Vyprázdněné ANO znovu hledá známé tváře
Lídra do evropských voleb hledal Andrej Babiš měsíce. Kandidáti do Senátu se teď šéfovi ANO hlásí už sami. Přesto Babiš přiznává, že hnutí po nástupu do vlády řeší personální vakuum. Pro server ECHO24.cz navíc prozradil, že chce nejpozději do května svolat sněm, který navolí nové vedení.
„Naše hnutí má problém v tom, že není tak personálně zabezpečené jako ostatní strany. Většina našich aktivních funkcionářů se dostala do sněmovny nebo je ve vládě. Máme tak personální vakuum, které teď řešíme,“ uvedl nedávno stávající vicepremiér a ministr financí.
Už přes rok je vyprázdněné i nejvyšší patro vedení ANO. Hnutí nemá po loňské vlně rezignací žádného řadového místopředsedu. „Nejpozději v květnu by měl být celostátní sněm,“ prohlašuje proto Babiš s tím, že sněm navolí kompletní vedení. Že si pozici udrží on sám i 1. místopředsedkyně Věra Jourová, je prakticky jisté. Otázkou zůstává, kdo se vyšvihne na další místopředsednické posty.
Babišovi nešlo jen o marketing, míní Telička
Původní personální plán Babiše přitom nevyšel. Chtěl, aby se lídrem celého hnutí stal bývalý eurokomisař Pavel Telička – současná jednička ANO pro evropské volby.
„Komunikovali jsme spolu zhruba dva tři roky. Intenzivně je to poslední rok a půl. Definitivně jsme se dohodli v srpnu loňského roku,“ vzpomíná Telička pro ECHO24.cz. „V prvopočátcích jsem měl X důvodů, proč ne,“ uvádí. Nakonec ho prý přesvědčil Babišův věcný zájem. U předchozích politických nabídek, které dostal například od ČSSD, byla podle něj prvořadá jen marketingová sázka na známou tvář.
„Jasně, že známé osobnosti mívají úspěch. Kdo není v televizi, jako by ani nebyl,“ připouští Jourová. Samu sebe však za známou nepovažuje, v loňské předvolební kampani prý její životní příběh nehrál příliš velkou roli.
Telička věří Babišovi tak, že se pustil do likvidace svého předchozího podnikání. Jeho firma BXL Consulting, která se zaměřovala na poradenství i lobbing v Praze i Bruselu, nyní končí. „ 7. ledna jsme rozhodli o likvidaci,“ uvedl. Jako dvojku na kandidátku ANO vytáhl svého společníka Petra Ježka. A stojí si za tím, že kandidátka vznikla demokraticky a on sám na ní dodal jenom „tři čtyři kandidáty“. Zevnitř hnutí se přitom ozývá kritika, že Teličkovo slovo mělo zásadní vliv pro celou první desítku jmen.
Jourová ve stranickém testu propadla
Známou tváří a jedním z hlavních taháků hnutí ANO před mimořádnými sněmovními volbami byla i Věra Jourová. Žena se silným příběhem, bývalá náměstkyně ministra pro místní rozvoj, která v roce 2006 strávila několik týdnů ve vyšetřovací vazbě kvůli kauze Budišov. Její vina se ale neprokázala. Dnes ministerstvo pro místní rozvoj řídí, politický návrat se jí podařil právě díky spojení známé tváře a odbornosti.
„Jasně, že známé osobnosti mívají úspěch. Kdo není v televizi, jako by ani nebyl,“ připouští Jourová. Samu sebe však za známou nepovažuje, v loňské předvolební kampani prý její životní příběh nehrál příliš velkou roli: „Necítila jsem se tak a ani to tak nebylo naměřeno. My jsme si totiž měřili známost lídrů kandidátek a já jsem byla někde hodně dole. Určitě jsem byla daleko za panem Stropnickým, Babišem, Zlatuškou,“ vypočítává místopředsedkyně ANO.
„Nejsme klasická politická strana, jsme otevření. To je i příklad pana Kasla v Praze. Jednáme s dalšími osobnostmi v krajích. Z hlediska Senátu máme taky už nabídky od různých lidí, kteří nejsou členy hnutí. Paradoxně vidím, že to i klasické politické strany kopírují. Asi jdeme dobrým příkladem,“ dodává Andrej Babiš.
Byly to právě veřejně známé osobnosti, kdo z velké části stál za úspěchem Babišova hnutí. Z billboardů, které před volbami zaplavily republiku, na voliče shlížely právě jen tváře několika málo vyvolených. Šéfa Andreje Babiše, političky Věry Jourové, herce Martina Stropnického, bývalého rektora Masarykovy univerzity Jiřího Zlatušky nebo někdejšího novináře Martina Komárka.
Příliv lidí zvenčí přiživuje nespokojenost v hnutí
Podle vedení hnutí je už dnes jisté, že se na známé osobnosti zase obrátí. A zatímco před loňskými volbami ho mnozí odmítali, teď je situace jiná – z ANO je známá značka, k niž se často chodí o spolupráci prosit. „Je to tak, že se za námi po volbách někteří opravdu vrátili a přihlásili se nám,“ říká Jourová.
Hnutí už si podle ní vytipovává vhodné kandidáty především do senátních voleb. V nich lidé volí tváře. A právě to je šance, jak znovu vytěžit z popularity známých osobností, když ANO nemá natolik silnou členskou základnu, aby dokázala vygenerovat dostatek vlastních kvalitních kandidátů.
„Nejsme klasická politická strana, jsme otevření. To je i příklad pana Kasla v Praze. Jednáme s dalšími osobnostmi v krajích. Z hlediska Senátu máme taky už nabídky od různých lidí, kteří nejsou členy hnutí. Paradoxně vidím, že to i klasické politické strany kopírují. Asi jdeme dobrým příkladem,“ dodává Andrej Babiš.
Jenže právě otevřenost vůči lidem zvenčí začíná dráždit řádné členy hnutí, jak zmínila před časem i MF DNES. Jejich šance dostat se na volitelná místa kandidátek je totiž s příchodem externistů snížená.