Omezení cyklistů v Praze zatím neplatí. Nejsou dopravní značky

Cyklisté v Praze

Omezení cyklistů v Praze zatím neplatí. Nejsou dopravní značkyNOVÉ
Cyklisté na Staroměstském náměstí. Ilustrační foto. Foto:

Shutterstock

1
Domov
Ladislav Šustr
Sdílet:

Cyklisté tak stále mohou na pěší zóny v historickém centru jezdit. Původně se nejdřív hovořilo o zákazu pro cyklisty od 1. dubna. Podle posledních informací měl zákaz platit od čtvrtka, to ovšem popřela radnice Prahy 1. Podle mluvčí jsou překážkou mimo jiné i dopravní značky, které ještě nejsou na místě. Proti zákazu bojuje například spolek Auto*Mat, podle kterého je omezení zbytečné. Záměr se nelíbí ani magistrátu, Praze 7 nebo dopravnímu podniku. Radnice se však hájí tím, že se snaží bojovat proti motorovým koloběžkám.

Omezení se má vztahovat na historické centrum města a platit by mělo od 10:00 do 17:00. Dotkne se například spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Praha také počítá s objízdnými trasami. Ulici Na Příkopě, kde je nyní samostatný pruh pro cyklisty, bude nutné objet Jindřišskou a Panskou směrem na Ovocný trh. Směrem na západ povede objížďka Vodičkovou na Lazarskou a pak na Národní třídu.

Počítalo se, že zákaz by měl platit čtvrtkem 26. dubna. Radnice se však brání, že prozatím žádný konkrétní termín není stanoven. "Praha 1 nikdy o termínu omezení vjezdu cyklistů na pěší zóny neinformovala. Dnešek to určitě nebude. Datum 26. dubna bylo nejzazším datem, kdy to mohlo platit na základě splnění všech zákonných lhůt. Rozhodně to nebylo dáno jako datum, kdy omezení začne platit. Je potřeba také osadit značky a tak dále," řekla pro Echo24 mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Návrh se tak s největší pravděpodobností uskuteční v průběhu května. Proti záměru už vystoupila řada institucí, spolků a sdružení. Nejviditelnější spolek Auto*Mat dokonce pořádal kvůli omezení petice a podal i žalobu k soudu. Spolek také požádal silniční odbor magistrátu o přezkum opatření. Omezení by se tak třeba dotklo přepravních společností, které využívají kurýry na kolech.

Radnice však argumentuje tím, že opatření má hlavně zajistit bezpečnost chodců a obyvatel. Lidé, kteří bydlí v centru města, si pak na cyklisty údajně stěžují. "Prosíme o ohleduplný přístup mezi lidmi, máme zprávy i od cyklistů, kteří to pochopení mají a s omezením nemají problém," řekla mluvčí Blažková.

Praha 1 k omezení sáhla kvůli takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly v centru objevovat po zákazu vozítek segway. Ty ohrožovaly chodce a kvůli průvodcům s velkými skupinami nebylo možné chodit po chodníku. V opatření se však mluví o ohrožení chodců cyklisty. V minulosti pro pěší zóny v centru města vydala dopravní úřad Prahy 1 výjimku, která pohyb cyklistů umožňovala.

Proti je i magistrát

Magistrát proti postupu Prahy 1 podal v minulosti připomínku, že omezení je zbytečné a zkomplikuje dopravní situaci v už tak přeplněném centru města. Podle dokumentu policie za deset let na území pěších zón v centru eviduje pouze tři nehody chodce a cyklisty. "Omezení cyklistické dopravy je zdůvodněno potřebou zajištění bezpečného pohybu chodců a cyklistů. Z dostupných dat neplyne, že by navrhované opatření mělo průkazný dopad na bezpečnost chodců," píše se v připomínce magistrátu. Návrh objížděk bude navíc podle magistrátních úředníků znamenat větší ohrožení pro dopravu než stávající trasy.

"Místo průjezdu centrálními pěšími zónami budou cyklisté nuceni na objízdných trasách nyní vyznačených cyklotras projet v součtu 95 krát křižovatkami v běžném provozu, přitom v převážné většině se jedná o křižovatky s nerozlišenou předností," namítl magistrát. Objízdné trasy podle úředníků navíc zvýší průjezd z pěti kilometrů na 8,7, což dále zpomalí automobilovou a tramvajovou dopravu centru města. Kromě toho je návrh podle magistrátu také v rozporu s celou řadou koncepčních dokumentů Prahy i České republiky.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Cyklisté zřejmě zmizí z pěších zón. Praha chystá zákaz vjezdu

Praha 1 omezí kola v centru. Nevyhověla ani jedné z desítek připomínek

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články