Cesta jiným směrem: Mercedes-Benz GLE

SPECIÁL AUTO / TEST

Cesta jiným směrem: Mercedes-Benz GLE
Při jízdě je hybridní GLE hlavně pohodlné a na nějaké sportovnější eskapády ho moc neužije, zejména kvůli již zmíněné hmotnosti, která je o víc než 400 kg vyšší než u šestiválcové verze 350d. Foto: Mercedes-Benz
2
Auto

Jan Blažek

Zkombinovat ve velkém SUV naftový motor s plug-in hybridní technikou je směr, kterým se jen tak někdo nevydává.

Mercedes-Benz 350de je po technické stránce vskutku zajímavým hybridem. K pohonu 4,9 metru dlouhého a 2,7 tuny těžkého auta totiž slouží čtyřválcový dvoulitrový turbodiesel s výkonem 143 kW, který je doplněn poměrně výkonným elektromotorem (100 kW). Celkový systémový výkon je 235 kW, a auto má tedy i solidní dynamické parametry – z klidu na stovku zrychlí za 6,8 sekundy, maximální rychlost je 210 km/h.

Jak už to tak u plug-in hybridů bývá, rozptyl spotřeby je skutečně široký. Předně je nutné zopakovat obecnou pravdu, že by si auto do zásuvky měli kupovat lidé, kteří je pak budou schopni a hlavně ochotni pravidelně dobíjet. Jinak postrádá smysl a lepší volbou bude levnější šestiválcový turbodiesel 350d. Sympatické je, že baterie s kapacitou 31,2 kWh umožňuje autu reálný dojezd čistě na elektřinu mezi 60 a 70 km, což pro městské ježdění poměrně dostačuje.

Kromě toho umí auto na elektřinu jet až 160 km/h a i když se případně někdy při nabité baterce připojí naftový motor, pohybuje se celková spotřeba nafty kolem 2,5 l/100 km. Elektřinu však auto i kvůli hmotnosti odebírá poměrně řádně – v elektrickém modu je průměr kolem 30 kWh/100 km. „Zadarmo“ tedy nejezdí. Bez lokálních emisí však ano.

Interiér s velkým displejem působí luxusně a moderně, ovládání je navzdory bezpočtu možností vcelku intuitivní a logické.
Interiér s velkým displejem působí luxusně a moderně, ovládání je navzdory bezpočtu možností vcelku intuitivní a logické. Foto: Foto: Mercedes-Benz

Poté, co je vyčerpána elektřina v bateriích, přichází ke slovu turbodiesel. Zatímco při spolupráci s elektromotorem je čtyřválec dostatečný a jeho zásahy jsou plynulé a účinné, pokud má pohyb těžkého a rozměrného auta na starosti sám, musí už docela máknout. To se projevuje jednak na spotřebě, která je při vyloženě klidné úsporné jízdě docela rozumných 8 l / 100 km, při normálním jízdním stylu však rychle vyleze nad 10 l / 100 km, tak na spolupráci s devítistupňovým automatem, který na dálnici snad až příliš často mění převody od sedmého do devátého stupně, protože má problém udržet rychlost byť jen při nepatrném stoupání či přidání plynu.

Naopak obrovskou výhodou auta je jeho celkový akční rádius přes 800 km, v tomto směru tedy majitel netrpí ani při delších cestách, a možnost tažení až 3500 kg těžkého přívěsu. Jízda je pohodlná až téměř relaxační, tedy kromě momentů, kdy asistenty vyhodnotí blížící se nebezpečí a zasáhnou buď řízení, nebo přitáhnou bezpečnostní pás. V 90 % případů mají ale obavy bohužel zcela zbytečně. Komfortnímu stylu cestování odpovídá i odtažitější řízení, dostatek prostoru, nízká hlučnost a vůbec celkový styl auta.