„Učil jsem v cele angličtinu vrahy i ministry.“ Český podnikatel vězněm v Senegalu

ROZHOVOR

„Učil jsem v cele angličtinu vrahy i ministry.“ Český podnikatel vězněm v Senegalu
"Později mě přivedli do VIP cely, kde na 21 metrech čtverečních žilo 25 lidí. Polovinu vězňů tvořili bývalí ministři a náměstci, generální ředitelé firem, starostové. Druhá polovina byli normální zločinci. Měli jsme na cele dva vrahy, pak násilníky, prodavače drog," říká Ilja Mazánek. Foto: Michal Čížek
1
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

Loni touto dobou byl uvržen do věznice v Dakaru. Jeho případ se stal bolehlavem pro českou diplomacii, senegalské úřady, posléze i Evropskou komisi. Dnes je zpět v České republice a v těchto dnech mu vychází kniha 191 dní v hotelu Rebeuss. Ta pojednává o příčinách a vyústění celé kauzy, tvrdém vězeňském prostředí, ale obsahuje i příběhy z prostředí diplomacie, byznysu, staveb letišť, kapitoly o podnikání v Africe a ovšem o Africe. Ilja Mazánek je svým způsobem náš Emil Holub pro 21. století.

Váš případ v Senegalu by se nestal, kdybyste se tam nerozhodl stavět modulární letiště. Začněme tím, co to modulární letiště je.

Když se staví letiště, staví ho většinou řada firem, které se k tomu spojily do konsorcia. Nikde nikdo nedokázal postavit letiště silou jedné firmy. Hlavně kvůli bezpečnosti musíte dodržet spoustu norem, řádově víc, než kdybyste stavěl hypermarket nebo i nemocnici. Letiště je velmi složitá struktura. Narážíte tu nejen na logistické, ale i na politické a bezpečnostní problémy. Myslím tím politickou situaci v dané zemi a s ní spojená rizika. Nad tím vším jsem přemýšlel a vymyslel jsem modularitu letišť: 90 procent problémů máte vyřešených tím, že stavbu vyrobíte už doma v továrně, a tím de facto přenášíte politické, bezpečnostní, administrativní náležitosti ze země, kde chcete stavět, do země, kde máte výrobní linky. Tak se zásadně minimalizují rizika a zkracuje realizace stavby. Na místě už jen položíte jednoduché základy a na ty postavíte hotové moduly. Samozřejmě ještě souběžně s výrobou modulů musíte postavit ranveje, pojezdové dráhy, letištní stojánky, perimetrové cesty.

Aby to bylo pochopitelné: Co například přivezete na letiště už hotové?

Veškeré budovy. A na místě je složíme jako stavebnice lega. Taky různé technologie: světlotechniku, radarové systémy… Něco postavit je v afrických a asijských zemích ta nejsložitější věc. Už když chcete postavit králíkárnu, máte problém. Musíte na ni sehnat materiál, odvézt ji na místo, sehnat lidi, kteří králíkárnu umějí postavit. V oblasti může být nebezpečno, mohou tam řádit nemoci, samozřejmě i teroristi. A to bylo u kořene mých prvotních úvah: jak se tomu všemu vyhnout.

Senegal byl první zemí, kde jste modulární letiště vyzkoušeli?

Ne tak docela. Předtím už jsme stavěli jednotlivé segmenty, například letištní kontrolní a řídicí věže v Libyi. Už tam byly výsledky dechberoucí. Představte si osmipatrový dům, který máte hotový za dva dny. Jasně, pak ještě tu stavbu kalibrujete, to zabere zhruba týden. Ale postavte osmipatrový barák za dva týdny. V Senegalu jsme poprvé dělali komplet celé letiště se vším všudy: technologie včetně světlotechnických systémů, kompletních radarových systémů, energobloky, požární vozy. Z České republiky byl dokonce na letiště Saint-Louis, které se rozkládá nedaleko Atlantiku, dodán speciální záchranný člun.

Jaké otázky dále zazněly:
Jak se dostal k letištím zrovna v Senegalu?
Co se na velkém mezistátním projektu pokazilo?
Jak a proč jej zadrželi?
Jak to vypadalo ve vězení? Zažil tam šikanu?
Pomohli mu čeští diplomaté a české či evropské úřady?

Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.

Ilja Mazánek (1961) se narodil v Praze, vystudoval souběžně fakultu ekonomickou a fakultu orientalistiky na Moskevské státní univerzitě. Později postgraduálně absolvoval ekonomii na Stanfordově univerzitě. Působil na československém a českém ministerstvu zahraničí, odkud po 16 letech přešel do soukromého sektoru. Dnes je obchodním ředitelem firmy Transcon ve Frýdku-Místku, která se zabývá výstavbou letišť. Předsedá zahraniční sekci Hospodářské komory ČR.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články