Peklo na německých kolejích

KOMENTÁŘ

Peklo na německých kolejích
Dav na nádraží v Hamburku. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Komentáře
Marian Kechlibar
Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08

Současná německá vláda, ve které po mnoho letech poprvé zasedají Zelení, se rozhodla ke gestu, kterému by se v případě jiných politických konstelací zcela určitě říkalo „populistické“: snížit v červenci a srpnu cenu měsíční předplatní jízdenky na místní dopravu (regionální vlaky, autobusy a tramvaje) na pouhých 9 eur. To by bylo levné i v Čechách, při kupní síle typického Němce je to pak úplně směšná cena.

U Němců se vzápětí inspirovala španělská vláda, která je ještě progresivnějšího střihu (schází v ní ekvivalent německé FDP). Od září budou určité vlaky ve Španělsku úplně zdarma, a to minimálně do konce roku. Jsem upřímně zvědav, kdo další ještě na tento vagon bezuzdných slev naskočí…

 

Prozatímní německé výsledky nevypadají až tak růžově. V novinách se přemnožily titulky jako „Schienen-Hölle“ (peklo na kolejích) nebo „9-Euro-Chaos“. Zájem o extrémně lacinou službu samozřejmě masivně vzrostl a důsledkem jsou narvané vlaky, do kterých se už po cestě nevejdou další cestující, ve kterých je nemožné přepravovat jízdní kola (na německých rovinách v létě populární způsob přepravy), jež nabírají nezvyklá zpoždění kvůli poruchám způsobeným přetížením atd. Namačkané masy zpocených lidí si v tropických teplotách navzájem „smrdí pod nosem“, a nedejbože aby v soupravě vypadla klimatizace. Zvláště na turisticky populárních trasách šla kvalita drážní dopravy výrazně dolů, jistě k velké radosti všech místních obyvatel, kteří ji až dosud využívali k nezbytnému dojíždění do práce nebo do města.

Kdyby podobný druh debaklu zorganizovala, dejme tomu, Le Penová, liberální noviny celého světa by se jí posmívaly za to, jak je hloupá, nevzdělaná a nevidí si na špičku nosu. Přepravní kapacitu železnice přece nelze navýšit nějakým stalinským befelem přes noc: k přepravě náhle nafouklých mas cestujících bylo by potřeba odněkud vyčarovat nové strojvedoucí a průvodčí, také nové soupravy a na mnoha místech i nové koleje, protože mnohé železniční uzly jsou přetížené už teď.

Nejedna železniční stanice by v případě většího vytížení potřebovala zásadní modernizaci: více nástupištních hran, více informačních tabulí, více podchodů, více východů, ba i více záchodů… Téměř všechno v moderním světě je navrženo pro určitou míru využití, a vevalí-li se do takové budovy třikrát početnější dav, než na jaký je dimenzována, nastane tisíc nepříjemných problémů. A stejně tak potom v těch samotných vlacích, které mají sice na štítku napsáno, že se do nich vejde až 4–5 stojících lidí na metr čtvereční, ale v praxi se s tím maximálním vytížením zase tolik nepočítalo nebo jen v krátkých špičkách.


No, naštěstí toto velké plácnutí do vody nezorganizovali žádní hlupáci s „vysokou školou života“, ale politici zvolení velkoměstskými voliči s vysokoškolským vzděláním z řádných a staroslavných univerzit. Těm se to musí odpustit; mysleli to přece dobře, s klimatem i s cestujícími. Už se těším na to, jakým způsobem přeorají fungování světa příště a jestli výsledkem bude jen dopravní chaos, nebo třeba i hlad.

×

Podobné články