Pochopitelně že to lidé dělali. Mácha „pical“ a Němcová by se asi divila

ECHOPRIME

Pochopitelně že to lidé dělali. Mácha „pical“ a Němcová by se asi divila
„Erotická zuřivost“ v akci. Milenci Božena Němcová (Anna Kameníková) a Václav Bolemír Nebeský (Jan Nedbal) v televizní minisérii Božena. Foto: Foto: Česká televize
Týdeník

Jiří Peňás

Humanistický brněnský filozof František Matouš Klácel si pravděpodobně od toho výletu sliboval něco úplně jiného, než jak pak dopadl. Pozval paní Němcovou i s dětmi do České Třebové, on byl odtamtud, že si udělají výlet do blízkých lázniček Hory Matky Boží, kde přespí. Možná měl i nějaké klátivé myšlenky… Jenže přijel také jeho přítel Jan Helcelet, který se Boženě líbil ještě jinak než dobrácký Klácel, ba už spolu na jaře něco měli. A tak se stalo, že paní Božena strávila s Helceletem pravděpodobně mileneckou noc „v komůrce ze dřeva“, čehož byl nešťastný Klácel ve vedlejší chatce nechtěným svědkem.

Ráno prý měl od pláče zarudlé oči. Byl to konec Českomoravského bratrstva, idealistického spolku, který měl být založen na nejvznešenějších principech, jenže se do něj dostavil Eros. Nebo prostě realita v podobě rozkladného prvku, krásné a okouzlující paní Boženy.

Kupodivu tahle svým způsobem tragikomická a vlastně i filmová (chatka se otřásá, dobrák Klácel se klátí na loži…) epizoda zůstala v seriálu Božena opomenuta. Přitom je to jedna z mála opravdu „doložených“ skutečností „sexuálního charakteru“ ze života „naší paní Boženy“. Tady skutečně víme, že k něčemu reálnému došlo, dokonce kdy: v noci z 21. na 22. září 1851. Víme to díky zmínkám v dopisech, které jsou dosti zřejmé.

Lidem všech kultur byly vlastní experimenty.  Obrázky z evropské kamasutry patří však spíše do libertinského  18. století než do pruderního věku Boženy Němcové.
Lidem všech kultur byly vlastní experimenty. Obrázky z evropské kamasutry patří však spíše do libertinského 18. století než do pruderního věku Boženy Němcové. Foto: Foto: archiv

Jinak seriálu těžko může někdo vyčítat, že by se vyhýbal milostným scénám a zobrazoval život protagonistky opatrně. Právě naopak, její milostný život je tu představován názorně a způsobem, jenž by mohl neobeznámené publikum poněkud překvapit, ba jej vyděsit. I když už asi těžko: ten, koho to jen trochu zajímá, už dávno ví své, nebo aspoň tuší. Povědomí o tom, že klasička Němcová měla milence a „moderní“ názory, spíš přechází do druhého extrému, tedy do představ, že jich měla plno, že byla nezkrotná a nestoudná, promiskuitní a pomalu nymfomanka a že právě to na ní bylo vlastně úžasné, možná to nejlepší. Neboť to bylo přece to její rebelantství: stříhala to jednoho za druhým, Němcovi nasazovala parohy, jak to jen šlo, orgasmy lítaly.

Tak to ale také nebylo. Asi.

Celý text si můžete přečíst na EchoPrime. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.

Foto: Týdeník Echo