„Nestačí na to“. Superministr Havlíček má naráz řešit Temelín, kmitočty i dálnice

Slučování ministerstev

„Nestačí na to“. Superministr Havlíček má naráz řešit Temelín, kmitočty i dálniceNové
Ministr průmyslu Karel Havlíček Foto:

Jan Zatorsky

1
Domov
Ladislav Šustr
Sdílet:

Po rozhodnutí premiéra Andreje Babiše (ANO) se ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) dostal i do čela resortu dopravy a podle mnohých nemá šanci uspět. Myslí si to například bývalý ministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař, podle kterého bude mít svázané ruce současnou nefunkční legislativou. Jiné hlasy navíc upozorňují, že resort dopravy je v rozkladu, protože kvůli častým odchodům ministrů vedou agendu náměstci a úředníci.

Po odchodu ministra Vladimíra Kremlíka se předseda vlády rozhodl k velkému slučování ministerstev. Podle něj by bylo efektivní, kdyby se ministerstvo průmyslu a obchodu a dopravy přetavilo do ministerstva hospodářství. V čele resortu dopravy pak bude v pátek jmenován Karel Havlíček, který tak bude agendu obou ministerstev spravovat.

Podle kritiků však nebude schopen oba těžké resorty vést, protože s ministerstvem dopravy měli problémy i jeho předchůdci, kteří na ministerstvo nestačili ani sami. Hnutí ANO totiž od roku 2013 do dneška mělo za své zástupce na dopravě Antonína Prachaře, Dana Ťoka a Vladimíra Kremlíka. Právě Prachař se domnívá, že resort dopravy je specifický a není snadné ho vést.

„Jestli se to dá zvládnout? Obávám se, že velmi těžko. Už jenom kolik je podřízených organizací na ministerstvu dopravy. To je Ředitelství silnic a dálnic, která je v dezolátním stavu. Správa železniční a dopravní cesty, kde mají nové logo a novou strukturu. České dráhy, které mají sedmadvacet tisíc zaměstnanců. To tedy přeji hodně štěstí,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař. „Myslím si, že v podmínkách této země je to z hlediska reálného času neproveditelné. Musí se totiž změnit kompetenční zákon a to nelze, když vláda není schopná prosadit jakýkoliv zákon. Beru to jako plácnutí do vody, které není realizovatelné,“ dodal.

Podobně to vidí i místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti), podle kterého bude mít nyní Havlíček v gesci kromě stavění silnic, dálnic a železnic i dostavbu Temelína nebo očekávanou aukci kmitočtů. „Myslím si, že jeden člověk to zvládnout nemůže. Je jasně vidět, že když resort dopravy vedli jiní ministři, tak ho prostě sami nezvládli. Výsledkem bude, že ministerstvo začnou ještě více řídit náměstci, kteří tam už dnes mají velmi silné slovo kvůli velké fluktuaci ministrů,“ řekl pro Echo24 Polanský.

Podle předsedy vlády i samotného ministra Havlíčka to však není problém. Pro Echo24 ministr průmyslu a obchodu uvedl, že se všechno odvíjí od organizace práce, kvality lidí a priorit. „Podstatná není velikost instituce a množství agendy, ale systém řízení, procesů a výběru klíčových lidí. Jsou země, kde ministři musí řešit více agendy a ohledem na velikost státu nebo šíři agendy ve vazbě na zaměření resortu. Bude to určitě náročné, ale mnoho let se volá po větších synergiích mezi klíčovými hospodářskými ministerstvy, nyní to můžeme udělat,“ řekl Karel Havlíček.

Kromě opozice naráží nápad sloučení dvou ministerstev také u vládní sociální demokracie a komunistů. Představitelé těchto stran se totiž obávají, že se jedná o dva silné a nesmírně náročné resorty právě kvůli své agendě. Premiér Andrej Babiš pak spolu s předsedou sociální demokracie Janem Hamáčkem ještě budou o tomto tématu jednat.

ODS změnu vítá

Opačný názor však má opoziční Občanská demokratická strana, která sloučení ministerstev vítá. Může za to historická skutečnost, kdy tehdy vládnoucí ODS navrhovala podobnou změnu. Po odchodu Pavla Dobeše z ministerstva dopravy v roce 2012 se pak velmi intenzivně řešilo, zda nemá resort spadnou pod ministerstvo průmyslu, který tehdy vedl Martin Kuba.

V předčasných volbách si pak sloučení obou resortů dala ODS do volebního programu. „Nechci být pouze kritikem, protože s tím nyní přišlo hnutí ANO. Jako ODS jsme to měli v programu a dokonce si myslím, že by se ministerstvo hospodářství mělo zřídit. Z pohledu legislativních a procesních by však byla zapotřebí delší doba,“ uvedl pro Echo24 bývalý ministr průmyslu Martin Kuba (ODS).

I současný poslanec ODS a člen podvýboru Stanislav Blaha vidí ve spojení výhodu. Podle něj by však zaprvé bylo třeba, aby se nového ministerstva chopil schopný manažer. „My jsme byli mnohokrát Andrejem Babišem konfrontováni s tím, že nám vládnou nemehla a všichni kradou. Pokud použiji jeho slova, tak ministerstvo dopravy ovládla kradoucí nemehla,“ řekl Stanislav Blaha.

Podle poslance je agenda ministerstva na jednu stranu velmi strategická, na druhou stranu se na ní musí podílet náměstci a klíčoví úředníci. „Hospodářský výbor, do jehož resort dopravy spadá, má záběr také takto široký. Osobně se domnívám, že pokud bude ministerstvo řídit schopný člověk, tak ho zvládne,“ řekl Blaha s tím, že to právě není případ Karla Havlíčka.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Babiš slučovač. Do jednoho by spojil hned tři rezorty. A pak ještě zdravotnictví s MPSV

Havlíček v čele dvou resortů? ANO je v personální nouzi, kritizuje opozice

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články