Proč firmy delegují logistiku na operátory?
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Není to tak dávno, kdy měla většina velkých výrobních podniků interní logistická oddělení a vlastní flotilu vozidel pro zajištění přeprav. Dnes, kdy konkurenční výhodu určuje i ten nejmenší detail a podnikání nabírá digitální směr, si stále méně firem může dovolit starat se o dodavatelský řetězec vlastními silami. Rozhodnutí částečně či dokonce zcela outsourcovat logistické služby může být někdy pro firmu obtížné. Vyžaduje to změnu aktuálního obchodního modelu a i volba logistického partnera představuje určité riziko. Zkušenosti nicméně ukazují, že výhody outsourcingu převažují, a proto jej využívá mnoho společností, které se chtějí soustředit čistě na hlavní předmět svého podnikání.
Kompromisní model mezi plnohodnotným logistickým provozem ve vlastní režii a kompletním outsourcingem měl v minulosti podobu specializovaných firem, které vznikaly z popudu výrobních společností. Poskytovaly logistické služby mateřské firmě i jiným subjektům a využívaly rozsáhlé znalosti a možnosti optimalizace nákladů díky úsporám z rozsahu. Příkladem je firma Peugeot, která v roce 1949 založila společnost GEFCO. Úkolem nové společnosti bylo poskytovat logistické služby pro montážní závod automobilky Peugeot v Sochaux a optimalizovat transportní náklady. Přepravu v počátcích řídil tým 10 osob. Dnes má GEFCO víc než 15 000 zaměstnanců na 47 světových trzích a těší se pověsti experta v oblasti komplexních řešení dodavatelských řetězců. Firma vzešla z automobilového průmyslu, ale díky hluboké diverzifikaci dnes zvládá logistiku od 1PL až po 4PL ve většině odvětví.
Společně s odborníky GEFCO si nyní představme 7 hlavních výhod delegování logistiky na operátory:
Snížení fixních nákladů a zvýšení produktivity
Vysoké fixní náklady jsou pro firmy problematické. Na rozdíl od variabilních zůstávají ve stejné výši i při výkyvech výroby. Řešení dodavatelského řetězce přes logistického partnera sejme z firmy v období krize nebo v době sezónních výkyvů nutnost držet zaměstnance, nevyužité skladovací prostory a vlastní flotilu nákladních vozů. Zároveň se zvyšuje produktivita, management firmy se plně soustředí na řízení výrobního či obchodního týmu a údržbu a není nucen starat se o dodávky pro výrobu a prodejní síť.
Lepší možnost rozvoje
Jedním z nejvíce oceňovaných přínosů spolupráce s logistickým operátorem je flexibilita. Outsourcing logistiky umožňuje firmě plynule reagovat na změny v poptávce i realizovat plány tržní expanze. I když byla počáteční poptávka po skladovacích prostorách na úrovni 20 tisíc čtverečních metrů, potřebuje-li klient prostory v krátkém čase zdvojnásobit, logistický operátor je to schopen zajistit a navýšit rozsah služeb dle aktuálních potřeb zákazníka, protože má jak prostor, tak i lidské a materiální zdroje. Totéž platí pro zajištění dodatečných přepravních kapacit, jejichž potřeba vzrůstá úměrně objemu produkce a poptávce po zboží.
Optimalizace přepravy
Největší ztráty v mezinárodní přepravě pramení z nevytížených cest. Bez zapojení dalších stran a zkombinování jejich zásilek do plynulého toku oběma směry není v praxi optimalizace přepravy možná. Výhoda logistického operátora pramení z možnosti konsolidace nákladu pro různé zákazníky, což obvykle jedna firma svými silami nezvládne.
Letité know-how i zkušenosti z jiných projektů
Zkušenosti získané na světových trzích v průběhu několika dekád se vyplácejí. Důvěra klienta v logistického operátora je vždy důležitá. Nejsofistikovanější je spolupráce v případě 4PL projektů, kde klient upouští od vlastních struktur a předává logistickému operátorovi nejen správu dopravy, ale také logistické inženýrství, nákupy a fakturace. Mnohaleté zkušenosti společnosti GEFCO v oblasti automobilového průmyslu jsou plně přenositelné na projekty v dalších, zcela odlišných odvětvích. Roky praxe pomohly firmě vyvinout celou řadu speciálních služeb, jako jsou například noční dodávky zásob pro dealery nebo expresní dodávky náhradních dílů na místo havárie.
Globální dosah
Vstup na nové trhy nebývá snadný. Různé ekonomické regiony a země mohou mít diametrálně odlišné celní a daňové procedury. Proto společnosti hledají na nových trzích partnery, na něž mohou delegovat mezinárodní přepravu, skladování a především pak veškerou administrativu. V tomto ohledu nabízejí nejlepší hodnotu globální logističtí operátoři, kteří mají kompletní produktové portfolio a služby na všech kontinentech bez nutnosti spolupráce s dalšími subdodavateli.
Nástroje pro sledování zásilek – vlastní nebo operátorovy?
Digitalizace firemních procesů usnadňuje provoz firmy, ale současně vyžaduje investice do nových technologií. V současnosti se automatizace procesů a řešení založená na umělé inteligenci používají ve výrobě i logistice, v níž se hlavní zájem soustřeďuje na sledování dodavatelského řetězce v reálném čase. Z pohledu výrobní společnosti většinou nedává smysl vynakládat prostředky na moderní systémy pro správu celého logistického procesu.
Moderní technologie pro správu logistiky mají dnes k dispozici operátoři, kteří vyvíjejí komplexní trackingové systémy s podrobným a efektivním předáváním informací zákazníkům v reálném čase skrz specifická rozhraní. Náklady na vývoj a implementaci těchto systémů se dělí mezi všechny konečné uživatele, což výrazně snižuje výdaje a zvyšuje konkurenceschopnost služeb. GEFCO spolupracuje na vývoji a inovacích trackingových nástrojů se start-upy, technologickými inkubátory i univerzitami. Kreativní nápady hledá a podporuje prostřednictvím interního inkubátoru Innovation Factory. To vše urychluje implementaci nových, automatizovaných řešení.
Delegování portfolia služeb
Škála úloh delegovaných z výrobní či obchodní společnosti na poskytovatele logistiky je široká. Sahá od 1PL přes 3PL až po 4PL. GEFCO, jako specialista na 4PL, dokáže rozptýlit případné obavy klientů. Převezme řízení i optimalizaci dodavatelského řetězce zákazníka a každý den monitoruje všechny operace. Výsledkem jsou pak nižší náklady a naopak vysoká spokojenost zákazníků. „Stále více outsourcovaných zákaznických projektů se odehrává na hranici mezi 3PL a 4PL. Mnoho firem se zajímá o logistická řešení, jež zahrnují tvorbu nových schémat dodavatelského řetězce, a my jsme schopni poskytnout komplexní řešení 3PL nebo integrovanou logistiku 4PL. Určitá řešení pramení z rychlého tempa inovací a potřeby objemové přizpůsobivosti. Kromě toho, proces náboru nových zaměstnanců a financování nákladů na logistickou strukturu mohou být náročné, což dává vzniknout potřebě tato složitá řešení outsourcovat,“ říká Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
Více informací o službách společnosti GEFCO: www.gefco.cz
Dejte Like české pobočce společnosti GEFCO na Facebooku: @GEFCO.CR