Praha postaví nový most. Bude bez aut

DOPRAVA VE MĚSTĚ

Praha postaví nový most. Bude bez aut
Vizualizace nového mostu přes Vltavu. Foto: Tubes a Atelier 6
Domov

Echo24

Pražský magistrát v létě plánuje vypsat tendr za 972 milionů korun na stavbu Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 4 s Prahou 5. Tento týden o tom rozhodli městští radní, ještě to musí projednat zastupitelé. Most má sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení zlíchovského a podolského břehu Vltavy, ne však osobní automobilové dopravě. Podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se mohlo začít stavět na začátku příštího roku, hotovo má být o tři roky později.

Návrh s kubistickými prvky podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) kromě zlepšení dopravy přinese městu i estetický přínos. „Je to něco, co odkazuje k architektonickým tradicím v našem městě,“ řekl. Dodal, že využit bude i prostor pod mostem pro volnočasové aktivity a kavárnu.

Vizualizace nového mostu přes Vltavu.
Vizualizace nového mostu přes Vltavu. Foto: Tubes a Atelier 6

Účel mostu pouze pro MHD, cyklisty a pěší vychází ze změny Územního plánu z roku 2014. V případě potřeby zde ovšem budou moct jezdit i vozidla Integrovaného záchranného systému.

Vizualizace nového mostu přes Vltavu.
Vizualizace nového mostu přes Vltavu. Foto: Tubes a Atelier 6

Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Podle dřívějších informací města se dokumentace ještě rozšíří o trojúhelníkové prostranství mezi autobusovou zastávkou Lihovar a Strakonickou, který původní návrh neřešil. Kromě toho bude dokumentace řešit vodáckou základnu, která je na místě vyústění nového mostu v Podolí. Ta bude zbourána a projektanti dostali na úkol navrhnout její náhradu.

Vizualizace nového mostu přes Vltavu.
Vizualizace nového mostu přes Vltavu. Foto: Tubes a Atelier 6

Projekt pro stavbu mostu mají na starosti ateliéry Tubes a Atelier6 na základě výsledků architektonické soutěže. Cena projektu byla v soutěži stanovena za 132,7 milionu korun, nyní se podle Scheinherra dokumentace dokončuje.

Vizualizace nového mostu přes Vltavu.
Vizualizace nového mostu přes Vltavu. Foto: Tubes a Atelier 6

Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013. Loni město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017. Magistrát také nedávno vypsal tendr na stavbu další lávky propojující pražské Holešovice a Karlín. Výhledově je v plánu stavba Rohanského mostu propojujícího Karlín a Holešovice. Mnohé mosty přes Vltavu jsou také ve špatném stavu a město je postupně opravuje, aktuálně například Barrandovský.