I ženy jsou podlé a mocichtivé. Politika s nimi není hřejivější

RECENZE SERIÁLU VLÁDA

Společnost Netflix letos uvedla čtvrtou řadu diváky i kritikou dobře přijatého dánského seriálu Vláda. Foto: Netflix
5
Lukáš Novosad

Společnost Netflix letos uvedla čtvrtou řadu diváky i kritikou dobře přijatého dánského seriálu Vláda, pojednávajícího o osudech smyšlené historicky první dánské premiérky Birgitte Nyborgové a lidí kolem ní – poradců, vysokých státních úředníků, ale i spin doctorů, novinářů, rodinných příslušníků, předsedů dalších politických stran atd.

Seriál se každou sérií pokoušel o vážné předvedení toho, jak funguje vysoká politika: v první řadě šlo o uchopení moci, ve druhé o její udržení, ve třetí o její znovustvoření. Kromě toho zkoumal zákulisí a nároky televizních médií či jaké dopady mají výlučná zaměstnaní na rodinné a soukromé vztahy. Tyto série vznikly před dvanácti až devíti lety, natočila je Dánská televize a u nás vysílala Česká televize. Třetí řadu šlo však dokoukat spíše ze setrvačnosti, protože ač nabídla téma komplikovanosti výstavby nové strany v pevně zavedeném politickém systému, vyprávění ztrácelo tah. S potěšením o to větším lze napsat k novince: je to ze všech řad ta nejlepší.

Birgitte Nyborgovou (jistěže znovu v podání herečky Sidse Babett Knudsenové) potkáváme ve stejné funkci, do níž nastupovala, když jsme se s ní před devíti léty loučili: je dánskou ministryní zahraničí. Ovšem už v jiné vládě – v premiérském křesle tentokrát sedí nikoli muž, nýbrž další žena, Birgittina někdejší obdivovatelka, nyní její konkurentka, předsedkyně jiné politické strany.

Sidse Babett Knudsenová, hlavní tvář seriálu Vláda.
Sidse Babett Knudsenová, hlavní tvář seriálu Vláda. Foto: Profimedia

To, že se přiznává časová prodleva deseti let, je jedna z devíz nové řady. Jelikož figury tím získávají paměť a spolu s nimi také diváci, má paměť rovněž zobrazené Dánsko. A tak vidíme, jak se politika proměnila vlivem sociálních sítí, jak deset kratičkých let úplně překopalo systém mezilidské komunikace. Dovídáme se, že naše přesvědčení, že sítě už před dekádou byly mocné, je jenom naše zdání, protože teď jsou mnohem mocnější.

To je však jen jeden z obrazů, jež nová série Vlády – nesoucí podtitul Moc a sláva – přináší. Další je třeba neschopnost odejít z funkce a vzdát se moci, když jste na ni víc než deset let zvyklí. Další je obraz toho, jak vás moc mění, když na ní lpíte, jak její dlouhodobé užívání huntuje vaše vztahy s rodinou, s přáteli, kolegy, jak vás nenápadně, ale jistě vzdaluje lidem, jak ničí celý váš odkaz, jak vás suverénně vmanévruje do spolupráce s těmi, jimiž a jejichž metodami jste opovrhovali.

Birgitte celou sérii ztrácí samu sebe.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.