Německou železnici ochromila stávka Deutsche Bahn

Stávka v Německu

Německou železnici ochromila stávka Deutsche BahnNOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Německou železnici zasáhla stávka strojvůdců největšího dopravce Deutsche Bahn (DB). Kvůli protestní akci, která potrvá až do pondělního rána, jezdí pouhá třetina osobních vlaků. Stávka ovlivní i železniční spojení Německa s Českem. Cestující pro stávku nemají pochopení a klesá pro ni podpora i uvnitř odborového svazu strojvůdců (GDL).

Strojvůdci v osobní dopravě vstoupili do stávky ve čtvrtek v 02:00, strojvůdci nákladních vlaků stávkují už od středečního odpoledne. Protestní akce postihla celé německé území a výrazně omezila provoz dálkových a regionálních vlaků. Ve většině německých velkoměst se zcela zastavila také široce rozšířená městská železnice.

Deutsche Bahn se snaží zajistit alespoň částečný provoz za pomoci strojvůdců, kteří nejsou organizováni v GDL. Mluvčí DB Achim Stauss k tomu dodal, že v dálkové dopravě jede asi 30 % vlaků, hlavně na páteřních tratích z východu na západ a ze severu na jih. V omezené míře jezdí i nákladní vlaky. ,,Snažíme se především zajistit nejdůležitější infrastrukturu, jako jsou dodávky uhlí do elektráren," uvedl Stauss.

Stávka nemá podporu

Cestující nemají pro stávku pochopení. Zatímco v říjnu ještě požadavky strojvůdců na zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby podporovalo 48 procent Němců, nyní už to je pouze 21 %, ukázal průzkum společnosti Forsa. Podle 78 procent dotázaných je současná stávka neodůvodněná.

Televize n-tv tvrdí, že už i uvnitř odborového svazu roste nesouhlas s postupem odborů. Někteří strojvůdci jsou přesvědčeni, že vedení svazu zachází příliš daleko ve snaze získat významnější pozici v rámci DB. Jeden z nespokojených členů GDL prohlásil: ,,Všechno, co jsme chtěli, bylo jen trochu peněz navíc a o něco kratší pracovní doba.“

Kriticky se ke stávce staví i němečtí politici. Kancléřka Angela Merkelová ve středu vyzvala GDL k uměřenosti při protestních akcích. Sociálnědemokratický vicekancléř Sigmar Gabriel v rozhovoru pro deník Bild, že odbory zneužívají právo na stávku a že jim nejde o pracovní podmínky, ale o moc.

Šestá stávka od srpna

Současná stávka na německé železnici je už šestá od konce srpna a nejdelší v historii DB. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 tisíci a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu Kč) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Čtěte také: Německé dráhy stávkovaly, dotklo se to i českých cestujících

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz