Finanční správa nemá s podnikateli žádné slitování

VÝZVA PRO PODNIKATELE A ŽIVNOSTNÍKY

Finanční správa nemá s podnikateli žádné slitováníNOVÉ 3
Domov
Sdílet:

‚Gestapo, totalitní praktiky, šikana či boj s hydrou‘. I taková přízviska používají podnikatelé i daňový poradci ve spojení s finanční správou v posledních měsících. Minulý rok totiž nebyl pro podnikatele a živnostníky snadný, a to přestože si loni v létě vláda pochvalovala, že se jí podařilo snížit administrativní zátěž podnikatelů. Ta samá vláda přitom zavedla kontrolní hlášení DPH, začala lidem komplikovat dobrovolnou registraci k plátcovství DPH, zavedla elektronickou evidenci tržeb a na podnikatele uvalila hrozbu vysokých pokut.

Před loňskými prázdninami vláda schválila bez větší pozornosti zprávu, v níž si pochvaluje, jak se daří snižovat administrativní zátěž kladenou na podnikatele. Server Echo24 o tom informoval zde. Podle samotných podnikatelů ale nebylo co oslavovat a to bylo v době, kdy za sebou měli jen několik měsíců s kontrolním hlášením a teprve se připravovali na zavedení EET. Kritická ke zprávě byla v té době i Hospodářská komora. Dnes je ale situace ještě horší. Po roce začaly v rámci kontrolního hlášení padat nesmyslně vysoké pokuty, finanční i celní správa zahájily přísné kontroly dodržování zákona o EET a mnoho podnikatelů se raději rozhodlo svou činnost skončit.

Server Echo24 se dlouhodobě zajímá o zkušenosti lidí s finanční správou. Problematiku EET včetně příběhů čtenářů najdete zde. Vaše příběhy můžete zasílat na email tereza.vilimova@echo24.cz.

Česko, ráj podnikatelů

V září se začaly v médiích objevovat případy podnikatelů, kteří se chtěli dobrovolně registrovat k plátcovství DPH. Finanční správa po nich ale chtěla při registraci dokumenty, které nemohli doložit. Například uzavřené smlouvy s dodavateli. K tomu, aby je uzavřeli, ale potřebovali být podnikatelé právě plátci DPH. Finanční správa požadovala také například informace o majetku, který firma vlastní.

Podnikatel Lukáš S., který svůj příběh popsal pro server Echo24, kvůli tomu přišel o možnost odkoupit firmu. Podobný postup přitom už na začátku ledna 2016 zakusila i redakce Echo24. Přečtěte si o tom zde. Finanční správa argumentuje tím, že se snaží předcházet daňovým podvodům. Řadě poctivých lidí přitom zbytečně komplikuje podnikání.

Život ale finanční správa znepříjemnila i podnikatelům, kteří se k placení DPH musí registrovat povinně, protože přesáhli milionovou hranici obratu. Například Jindřich z jižních Čech na registraci čekal půl roku, aby mu za ten samý půl rok nakonec finanční správa „napálila“ úroky a pokutu. Psali jsme o tom zde.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

‚Dojde na tebe, svi*ně‘

V prosinci finanční správa spustila evidenci tržeb, která se týkala nejdříve podnikatelů v pohostinství. Tvrdě dopadla především na ty malé. Například padesátiletá žena, která provozovala hospodu na Znojemsku, se rozhodla zavřít. Hlavním důvodem podle ní nebyly finanční náklady, které pro ni zavedení nové povinnosti znamenalo, ale především urážky ze strany ministra financí Andreje Babiše. Ten totiž často označoval podnikatele a živnostníky v čele právě s hospodskými za zloděje, kteří okrádají stát na daních.

S tím má svoji zkušenost i paní Leona, která svoji restauraci sice nezavřela, ale setkala se s nepřijatelným chováním ze strany zákazníků. „Letos poprvé, poté co ministr financí rozjel lživou a nenávistnou kampaň proti hospodským, nám utekli hosté bez placení se slovy, že beztak ‚už máme nakradeno dost‘. Letos poprvé mě host poté, co jsem ještě v listopadu vydala obyčejný paragon bez FIK kódu, vulgárně napadl slovy ‚však počkej, ono na tebe brzy dojde, ty svi*ě‘,“ popsala serveru Echo24.cz chování některých zákazníků.

Naštvání podnikatelů na EET shrnula výstižně mladá živnostnice Klára Novotná, která své potíže popsala ve videu a to zveřejnila na YouTube. Video se brzy stalo masově sdíleným. „Když už máte pocit, že všichni krademe, tak jste to mohl aspoň udělat líp,” vzkazuje Novotná Babišovi na videu a nebojí se jít i pro ostřejší výraz.

V souvislosti s EET také finanční správa spolu s ministerstvem předvádí amatérství ve vydávání metodik na poslední chvíli. Své o tom vědí e-shopáři, kterým se metodika měnila dvakrát, naposledy asi dva týdny před spuštěním EET. Do poslední chvíle tak netušili, jaké povinnosti je přesně čekají. Nyní jsou na tom ještě hůř květinářky. Těm totiž vydalo ministerstvo financí metodiku až týden po spuštění 2. vlny EET, k čemuž došlo 1. března. Podle znění metodiky přitom vazba květin právě do této vlny patří, ačkoliv až do teď se předpokládalo, že vazba květin je považována za „vlastní výrobu“ a evidovat se bude muset až ve třetí fázi.

Příběhy podnikatelů i další informace o elektronické evidenci tržeb najdete zde.

Čtěte také: VIDEO: Drzá Klára poslala vzkaz Babišovi kvůli EET

Pokuta 30 tisíc za nepřiznaných 7 korun

Negativní zkušenost s finančními úřady mají podnikatelé také kvůli kontrolnímu hlášení, kterým musejí od ledna 2016 pravidelně podávat informace o svých příjmech. Na redakci Echo24 se obrátili někteří z nich v souvislosti s desetitisícovými pokutami, které jim úřady vyměřily za několikadenní zpoždění nebo drobné chyby v hlášení.

Jedním z pokutovaných podnikatelů je Martin Vandas, který v červenci 2016 podal kontrolní hlášení spolu s daňovým přiznáním, ale nevšiml si, že datová schránka po odeslání nezobrazuje přílohy mailu. „Nezaregistroval jsem, že se kontrolní hlášení nenahrálo. Obratem jsem to napravil a žil jsem v domnění, že to bude hodnoceno shovívavě, protože se systém teprve zabíhá,“ uvedl pro Echo24. V lednu 2017 ale Martinu Vandasovi přišel platební výměr na 10 tisíc korun.

Pokutu ve výši 30 tisíc zase dostala podnikatelka Stanislava Marková za to, že včas nezareagovala na výzvu od finančního úřadu, který měl pochybnosti v údajích v jejím kontrolním hlášení. „Podotýkám, že hlášení, které jsem odevzdala, bylo správné,“ uvedla pro deník Echo24.

30 tisíc musel zaplatit i nejmenovaný podnikatel kvůli rozporu ve svém kontrolním hlášení ve výši 6,72 koruny. „Podnikatel ale opravné kontrolní hlášení poslal pozdě, z datové schránky si ho vyzvedl až 13. den,“ uvedl k případu Jan Rambousek z Unie daňových poplatníků, který se jím zabývá. Ze zákona totiž platí, že pokud se podnikatel nepřihlásí do datové schránky do 10 dnů od odeslání, dojde k doručení fikcí.

Pokutovaní podnikatelé nyní doufají, že jim finanční správa sankce nakonec promine. Generální finanční ředitelství totiž v pondělí 6. března vydalo nový metodický pokyn, kterým rozšiřuje možnosti pro prominutí pokut. Nárok na prominutí dvou pokut za rok 2016 má každý, kdo jinak kontrolní hlášení odevzdává svědomitě a bezchybně.

Máte také negativní zkušenosti s finanční správou? Můžete nám o nich napsat na email tereza.vilimova@echo24.cz.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Pravice by zrušení EET kompenzovala. Náklady oželíme, říkají podnikatelé

Předvolební taktika? Babiš oznámil zmírnění pokut podnikatelům

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články