Stíhaný Savov se přiznal k desítkám firem. Se zbrojařem Strnadem vede boj o Mladou frontu

Stíhaný Savov se přiznal k desítkám firem. Se zbrojařem Strnadem vede boj o Mladou frontuNOVÉ
Domov

Utajený majetek

Byznysová válka jednoho z nejtajemnějších podnikatelů Františka Savova s průmyslovou a zbrojařskou skupinou Czechoslovak Group (CSG) opět vyplouvá na povrch poté, co Savov promluvil o svých majetkových vazbách a přiznal se k vlastnictví desítek firem působících v Česku. Společnost CSG vedená Michalem Strnadem mu údajně „jde po majetku“, což má dokládat i nedávno podaný konkurzní návrh na Savovem ovládané vydavatelství Mladá fronta (Mf).

„Dělá pro ně špinavou práci, prohlásil o společnosti Bazcom ve vysílání DVTV Savov, který je stíhaný českou policií a v poslední době žije ve Velké Británii. Právě společnost Bazcom patřící do struktury CSG totiž minulý měsíc podala na Mf insolvenční návrh kvůli pohledávce v hodnotě čtyři a půl milionu korun. Vydavatelství se vyhlášení konkurzu brání a považuje ho za účelový a šikanózní. Podle něj pohledávka neexistuje a vydavatelství se v úpadku nenachází.

Nejde údajně o první návrh na konkurz, předcházející byl dle Mf soudně zamítnut. „Druhý pokus je textově a konstrukčně shodný s prvním, je tedy zřejmé, že opakované šikanózní jednání je vedeno jednou skupinou insolvenčního navrhovatele, skupiny Czechoslovak Group, s cílem poškodit vydavatelství Mladá fronta. Tato snaha je důsledkem investigativní činnosti týdeníku Euro, kdy připravujeme seriál o aktivitách firmy Czechoslovak Group,“ uvádí vydavatelství ve svém prohlášení.

Právě týdeník Euro patřící pod Mladou frontu se v současné době nachází v problémech, velká část redakce navíc oznámila svůj odchod. Podle serveru Hlídací Pes si někteří členové stěžovali například na to, že se obchod upřednostňuje před obsahovou stránkou.

Savov nemá žádné důkazy, tvrdí CSG

Savov zbrojařskou skupinu ovládanou nyní synem zakladatele Jaroslava Strnada obviňuje z odcizení dvanácti firem a zastrašování jeho manažerů. Společnost však jeho tvrzení odmítá.

Foto:

dárek

„CSG nemůže z etických důvodů přistoupit na mediální duel s trestně stíhaným podnikatelem, který se za každou cenu vyhýbá české justici. Pan Savov má svobodu tvrdit v médiích cokoliv a může bezprostředně zadávat obsah médiím z vydavatelství Mladá fronta, která přímo vlastní. Tím máme na mysli zejména týdeník Euro, ze kterého nedávno jak známo odešla většina redakce,“ uvedl pro Echo24 mluvčí společnosti Andrej Čírtek s tím, že Savov pro svá tvrzení nemá žádné důkazy a CSG zvažuje civilní spor na ochranu svého dobrého jména.

Společnost také argumentuje tím, že se Savov až dosud k majetku nehlásil a vlastnictví firem naopak vytrvale popíral.

Mezi podniky, ke kterým se nyní přihlásil, patří i již zkrachovalá lounská vagonka Legios Loco, nynější Heavy Machinery Service. I tu se Jaroslav Strnad pokusil získat, čímž započaly spory mezi CSG a Savovem.

S tvrzením CSG ovšem druhá strana zásadně nesouhlasí. „Máme k dispozici dostatek jednoznačných důkazů o nelegálních praktikách skupiny Jaroslava a Michala Strnadových, a to nejen v opakovaném a šikanózním návrhu na insolvenční řízení s vydavatelstvím Mladá fronta. Všechny případy organizované touto insolvenční mafií totiž mají totožný rukopis. Podobná situace je i s firmami, které Czechoslovak group ukradla,“ uvedl pro Echo24 Jan Hrubeš, mluvčí Františka Savova, s tím, že ke každému jednotlivému případu bylo shromážděno množství důkazů i svědků. „Kriminální aktivity prezidentem vyznamenaného Jaroslava Strnada nesou jasné rysy organizovaného zločinu. V právním státě jsou podobné praktiky nemyslitelné,“ dodal Hrubeš.

Podnikání na hraně zákona

Sedmačtyřicetiletý Savov patřil k nejtajemnějším postavám českého mediálního byznysu. Dlouhou dobu nebyly dostupné ani žádné jeho fotografie. K vlastnictví vydavatelství Mladá fronta se pak přiznal až v roce 2012.

Že je František Savov v oblasti byznysu kontroverzní postavou, potvrdil již v minulosti pro Echo24 i novinář Miroslav Motejlek z projektu motejlekskocdopole.com. „Vždycky jel na hraně zákona. Nevím, jestli zákon porušil, nebo ne. Využíval ale jeho plnou šíři a určitě si nadělal spoustu nepřátel. Je řada lidí, kteří mu chtějí něco vrátit. Jedna věc je, že pokud se člověk pohybuje takto na hraně, jsou jeho aktiva určitě lákadlem pro nějaké skupiny nebo osoby,“ uvedl tehdy Motejlek.

Podle policie spadá stíhaný Savov do případu s krycím jménem Octavian, v němž je obviněno 11 lidí z krácení daně a z praní špinavých peněz. Podle kriminalistů se podíleli na neoprávněném vylákání nadměrných odpočtů DPH ve výši zhruba 770 milionů korun. Již v roce 2013 v redakcích a tiskárnách vydavatelství Mladá fronta proběhla velká policejní razie.

Podnikatel odmítá, že by v Británii, kde již sedmým rokem žije, požádal o azyl. Jde podle něj o zprávu uměle vytvořenou médii. Velká Británie ho do České republiky nevydala proto, že nevidí dostatečné důkazy o trestné činnosti, kterou měl spáchat. Pokud by se měl vrátit do Česka, požaduje Savov spravedlivý proces. Jeho právníci si však myslí, že pokud by se vrátil, strávil by nějakou dobu ve vazbě a poté by proběhl soud.

Savov je v Česku známý především jako majitel vydavatelství Mladá fronta, do jehož portfolia patřil deník E15, týdeník Euro, časopis Lidé a Země, některá dětská periodika či odborné časopisy a firemní periodika. Část titulů Mladé fronty včetně deníku E15 později od Savova koupila společnost CN Invest z mediální skupiny ovládané Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem.

Vlastní také kyperskou společnost Maraflex, která počátkem roku 2013 koupila dejvický Hotel Praha a plánovala místo něj postavit rezidenční byty. Následně jej ale odprodala skupině PPF, kterou ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner. Kauzy Františka Savova od samého počátku provázejí četné úniky z vyšetřovacích spisů a anonymních zdrojů do médií. Zejména do deníků vydavatelství Mafra vlastněného Andrejem Babišem, který dříve vedl s Františkem Savovem obchodní spor o prodej vydavatelství Mladá fronta.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

 

 

Související články