Babiš manipuluje s čísly. Zpochybňuje oficiální statistiku tržeb

Babiš manipuluje s čísly. Zpochybňuje oficiální statistiku tržebAKTUALIZOVÁNO
Domov

FINANČNÍ SPRÁVA VYSVĚTLUJE...

Tereza Vilímová

Ministr financí Andrej Babiš a jeho podřízení zpochybňují všeobecně uznávaná data o tržbách, která zveřejnil Český statistický úřad. A která mimo jiné Česká republika posílá jako jediné oficiální údaje například do Bruselu. Babiš totiž ještě nedávno tvrdil, že díky zavedení EET stouply tržby v restauracích v prosinci o 100 %. Oficiální čísla statistiků však nyní ukázala, že to bylo jen o přibližně 8 procent.

Finanční správa nyní přispěchala s tvrzením, že prý nejde o žádné překvapení. Podle jejich vysvětlení je to způsobeno jen jinou metodou výpočtu. I sám ministr financí nyní couvá a vzkazuje, že si nechá čísla od své finanční správy vysvětlit.

O praktikách Andreje Babiše a jeho hnutí se dozvíte více zde v Týdeníku Echo.

Statistický úřad včera vydal údaje o výši vybraných tržeb v loňském roce a ta ukazují, že bez ohledu na inflaci a změnu DPH byl růst v sektoru stravování a pohostinství pouze 8,2 procenta. Pokud počítáme i s inflací a snížením DPH meziroční nárůst byl vyšší, přesně 18,3 procenta. Petra Báčová z ČSÚ vysvětlila rozdíl dvěma faktory, a to zvýšením spotřebitelských cen v pohostinství a stravování v prosinci o 4,8 procenta a snížením sazby DPH za jídla ve veřejném stravování z 21 na 15 procent. V praxi to tedy znamená, že hospodští a restauratéři kvůli inflaci zvedli ceny, nicméně na snížení DPH už nezareagovali a zákazník si tak připlatil.

Finanční správa se snaží čísla statistiků interpretovat po svém. Ve svém vyjádření kličkuje a připouští, že se stoprocentní nárůst tržeb nakonec potvrdit nemusí. „Je zřejmé, že údaje ČSÚ a rezortu ministerstva financí se liší. To však není překvapivé. Statistický systém ČSÚ se může oproti jiným systémům vykazování v mnoha detailech lišit,“ píše finanční správa na svém webu. 

Když finanční správa porovnala údaje za prosinec 2015 ze statistického úřadu a údaje z EET z prosince 2016, vyšel jí nárůst okolo 57 procent. Z ČSÚ totiž dle nich vyplývá, že v prosince 2015 se vybralo přibližně 12,6 miliardy korun. O rok později to bylo 19,8 miliardy.

Sama ale prý disponuje jinými údaji než statistický úřad a podle těch se v prosince 2015 vybralo pouze 10,8 miliardy a nárůst tedy dosahuje 83 procent. „Tato hodnota je však ve skutečnosti vyšší z důvodu, že v EET se ze zákona neevidují veškeré tržby, například bezhotovostní převody,“ doplňuje ve vysvětlení. Opět také připomíná analýzu, kterou prováděla na čtyřprocentním vzorku a která dle ní potvrzuje stoprocentní nárůst.

Babiš už včera pro Český rozhlas uvedl, že požádal finanční správu, aby vše vysvětlila. „Je složité porovnávat ta čísla. Takže já jsem požádal finanční správu, aby to samozřejmě vysvětlila,“ uvedl Babiš.

Ministrovy velké rozpory v číslech se ale nelíbí především opozici. „Pan ministr Babiš si v posledních měsících pravdu různě upravuje, takže mne tato manipulace s čísly nepřekvapuje. Nicméně se potvrzuje to, co jsme od začátku říkali. EET nikomu a ničemu nepomůže, jen zkomplikuje lidem život i práci. EET je třeba zrušit. A my o to budeme nadále usilovat,“ uvedl pro server Echo24 předseda ODS Petr Fiala.

O praktikách Andreje Babiše a jeho hnutí se dozvíte více zde v Týdeníku Echo.

Související články