Nákup klavíru má být zážitek. Petrof má v Hradci novou galerii

PŘÍBĚH RODINNÉ FIRMY

Nákup klavíru má být zážitek. Petrof má v Hradci novou galeriiNOVÉ
Jednatelka společnosti Zuzana Ceralová Petrofová Foto: FOTO: Petrof
Panorama

Tereza Vilímová

Jedna ze skladovacích hal továrny PETROF v Hradci Králové, která je předním evropským výrobcem pian a klavírů, se probudila k životu. Zrodil se tu unikátní projekt, který si zamilují všichni fanoušci klavírů a pianin a také hudby. Na začátku prosince se zde otevřelo obchodní a kulturní centrum PETROF Gallery, jež má nákup klavíru proměnit v úplně jiný zážitek. „Mám pocit, že dneska se prodávají zážitky. A když si jde dneska někdo koupit klavír, který je docela drahý, chce si to užít,“ vysvětluje jednatelka společnosti Zuzana Ceralová Petrofová.

Jedna z nejslavnějších českých značek, která má 153letou tradici, čelila v roce 2004 krachu, o čemž nejlépe vypovídá právě to, že velká výrobní hala v areálu na okraji Hradce Králové výrobě hudebních nástrojů už roky neslouží. Svědčí o tom i počet zaměstnanců – zatímco v roce 2000 jich společnost měla tisíc, dnes je to jen něco kolem 220 lidí.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

„V pianech začala ekonomická krize dřív, protože piana jsou zbytné zboží. Lidé si je začali odříkat dříve než jiné věci. Začalo to v Americe a my jsme najednou viděli, že z pěti velkých skupin, které financovaly tento průmysl, zbyla jen jedna,“ vzpomíná Zuzana Ceralová Petrofová na doby, které pro firmu nebyly nejšťastnější. Ale každá mince má dvě strany, a kdyby ke krizi nedošlo, možná by se k řízení firmy nikdy neodhodlala a kdo ví, jak by společnost skončila.

Rodinné dědictví

Zuzana Ceralová Petrofová se totiž v roce 2004 rozhodla vzít osud firmy do svých rukou, stala se jednatelkou společnosti a rodinnou firmu, v níž Petrofové dnes působí již v šesté generaci, postavila na nohy. Trh s klavíry a piany se totiž po krizi úplně proměnil. Před dvaceti lety měly klavíry největší odbyt v Americe, ročně se jich tam prodalo až 100 tisíc kusů. Dnes se na americkém trhu prodá jen přibližně pětina tohoto čísla. Největším odběratelem – stejně jako u jiných artiklů – je v současnosti Čína. Právě tam se ročně prodá 450 tisíc klavírů. V Evropě je to jen přibližně 10 tisíc.

Foto:

FOTO: Petrof Gallery

„My jsme tenkrát do USA prodávali 60 procent naší produkce, takže tohle s námi hodně zamávalo. Najednou i banky viděly, že je to s námi špatné, zastavily nám účty a už jsme v tom byli. Takže jsem převzala jednatelskou funkci a domluvila se se zbytkem rodiny, aby na mě přepsali 77 procent firmy, abych měla lepší vyjednávací pozici – ať už s bankami, nebo s dodavateli,“ vypráví Zuzana Ceralová Petrofová. Nakonec se jí firmu podařilo zachránit, a jednou ji tak bude moci předat už šesté generaci rodiny, již představuje její dcera Anna Prousková. Ta dnes působí ve firmě jako obchodní manažerka. O tom, že společnost hledí do budoucnosti, svědčí právě i otevření nové Petrof Gallery.

Prodat klavír není, co bývalo

Hlavní odbytiště ale nejsou to jediné, co se proměnilo, změnil se i způsob, jakým se klavíry, jejichž cena se pohybuje i v řádech milionů, prodávají. „Hodně se proměnili zákazníci, změnilo se i jejich uvažování. Najednou přišel internet a sociální sítě, a díky tomu se informace šíří mnohem rychleji. Konečný zákazník, který má nakonec nástroj doma nebo v instituci, si nejdříve o pianu shání informace na internetu, sbírá reference u známých, a až poté přijde do kamenného obchodu a tam si vybere,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová.

I proto se rozhodla udělat z prodeje klavírů zážitek, k čemuž slouží nově otevřená PETROF Gallery. „Řekli jsme si, že nechceme být jenom prodejci a výrobci pian, ale že taky chceme, aby si lidé ten nástroj užívali,“ vysvětluje, co k vytvoření galerie vedlo. Hlavním lákadlem je obrovský showroom, v němž jsou na 800 metrech čtverečních prezentovány hudební nástroje PETROF a ANT. PETROF. „Shodli jsme si, že musíme začít showroomem, protože když jsme byli v krizi, raději jsme investovali do reorganizace a nových modelů. Dlužili jsme si to, protože zákazníci musí vidět, co prodáváme. Nemůžete s nimi běhat tady po továrně,“ dodává.

Dominantou prostoru je konstrukce ve tvaru křídla
Dominantou prostoru je konstrukce ve tvaru křídla Foto: FOTO: Petrof

Vedle showroomu je součástí PETROF Gallery i kavárna, která je provozována vyhlášenou společností EVENT TREND PRAHA, zasedací místnost, již je možné pronajímat pro konání různých konferencí, a také velká hala vybavená nejmodernější technikou, která pojme 500 lidí. „Chceme tady dělat zábavu všeho druhu. Takže se nevyhýbáme větším koncertům, ale třeba ani prezentacím nebo vystoupením základních uměleckých škol. A řešili jsme i s Českou filharmonií, že by bylo dobré přenést do Hradce některé unikátní programy,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová, podle níž firma nějaký podobný projekt dlužila i městu. „Protože jsme odtud a chceme pro město, pro celý region něco udělat,“ dodává. Dominantou prostoru je velká konstrukce ve tvaru křídla, která tvoří skryté schodiště, a balkon s výhledem, showroomu zase vévodí velký křišťálový lustr od českého výrobce Aldit.

Pro tento nový projekt vybrala společnost jednu z bývalých výrobních hal, která nebyla maximálně využita a sloužila spíše jako sklad. „Původně to mělo být spíše avantgardní, nemělo dojít k žádným velkým úpravám a měl to být spíš nízkonákladový projekt. Pak jsme si ale řekli, že jsme světová firma a potřebujeme něco velkolepého,“ dodává Petrofová. K hale se tak rozhodli připojit skleněnou přístavbu a před halou je i venkovní posezení. „Když jsme si upřesnili, jaká by měla být podoba, řekli jsme si, že bychom měli dát šanci místním, hradeckým firmám nebo firmám z okolí,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová.

Na přestavbě proto spolupracovala například se stavební firmou Stating z nedalekého Kostelce či hradecká projekční firma Adonis projekt, s designem zase pomáhalo studio Schwestern. Celý projekt by přitom neměl být jen místem pro úzkou skupinu lidí, měl by sloužit právě i místním. Zuzana Ceralová Petrofová věří, že ačkoliv se jejich továrna nachází na okraji města, přiláká i lidi z okolí. „Máme tady poměrně dobrou dopravní obsluhu, projíždějí tudy trolejbusy i autobusy a asi 150 metrů odtud by měla vzniknout nová zastávka. Navíc v sousedství vzniká Rezidence Plachta, kde by mělo být asi 400 nových bytů,“ vyjmenovává. Slavnostní otevření je naplánované na podzim a 1. prosince by měl proběhnout i den otevřených dveří pro veřejnost. „Všichni jste srdečně zváni!“ uzavírá Zuzana Ceralová Petrofová.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Soboj o Kunderu. Výjimečné zjevení, nebo literární funkcionář

Chopinovo srdce v koňaku vydává svá tajemství