Černý pátek – kdysi a dnes

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Černý pátek – kdysi a dnes 2
INZERCE
Sdílet:

Původně americký porovnání svátek Black Friday nebo Černý pátek se již několik let těší mimořádné oblibě iu nás na Slovensku. Víte však, co všechno tomu předcházelo? Jak a kde se to celé vlastně začalo?

Původ Black Friday

Název Černý pátek byl poprvé použit v souvislosti s něčím, s čím dnes nemá už společné vůbec nic. V roce 1869 totiž na americké burze došlo k výraznému pádu cen zlata, a to v důsledku spekulativních nákupů Jaya Goulda a Jima Fiska, kteří chtěli způsobit velký cenový nárůst této komodity. Právě tento den byl pojmenován jako Černý pátek, nebo tedy Černý pátek.

Další zdroje se však přiklánějí k jinému vysvětlení tohoto zvláštního názvu. Šlo o pátek po Dni díkůvzdání v 50. letech 19. století, kdy ve městě Philadelphia pod náporem nakupujících vznikl obrovský chaos v obchodech a v dopravě. Black Friday nazvali černým příslušníci tamní policie, kteří se museli vypořádat s zloději a chaosem v dopravě.

No a posledním možným vysvětlením názvu tohoto svátku je to, že právě pátek, který přichází po Dni díkůvzdání, se americkým obchodem každoročně výrazně zvyšovaly tržby, až se dostaly ze ztrátových červených čísel do černých.

Je jasné, že Černý pátek pro obchody není vůbec černý. Právě naopak. Pro obchody je to obrovská příležitost, ze které dokáží tradičně zejména v USA mimořádně dobře vytěžit. V USA je totiž Černý pátek ještě i dnes dnem, kdy hejna Američanů stojí už od časného rána v dlouhé řadě před obchodem, aby se jim podařilo urvat vysněný produkt za super nízkou cenu.

Foto: ČTK

Ale během Černý pátek v ničem nezaostává ani internetový prodej. Loni dosáhly tržby z online prodeje v USA rekordních 7,4 miliard dolarů! Tržby z online prodeje se přitom oproti roku 2018 zvýšily téměř o 20% a byly druhé nejvyšší v historii. [1] Je to téměř neuvěřitelné. Pro mnohé z nás zajisté číslo, které si v reálu ani nedokážeme představit.

Černý pátek v Česku

Dlouhé zástupy před obchody během Černého pátku u nás nenajdete. U nás to naštěstí tak dramatické jako v USA není. Přesto se mnohé slovenské obchody chopili příležitosti a do kampaně Černý pátek se každoročně zapojují stovky kamenných i internetových obchodů. Některé z nich ho spouštějí již v předstihu několika dní a u některých prodejců trvá tento porovnání svátek dokonce až týden nebo 10 dní.

Že jste ještě akce v rámci Black Friday nevyzkoušeli? Letos máte skvělou příležitost. Využijte Alza sleva nebo Datart kupon a nakupte si na Černý pátek skvělé elektrospotřebiče, ale i nábytek se slevami až do 81%! Is garancí nejnižší ceny a dopravou zdarma.

Nenechte se nachytat

Bohužel Černý pátek je nejen příležitostí pro poctivých obchodníků, ale i pro spekulanty. Na co byste si tedy měli dávat pozor, aby vás takové levné nákupy nevyšly draho?

# 1 Ignorujte procenta. Všímejte si raději reálnou cenu jako procenta slevy. Ty mohou být totiž buď nadhodnocené (například vycházejí z původní ceny produktu při jeho uvedení na trh) nebo se vztahují pouze na malou část sortimentu obchodu.

# 2 Sledujte vývoj ceny v čase. Pokud vás vybraný produkt opravdu zajímá, určitě víte, za jakou cenu se vyplatí koupit. Někteří prodejci totiž popoženú cenu zboží těsně před výprodeji - a tehdy může sleva vypadat opravdu zajímavě.

# 3 Porovnávejte. Před nákupem si porovnejte cenu zboží po slevě s konkurencí. Možná vás překvapí, že ho tam koupíte ještě výhodněji - i bez slevy.

# 4 Počítejte s dopravou. Zejména při menších zboží počítejte s tím, že váš nákup se může prodražit vysokými poštovními náklady. Pokud je to možné, zvolte si levnější alternativu dopravy nebo si vyzvedněte zboží v prodejně.

Sdílet:

Hlavní zprávy