Po úspěšné zkoušce další triumf Tesly. První tahače Semi míří k zákazníkům

DODÁVKY TAHAČE TESLA SEMI

Po úspěšné zkoušce další triumf Tesly. První tahače Semi míří k zákazníkům
Kolos automobilky Tesla absolvoval test dojezdu v plně naloženém stavu, při kterém na jedno nabití ujel přes 800 km. To odpovídá zhruba 8 hodinám jízdy, po kterých musí američtí řidiči absolvovat přestávku. Foto: Tesla Motors
3
Ekonomika
Sdílet:

Šéf automobilky Tesla Elon Musk si připsal dosažení dalšího milníku na poli elektromobility. První kusy plně elektrického tahače Semi, pravděpodobně nejžhavějšího želízka v ohni nízkoemisní přepravy, konečně zamířily k zákazníkům. Stalo se tak jen několik dnů poté, co kolos automobilky Tesla absolvoval test dojezdu v plně naloženém stavu s celkovou hmotností téměř 37 tun včetně nákladu, při kterém na jedno nabití ujel přes 800 km. Úspěch v první ostré zkoušce Musk oznámil na Twitteru a informoval o tom server Electrek, o prvním předání tahačů píše web Deutsche Welle.

Již krátce po odhalení tahače značky Tesla v roce 2017 si mnohé přepravní společnosti slibovaly od nového pohonu nákladních automobilů snížení provozních nákladů, a tak se server kalifornské automobilky začal plnit předobjednávkami. Například firma PepsiCo oznámila rezervaci rovnou sta kusů, ačkoliv záloha na jeden vůz vyjde v přepočtu na téměř půl milionu korun.

Elektromobily Tesla Semi měly začít sjíždět z výrobní linky americké gigatovárny již v roce 2019, nicméně jejich sériová výroba byla několikrát odložená, což reputaci Muskovy automobilky uškodilo, a to především v očích vysokých představitelů logistických firem. Zpoždění Tesly chtěly navíc využít ostatní automobilky, které se ovšem trápily s nižším dojezdem. Ten vždy zůstal pod 500 km, což odpovídá odhadovanému dojezdu levnější ze dvou variant Tesla Semi, jež disponuje menším trakčním akumulátorem. Nyní se ale zdá, že Tesla svá zaváhání konečně může alespoň částečně napravit.

Po říjnovém spuštění výroby se nejhodnotnější automobilka světa blýskla nad očekávání úspěšným testem. Plně naložený náklaďák Tesla Semi s větší ze dvou baterií dosáhl v reálném provozu „papírového“ dojezdu 800 km. Navíc se dá vzhledem k historickým krokům Tesly a začínající výrobě článků 4680 předpokládat, že americká automobilka časem vydá nový akumulátor, jenž by mohl reálný dojezd trucku ještě zvýšit.

I když se z Muskova prohlášení může zdát, že Tesla svůj model Semi testuje na poslední chvíli, přičemž by v případě neúspěchu riskovala stížnosti po čtvrtečním předání vozů zákazníkům, zřejmě nejde o první jízdu vozu Semi. Tesla svůj tahač patrně již několikrát testovala, avšak pravděpodobně nešlo o takto dlouhé jízdy.

Osmisetkilometrový maximální dojezd s nákladem automobilka nezvolila náhodou. Odpovídá totiž přibližně 8 hodinám jízdy, po nichž musí řidiči kamionů ve Spojených státech absolvovat přestávku. Tu lze následně využít k nabíjení na jedné z připravovaných stanic Megacharger, jejichž název vychází z již existujících Superchargerů pro osobní auta.

Na čtvrteční akci se objevilo hned několik nákladních vozů Tesla, některé z nich nesly loga firem PepsiCo či Frito Lay. Samotná událost překvapila především tím, že nic překvapivého nepřinesla, nicméně potvrdila některé parametry Tesla Semi a výsledek testu plně naloženého vozu. Hmotnost samotného nákladu se odhaduje na 25 tun. Automobilka se sídlem v Silicon Valley se pochlubila nejen samotnou vzdáleností, kterou moderní americký truck překonal, ale hlavně převýšením jeho trasy. Tahač s návěsem musel vyjet do nadmořské výšky 1261 metrů.

Větší z baterií pro tahač Semi s odhadovanou kapacitou 1000 kWh, jež by mohla průměrnou českou domácnost napájet asi čtyři měsíce, se na ultrarychlé nabíječce pro nákladní auta do 70 % dobije za 30 minut, plné nabití pak může trvat podstatně déle. K ujetí jednoho km spotřebuje čtyřmotorový tahač od automobilky Tesla méně než 1,25 kWh (průměrná spotřeba osobního vozu je zhruba 0,2 kWh na km). Plně naložený se na „stovku“ dostane za 20 sekund a bez nákladu za 5 sekund, čímž překoná mnohé sportovně laděné prémiové vozy. Celkový výkon pak činí zhruba 1000 koňských sil. Zájemci za nový elektrický truck ve variantě s větším „battery packem“ zaplatí 180.000 amerických dolarů, tedy přibližně 4,25 milionů korun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články