Srážce vlaků by zabránil systém ETCS. Plán na jeho kompletní zavedení se rozpadá

ETCS V ČESKU

Srážce vlaků by zabránil systém ETCS. Plán na jeho kompletní zavedení se rozpadá
Srážka osobního vlaku a rychlíku mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku. Foto: Policie ČR
5
Domov
Viktor Horák
Sdílet:

Srážka osobního vlaku a rychlíku na Českobudějovicku znovu vyvolala debatu o zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS. Kdyby tento zabezpečovač byl na trati mezi Zliví a Dívčicemi, tak by mohl tomuto neštěstí zabránit. Jenže tento systém zde bude nainstalován až v roce 2030. Systém by měl do budoucna sjednotit a zvýšit bezpečnost železničního provozu v celé Evropě. ETCS zatím funguje na 600 kilometrech z celkových 9300 kilometrů českých železnic, což je nějakých šest procent sítě. To vyvolává otázky, proč významná část železniční sítě stále není pod dohledem ETCS.

Dopravní nehodu s třiatřiceti zraněnými vyšetřuje Drážní inspekce. „I tato nehoda ale ukazuje, že je třeba dál pokračovat v rozšiřování moderního zabezpečení, které je schopné lépe předcházet lidské chybě,“ uvedl ministr Martin Kupka (ODS) na síti X. To potvrdil i náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy SŽ Karel Švejda. „Troufám si říct, že pokud by na této trati byl instalován zabezpečovací systém ETCS, tak by k nehodě nedošlo,“ uvedl.

SOUVISEJÍCÍ: „Strojvedoucí jezdí poslepu a bloudí.“ Železničáři vyzvali vládu k urgentnímu řešení

Přesto ale přesné příčiny nehody na Českobudějovicku zatím nejsou známé. Nicméně podle Správy Železnic mohl jeden z vlaků projet návěstidlo „stůj“. Takové situace mají být právě díky ETCS prakticky nemožné – systém při projetí zákazu jízdy automaticky zasáhne.

Systém ETCS se skládá z části nainstalované na trati a části nainstalované do vlaků. Ty si předávají informace o jízdě vlaku jako je rychlost, poloha vlaku, zrychlení a porovnává údaje s bezpečnou brzdnou křivkou. Při zjištění rizika a nereagování strojvedoucího systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.

Nutno dodat, že ETCS má i svoji temnou stránku. Zabezpečovač totiž může někdy zbytečně zastavovat a zpomalovat vlaky. To potvrdil i ministr Kupka s tím, že na jednu stranu zvýší bezpečnost, ale na druhou stranu občas dojde k zastavení vlaku kvůli výpadku signálu či jiným závadám. „Problémy se mohou dotknout deseti až dvaceti spojů denně,“ uvedl Kupka už dříve.

Správa železnic zatím spustila ETCS na hlavních koridorech, letos ještě převede do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad Vltavou a zahájí provoz regionální verze na tratích Choceň – Litomyšl či Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec. Další regionální úseky jsou teprve v přípravě. Problémem však zůstává koordinace se stárnoucími vozidly a celkový nedostatek moderních elektrických jednotek. „Na dalších regionálních tratích se na instalaci ETCS Regional pracuje, například Třebovice v Čechách – Moravská Třebová, Beroun – Nižbor, Ejpovice – Radnice,“ uvedl mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Na potřebu zavést evropské zabezpečovače ETCS upozornil i Svaz železničních dopravců (SVOD Bohemia). Ten reagoval na programové prohlášení nové vlády Andreje Babiše (ANO) s tím, že prioritou by mělo být navýšení kapacity infrastruktury v nejvytíženějších úsecích a elektrizace tratí.

S elektrizací souvisí i instalace zabezpečovacího systému.​​​​​ „Vybavení hlavních koridorů systémem ETCS svaz vítá, koneckonců je to platný závazek ČR vůči EU. Co se dalších tratí týče, doporučuje SVOD postup uvádění do provozu koordinovat s elektrizací tratí a tedy s pořizováním nových elektrických vozidel, aby se předešlo nehospodárnému dodatečnému vybavování starších a již neperspektivních dieselových souprav,“ uvedl železničářský svaz.

Česko v elektrizaci výrazně zaostává nejen za průměrem EU, ale hlavně za potřebami tuzemské železniční dopravy. „V Česku je elektrizována přibližně třetina železniční sítě, evropský průměr je dvojnásobný a neustále se zvyšuje,“ uved výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Plán na pokrytí železnice ETCS do roku 2030 se začíná rozpadat

Na situaci dlouhodobě upozorňují i další železniční odbory. Zásadně kritizují, že se při modernizacích tratí často ruší starý liniový zabezpečovač LVZ včetně kolejových obvodů, přestože ETCS na daném úseku ještě není v provozu. Podle nich to způsobuje, že strojvedoucí ztrácejí možnost vidět návěst následujícího návěstidla na opakovači v kabině, a musí tak mnohakilometrové úseky projíždět pouze podle rozhledu – mnohdy v mlze nebo za tmy.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: „Z Prahy do Berlína za dvě hodiny.“ Fiala a Merz podpořili Krušnohorský tunel

Podle expertů by při výpadku zabezpečovače ETCS strojvedoucí „oslepli“, protože by neměli žádnou vizuální informaci o jízdě. V takovém režimu by musely vlaky jezdit rychlostí kolem 40 km/h. „Strojvedoucí jedou až do rychlosti 100 km/h doslova naslepo,“ varuje Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD). Podle něj jde o situaci, která vytváří obecné ohrožení a je v přímém rozporu s evropskými pravidly železniční bezpečnosti.

Sílí i hlasy propagující kombinaci ETCS, LVZ a fyzická návěstidla (signalizační světla, semafory, značky, atd.). „Ministerstvo dopravy by mělo revidovat Národní implementační plán ETCS, a zachovat duální provoz ETCS a LVZ všude, kde to jde. Stejně tak ministerstvo by mělo upustit od naprosto bezprecedentního kroku, kterým je plánované snesení fyzických návěstidel. Nikde v Evropě nevypnuli svoje národní zabezpečovací systémy, nikde není výhradní provoz pod ETCS a nikde jinde by nikoho ani nenapadlo navrhnout sešrotování návěstidel. Těmito návrhy si zahráváme se samotnou provozuschopností české železnice,“ uvedl Josef Hendrych, předseda Spolku za efektivní železnici.

Ambiciózní plán, podle kterého měla být velká část české železnice do konce desetiletí pokryta ETCS, se začíná rozpadat. Programové prohlášení nové vlády mluví už jen o osazení páteřních koridorů do roku 2030. O regionálních tratích, ještě nedávno zahrnutých v Národním implementačním plánu, není zmínka. Více o tom deník Echo24 psal zde.

Strojvedoucí napříč všemi dopravci se už delší dobu diví, že po každé slavnostně ukončené modernizaci železniční stanice (např. Pardubice hlavní nádraží, Praha Radotín, Vsetín) nebo traťových úseků například mezi Pardubicemi a Hradcem Králové dochází ke zhoršení bezpečnostních poměrů a ztížení podmínek pro jejich práci.

Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu již dříve projednala strategii ohledně implementace traťové části ETCS, včetně zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem tohoto systému. Svaz tvrdí, že se komise, složená ze zástupců ministerstva dopravy, Správy železnic, Drážního úřadu, Drážní inspekce, dopravců, akademiků a strojvedoucích, mýlí v rámci propustnosti tratí.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články