Hyundai Kona Electric: Elektrické auto pro každý den?

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric: Elektrické auto pro každý den?autotest 10
Auto
Sdílet:
Malé SUV či crossover prodávaný pod názvem Kona je obratné, svižné a celkově docela povedené auto do města. Elektrická verze je výrazně odlišná.

Hyundai aktuálně nabízí dvě verze elektrické Kony: s výkonem lithiumpolymerového (LiPol) akumulátoru buď 39,2, či 64 kWh. S tím souvisí výkon, v případě slabší verze dosahuje 136 k, v případě té silnější (testované) pak 204 k. Vůz je poháněn pomocí synchronního motoru s permanentním magnetem, přičemž výkon je na přední kola přenášen pomocí stálého redukčního převodu.

Slabší verze je zvaná Eco a nabízí dojezd 345 km, silnější Power pak až 546 kilometrů. Kromě jiného je vybavena paketem Efficiency, který má mimo jiné LED čelní světla, systémy sledování mrtvého úhlu BCW či upozornění na projíždějící vozidla při couvání, ale hlavně: tepelné čerpadlo pro efektivní vytápění a ochlazování interiéru bez snížení dojezdu a systém předehřevu akumulátoru.

Na obě verze platí záruka 5 let bez omezení ujetých km, na akumulátory pak záruka 8 let / 200 000 km. Dobře vybavené SUV se slušnými parametry i zárukou by to bylo, ale kolik za to? Základní nižší výbava Future stojí 924 990 Kč za verzi Eco a 1 119 990 Kč za Power. Vrcholná Ultimate stojí u silnější verze 1 259 990 Kč. Pokud to porovnáme přímo, elektrická Kona stojí dvakrát tolik než běžná benzinová. Co se týče vnějšího vzhledu, je moderní, jen mnohé plastové části trochu připomínají bílou elektroniku – což je evidentně stále záměr výrobců, jak odlišit elektrickou verzi od běžného modelu. Naštěstí to není tak výrazné jako v případě například Nissanu Leaf – proti němu Kona alespoň vypadá jako auto. Interiér je slušně prostorný, s běžnou pozicí za volantem. Trochu zvláštní jsou tlačítka místo voliče převodovky, ale brzy zjistíte, že se s nimi pracuje docela dobře. Podobně je tomu s rychlým a funkčním ovládáním všech palubních funkcí, a to včetně slušné výbavy bezpečnostních asistentů.

Vpředu i vzadu je tak akorát místa, kufr je v rámci třídy podprůměrný, navíc u elektrického vozu menší než u benzinového (332 až 1114 l proti 361 až 1143 l). Žádný velký stěhovák to není, což od crossoveru do města ani nelze čekat.

Podvozek pracuje s jednoduchou konfigurací vzpěr McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. U běžné Kony to stačilo, ale u elektrické verze jsou znát rozdíly. Je to samozřejmě zcela logické – v podlaze má totiž balík baterií, což znamená, že je o dost těžší než běžná Kona. Litrová verze s výkonem 120 koní váží 1,3 tuny, zatímco elektrický vůz váží minimálně 1,7 tuny, takže elektrická verze je citelně těžší, což se projevuje docela silnou nedotáčivostí, která navíc v bezcitném řízení není cítit až do chvíle, kdy se děje.

Podvozek se snaží tlumit nerovnosti, ale občas stejně uskočí. Míra komfortu je spíš průměrná, ovšem jízdní vlastnosti jsou zvláštně nevyvážené. Elektrická Kona své nedostatky vynahrazuje zátahem, a to zejména v městských rychlostech. Pružné zrychlení doprovázené jen svistem elektromotoru je skutečně impozantní a na semaforech dokáže překvapit mnohem silnější vozy. Zároveň ochotně rekuperuje energii při sundání nohy z pedálu plynu. Nic z toho ale neznamená, že by Kona chtěla být nějak dravá – vzhledem k nudnému projevu řízení a podvozku a konečně i pohonu spíš směřuje ke klidné jízdě (maximální rychlost činí 167 km/h, zrychlení na stovku zabere 7,6 s), se kterou zvládne dojet klidně přes 400 km. A to při spotřebě zhruba od 12 kWh do 15 kWh na 100 km. Dle ceny poskytované elektrické energie to znamená podobné náklady, jako kdyby vůz jezdil se spotřebou kolem 3 litrů benzinu na 100 km. Když máte kde „krmit“, Kona vám dojezdem neudělá ostudu – a navíc ho ukazuje velmi přesně.

Ve finále to není tak špatné auto, ačkoli jeho nesladěné a nejisté jízdní vlastnosti zkušenějším řidičům vadí. Ano, může to být vůz na každý den, zejména pro lidi z městských zástaveb, kteří mají kde nabíjet – což je stále obecně problém. Na druhou stranu malý crossover bez přepravní kapacity za více než milion korun, který navíc pokaždé „tankujete“ čtyři hodiny? Z racionálního pohledu bychom si za ty peníze koupili normální auto.

Plusy:
Dynamika, ovládání infotainmentu, levný provoz.

Minusy:
Vysoká cena, jízdní vlastnosti, řízení.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články