50 let od tragédie. Hradlářka zapomněla spustit závory, srážku vlaku s autobusem nepřežilo 24 lidí

Tragická železniční nehoda

50 let od tragédie. Hradlářka zapomněla spustit závory, srážku vlaku s autobusem nepřežilo 24 lidíNOVÉ 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Mezi nejtragičtější nehody autobusu v české historii patří srážka linkové soupravy s vlakem, při které 28. července 1969 zahynulo nedaleko Mladé Boleslavi 23 cestujících, jeden člověk později podlehl zraněním v nemocnici. Tragédie, které se obsáhle věnovala i dobová média, se přitom vymyká většině nehod, které se stanou při křížení silnice a železnice. Způsobila ji totiž hradlářka, která pozdě v noci zapomněla spustit závory.

Autobusem – Škodou RTO s přívěsem – cestovalo ve 22:47 hodin více než pět desítek lidí, často dělníci, kteří se vraceli domů z odpolední směny v mladoboleslavské automobilce. Před přejezdem v obci Bezděčín, která leží asi tři kilometry jižně od Mladé Boleslavi, řidič mírně zpomalil a protože závory byly nahoře, pokračoval dál. V tu chvíli ale to autobusu narazil rozjetý osobní vlak, který před sebou tlačil trosky více než tři desítky metrů. „Nárazník lokomotivy zachytil za dveře autobusu, táhl jej za sebou, vlek se dostal do rotace, asi čtyřikrát se otočil,“ popsal jeden ze svědků osudný okamžik.

Hned den nato zasedla mimořádně vláda ČSR, která se neštěstím zabývala a stanovila také komisi, která měla za úkol pomoci rodinám pozůstalých či zraněným. Zároveň se vyjádřila poměrně ostře na adresu personálu, který ovládá železniční závory. Právě drážní pracovnice, která závory opomněla spustit, mohla za šestou nejtragičtější železniční nehodu v českých dějinách.

„Vláda ČSR s politováním konstatuje, že toto neštěstí je dalším tragickým důsledkem nezodpovědnosti některých občanů na pracovišti. V posledních měsících vláda několikrát zdůraznila nutnost důsledné odpovědnosti a důsledné kázně na každém pracovišti. Jestliže přistupuje velmi citlivě k obětem neštěstí, zdůrazňuje zároveň se vší vážností, že je již nejvyšší čas, abychom všichni přestali doplácet na lajdáctví jednotlivců, a dokonce i nenahraditelnými ztrátami na lidských životech,“ psalo ve středu 30. července 1969 Rudé právo na své titulní straně.

Nehoda se stala na velice frekventovaném úseku, přejezd se dnes nachází vedle vytížené dálnice D10, která v té době ještě nebyla v provozu a veškerá doprava proudila přes přejezd. V době stažení závor se zde tvořily několikakilometrové kolony aut. Nějakou dobu po nehodě, možná i kvůli silné dopravě a kolonám, z přejezdu závory zcela zmizely. Ty zde znovu Správa železniční dopravní cesty nainstalovala až 40 let po nehodě. I v současné době je trať mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, která je dodnes pouze jednokolejná a neelektrifikovaná, značně vytížena, míří po ní denně kromě osobních také plné nákladní vlaky z a do mladoboleslavské automobilky. 

Nehoda v Bezděčíně zůstává dodnes druhým nejhorším neštěstím na přejezdu v ČR. Nejvíce obětí si v prosinci 1950 vyžádala srážka rychlíku s přeplněným autobusem v Podivíně na Břeclavsku, kdy zemřelo 34 lidí. I v tomto byl viníkem železničář, který tehdy omylem vytáhl závory.

Čtěte také: V Itálii shořel autobus, ve kterém cestovali čeští turisté

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články