a chyby („vyjímečně“ místo „výjimečně“) a v tak krátkém formátu spíše zanechávají více otázek než odpovědí.

Dle experta na komunikaci Vladana Crhy z Ami Digital je sympatické, když se státní instituce pokouší o moderní komunikaci a asi je to lepší než nechvalně známý inzerát s injekční stříkačkou. Princip „když nevíš, vrzni tam influencera“ ale příliš nevyznává, protože jde spíše o výkřik než o koncepční komunikaci, o které se diskutuje minimálně od prosince.

„Kampaň určitě bude mít vysoká čísla zhlednutí, protože se o ní dost mluví, ale je otázkou, jak moc právě tahle forma ovlivní názory veřejnosti. Vzhledem k použitým médiím navíc cílí spíš na skupiny obyvatel, které se při rychlosti očkování v ČR k vakcíně dostanou tak za rok,“ podotkl. S TikTokem má podle průzkumu Ami Digital Index zkušenost 16 procent tuzemských uživatelů internetu, pravidelně jej používá 19 procent lidí ve věku 15 až 30 let. Sám TikTok uvádí více než jeden milion aktivních účtů v ČR.

Kritiku nevynechala ani Denisa Hejlová, marketingová specialistka a vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. „Na jaře bylo spousta influencerů i marketérů ochotno vládě s komunikací pomoci zadarmo. Vláda nebyla schopna s nimi navázat kontakt, využít jejich pomoc. Dnes za půl milionu kupují lidi, kteří nevědí, co mají říct,“ napsala na Twitter. „Je to naprosto nekoncepční, ve špatný čas a na špatné platformě (zacílení, kontroverze). A taky jsou ta videa prostě hloupá – na mladé lidi se nemusí mluvit primitivně a předpokládat, že poprvé vidí politiky a slyší o koronaviru,“ dodala v jedné z diskuzí.