10 Jaguar F-Type P300

Jaguar F-Type P300: Slušný základ, který oceníte

autotest

Témata:

Přeplňovaný čtyřválec. Pro pravověrné fanoušky slovní spojení, které se jen těžko překousává. Pro většinu je to však realita. F-Type už můžete mít s dvoulitrem. Jenže je to prostě dobré auto… Jaguar F-Type netřeba představovat – už šestým rokem plní roli velkého sportovního GT, se kterým se britská značka vrátila do segmentu, v němž byla vždy v minulosti přítomná. F-Type se povedl, skvěle vypadá i jezdí. Nabídka motorů je dostatečně důstojná, zájemci si mohou zvolit šestiválec i osmiválec, oba navíc s kompresorem a drtivými výkony.

Nedávno Jaguar rozšířil nabídku i směrem dolu tím, že sportovnímu modelu pod kapotu umístil dvoulitrový čtyřválec, tentokrát přeplňovaný turbodmychadlem. S cenou lehce přes 1,6 milionu Kč s daní se F-Type P300 stává základním modelem, pomyslnou vstupenkou do světa sportovních modelů značky (slabší verze šestiválcového modelu – s výkonem 340 k – začíná na 1,8 milionu, osmiválec verze R pak na 3,2 milionu). Zatímco silnější modely mohou mít poháněna i všechna kola, čtyřválec je vždy spojen s osmistupňovou převodovkou (manuál lze mít pouze u šestiválcových verzí) a pohonem zadních kol.

V rámci testu jsme vyzkoušeli novou edici Chequered Flag (v ceníku jako vyšší výbava), stvořenou pro
čtyř- a šestiválcové verze v rámci oslav 70 let značky. Zvenku se odlišuje prvky paketu R-Dynamic, přičemž efektní jsou zejména mohutné nástavce prahů, 20palcová kola a upravený podvozek. Uvnitř najdete výrazné červené pásy, rudé prošívání a proužek na volantu. Nečekaně pohodlná a přitom jednoduše tvarovaná sedadla jsou pokryta černou kůží s vyšitým logem cílové vlajky a bílým prošíváním.

Cíl v podobě důkladného vyzkoušení vozu byl tentokrát naplněn velmi důsledně – během pěti dnů jsme s F-Typem najeli celkem 3300 km, neboť jsme ho vzali do jeho domoviny Velké Británie. Takto dlouhá cesta odhalí vše, co během popojíždění „kolem komína“ prostě zjistit nemůžete. A to například fakt, že úpravy podvozku směřující k vyššímu pohodlí i v nízkých rychlostech skutečně fungují – i přes použití efektních 20palcových kol je F-Type roadster skutečně komfortní, pevný, s minimálními náznaky krutu karoserie. Komfortní sedadla i velmi příjemnou pozici za volantem, rušenou jen místy omezenějším výhledem přes masivní držák vnitřního zpětného zrcátka, musí při delší jízdě ocenit každý. Do skromného, leč členitého kufru o objemu 207 litrů při troše snahy
naskládáte vše, co je nutné k výletu ve dvou (víc sedadel uvnitř stejně nemáte).

Při dlouhé cestě zjistíte, že navigace je docela zmatená (například vás stáhne z dálnice, abyste se na ni za dva km mohli opět vrátit), že podpůrné jízdní systémy nepotřebujete, že přehrávání hudby limituje hluk roadsteru při vysokých rychlostech i kvalita audia Meridian a že při jízdě zúženými úseky nebudete přesně vědět, kde končí široké boky vozu. Základní F-Type vás ale potěší v jiných ohledech. Překvapením je motor. Dvoulitr s turbem nabízí 300 k a 400 Nm točivého momentu, což při hmotnosti 1545 kg znamená schopnost zrychlit na stovku za 5,7 s a rozjet se na 250 km/h. Obojí jsme vyzkoušeli v praxi a je třeba uznat, že v disciplínách pružného zrychlení a dynamického charakteru se motor dostal nad naše očekávání. Zrychlení je doprovázeno sytým, příjemným zvukem a je pocitově lepší než papírové hodnoty. Z motoru je zejména ve středních otáčkách cítit síla a chuť ke zrychlování.

V zatáčkách oceníte nižší hmotnost a speciální způsob, jakým dlouhý předek reaguje na přesné řízení. F-Type je najednou o dost obratnější a vyváženější, s lehkou touhou po přetáčivosti. Naopak průměrné jsou brzdy, jimž trochu chybí možnost přesnějšího dávkování. A převodovka, která by mohla reagovat rychleji. U vrcholné verze by to možná byl problém, zde se to dá snadno odpustit. Celých 3300 km jsme zvládli se spotřebou 11,5 litru na 100 km (výrobce slibuje 7,9 litru), ale je pravda, že noční prázdná dálnice umí spotřebu zvýšit. F-Type P300 je povedený a velmi příjemný základ, edice Chequered Flag je efektní, ale trochu drahá. F-Type zraje jako víno a stále patří k tomu nejlepšímu, co v této třídě najdete. A vypadá prostě skvěle.


Plusy:
Dynamika motoru, komfort podvozku, styl.

Minusy:
Přehled o karoserii, účinnost světlometů, navigace.

 


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.