Pražský předvolební slib: oprava Libeňského mostu může nabrat další zpoždění

REKONSTRUKCE LIBEŇSKÉHO MOSTU

Pražský předvolební slib: oprava Libeňského mostu může nabrat další zpoždění
Vizualizace budoucí podoby Libeňského mostu. Foto: Ing. arch. Petr Tej, Ing. arch. Tomáš Cach
7
Domov

Jakub Fujáček

Další zpoždění rekonstrukce Libeňského mostu? Pražský magistrát s ní má naspěch. Volby se blíží a oprava důležitého a architektonicky cenného spojení Holešovic a Libně byla před čtyřmi lety jednou z priorit současného osazenstva radnice v čele s pirátským primátorem Zdeňkem Hřibem. Původně měla začít ještě letos, stížnost jednoho z účastníků výběrového řízení ale může celý plán zabrzdit. Zapotřebí je získat také stavební povolení.

S rekonstrukcí mostu se zatím nemůže začít, protože doposud nebyla podepsána smlouva o jejím zhotovení. Technická správa komunikací sice vybrala vítěze tendru – akciovou společnost Metrostav TBR, proti výsledku soutěže však podal stížnost další z účastníků, kterým je firma Eurovia. Ta namítá, že vítězný subjekt (dceřiná společnost Metrostavu, kterému hrozí zákaz veřejných zakázek) vznikl až v průběhu zadávacího řízení, a nemá tedy potřebné reference.

Vizualizace budoucí podoby Libeňského mostu.
Vizualizace budoucí podoby Libeňského mostu. Foto: Ing. arch. Petr Tej, Ing. arch. Tomáš Cach

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) by rád s pracemi začal ještě letos. „I nadále předpokládáme, že rekonstrukce by měla být zahájena v roce 2022, přičemž hlavní stavební výkony budou realizovány v průběhu roku 2024,“ uvedl pro Echo24. „Podle předběžného posouzení TSK jsou namítané pochybnosti neodůvodněné,“ vysvětluje. Pokud Eurovia se stížností neuspěje, může se obrátit ještě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To by mohlo znamenat zásadní zdržení.

Metrostav nabídl cenu 2,181 miliardy (bez DPH). Druhé sdružení firem Strabag, Eurovia CS, SMP CZ a Pragoprojekt přišlo s cenou 3,628 miliardy korun. Budoucí vítěz vypracuje projekt a současně provede stavební práce.

Rok budou moci přes řeku jen pěší a cyklisté

Pokud soutěž nakonec vyhraje Metrostav, zajistí podle magistrátu průchod pro pěší a cyklisty po celou dobu stavby. Po 365 dní přes něj ale neprojedou tramvaje a auta. Z holešovické strany by měla být na předmostí dočasná tramvajová zastávka, z druhé strany (od Palmovky) bude zajíždět autobus. Finální část stavby má proběhnout v roce 2024, tedy v době, kdy je plánovaná také oprava nedalekého Hlávkova mostu. Kolize termínu by mohla v budoucnu způsobit zásadní dopravní komplikace.

Rekonstrukce doposud nikdy neopravované stavby, která překlenula Vltavu v roce 1928, se plánuje už dlouhá léta. Magistrát pod vedením bývalé primátorky Adriany Krnáčové (dříve ANO), chtěl most strhnout a postavit nový. Opakovaně byl také uzavřen kvůli obavám ze špatného technického stavu. Četné statické a dynamické zkoušky provedené v posledních letech ale nakonec ukázaly, že se chová stejně, jako když byl nový, přesto do něj údajně zatéká.

Magistrát se snaží zahájit stavební ofenzivu

Magistrát se snaží ukázat před říjnovými volbami co nejvíce výsledků. S tím souvisí také snaha konečně rozjet opravu „Libeňáku“, na které postavili Piráti a Praha Sobě velkou část své předvolební kampaně. Půjde tak do jisté míry i o jejich vizitku. O rekonstrukci této stavby však představitelé vedení Prahy v poslední době sami příliš často nemluví. Primátor Zdeněk Hřib se zato v posledních dnech pochlubil například úspěchy v podobě zahájení stavby Štvanické lávky (z Holešovic do Karlína) nebo plánované stavby Dvoreckého mostu mezi Podolím a Smíchovem, tu chce zahájit v polovině roku.