15 BMW M5

BMW M5: Nejlepší supersedan?

autotest

Témata: ,

Aktuální BMW řady 5 umí plnit různé role. Může být elegantním naftovým manažerským sedanem s nízkou spotřebou či velkým luxusním rodinným kombi. A pak je tu vrchol řetězce, úchvatné BMW M5.

Na první pohled vypadá celkem nenápadně. Velký mnichovský sedan nezaujme vyloženě svalnatou karoserií, jeho potenciál naznačují spíš velké nádechy v předním nárazníku, 20palcová kola skrývající karbon-keramickou brzdovou soustavu či tradiční čtyři koncovky výfuku. Usednutí do interiéru také není žádné velké překvapení – tedy v případě, že jste zvyklí na velmi kvalitní, voňavé materiály s dominantní kůží a skvělou ergonomii veškerého ovládání (ovladač iDrive by většina ostatních prémiových výrobců měla prostě okopírovat a udělala by nejlépe). Jistých odlišností proti zmíněnému základnímu naftovému modelu si ovšem všimnete hned. Startovací tlačítko je rudé, stejně jako speciální voliče M1 a M2 na volantu. A strukturovaná sedadla s výrazným bočním vedením zdobí vyšité logo M. Sílu, která se skrývá pod kapotou, v tuhle chvíli ale můžete zatím pouze tušit.

To vše se změní v okamžiku, kdy probudíte velké srdce, jež určuje velkou část charakteru M5. Vidlicový osmiválec S63B44T4 o objemu 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel mezi řadami válců a celou armádou nejmodernějších systémů (vstřikování, variabilní ventily či vačkové hřídele atd.) nabízí 441 kW, což je plných 600 k. Hodnota, která před sotva dekádou stačila nejlepšímu modelu Ferrari, je dnes k dispozici pro prémiový sedan vyšší střední třídy! S tím souvisí točivý moment 750 Nm – za to se nemusí stydět menší lokomotiva. V praxi to při hmotnosti kolem dvou tun znamená zrychlení na stovku za 3,4 s a maximální rychlost až 305 km/h. Vskutku impozantní čísla a realita, ta je ještě výživnější.

Motor M5 má charakteru na rozdávání. Jakmile se během vteřinky nafoukne, zarazí posádku do měkké kůže s razancí, která vás okamžitě rozesměje. Síla je brutální, a jak stoupají otáčky k vrcholu v 7000/min, dostavuje se doslova nirvána. Rychlost reakcí a bezprostřední citlivost motoru vás bude nutit k neustálému využívání toho nádherného kusu inženýrství a technologie. Ještě lepší je ale celkové sladění vozu. Podvozek je sice docela dost tvrdý a díry na silnicích jsou cítit, ale díky tomu (a velmi citlivému a přesnému řízení) nabízí neustálou souhru mezi vámi, strojem a zákony fyziky. Toto nečekané spojení umožňuje tak dynamický a čitelný pohyb, že slogan „radost z jízdy“ dostává úplně nový rozměr. Nová M5 je standardně čtyřkolka, ale její kouzlo (podobně jako u konkurenčního Mercedesu AMG) tkví v možnosti vypnutí pohonu předních kol. Pokud na to máte prostor – ideálně okruh – a odvahu, s čistou zadokolkou si můžete pohrávat v dlouhých táhlých smycích do doby, než se vám zželí zadních pneu Pirelli. Na silnicích ale vyzdvihneme hlavně režim 4WD Sport, preferující zadní nápravu. S vypnutou stabilizací instantně dodává spoustu hravých jízdních zážitků, a přitom stále vyniká trakcí a touhou zrychlovat v jakémkoli okamžiku.

V klidovém režimu M5 zvládne jezdit za 10,5 l / 100 km (například když manželka jede nakoupit v modu Comfort), ale při extrémní jízdě stoupá spotřeba nad 25 l / 100 km. Očekávatelné hodnoty, které vzhledem k pořizovací ceně 3 185 000 Kč (základ s DPH) nejsou tak důležité. S příplatky se snadno dostanete na cenu 4 milionů Kč, ale zase můžete mít podobně krásně naspecifikovaný vůz jako na fotografiích. V rámci segmentu je to normální cena, ač pro většinu smrtelníků přehnaná.

BMW M5 je z hlediska řidičského zážitku, práce podvozku a citlivosti ovládání lepší než konkurenční Mercedes AMG E63 S. Je špičkově vyladěným strojem, jehož limity jsou dál než schopnosti většiny řidičů. Je metou a oprávněným kultem. Funguje totiž naprosto úžasně.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, převodovka, dynamika.


Minusy:
Tužší podvozek, slabší zvukový projev.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.