Podivné machinace kolem EET. Finance to musí vysvětlit

Příprava EET

Podivné machinace kolem EET. Finance to musí vysvětlitNOVÉ
Ilustrační foto Foto: Foto: Shutterstock
1
Krátké zprávy
Kristýna Novotná
Sdílet:

Ministerstvo financí musí do konce listopadu doložit, jak postupovalo v případě založení Státní pokladny Centrum sdílených služeb. Klíčový podnik zajišťující jádro elektronické evidence tržeb (EET), tedy příjem a zpracování účtenek, vznikl zkraje roku 2015 odštěpením od Státní tiskárny cenin. Zákon o státním podniku to však tehdy výslovně neumožňoval. Dokumentaci si od šéfa resortu Andreje Babiše (ANO) vyžádali poslanci z kontrolního výboru, podle kterých tak ministerstvo postupovalo v rozporu se zákonem. Pokud se jejich obavy potvrdí, mohlo by to znamenat stopku nejen pro EET, ale i projekty dalších státních podniků. Ministerstvo financí pochybení odmítá.

„Forma rozdělení Státní tiskárny cenin odštěpením byla zvolena jako nejvhodnější varianta. Prošla i meziresortním připomínkovým řízením a schválením vládou. Ani ministerstvo průmyslu a obchodu, jako gestor zákona o státním podniku, proti uvedenému postupu nevzneslo žádnou připomínku,“ uvedla serveru Echo24.cz Kateřina Vaidišová z tiskového odboru ministerstva financí.

Státní podnik resort odštěpil podle paragrafu občanského zákoníku umožňující přeměnu právnické osoby včetně rozštěpení. Pozměňovací návrh poslance Štěpána Stupčuka z ČSSD, který tuto možnost s účinností od ledna 2016 zakotvil i v zákoně o státním podniku, podle resortu pouze „odrazil již existující právní možnost“. Ministerstvo dále argumentuje tím, že zákon o státním podniku navíc možnost rozdělení obsahoval již v době, kdy tak činilo ministerstvo financí.

Poslanec Stupčuk aplikaci paragrafu o přeměně právnické osoby na státní podnik považuje ale za problematické. „Jde o oblast veřejného práva. Tady platí princip, že se může to, co je výslovně uvedeno. V roce 2015 převažoval u odborné veřejnosti takový právní výklad, že nelze postupovat podle obecné právní úpravy jako je občanský zákoník, ale je potřeba postupovat podle speciální úpravy, tedy zákonu o státním podniku,“ řekl deníku Echo24.cz Stupčuk, který je současně místopředseda kontrolního výboru.

„Možnost vzniku státního podniku odštěpením v něm ale tehdy nebyla. Proto jsem s podporou ministerstva vnitra, které bylo obdobného názoru, navrhl novelizaci, jinak by to nemělo smysl dělat. Chtěli jsme státním podnikům umožnit větší flexibilitu, aby byly lépe konkurenceschopní. Teď je to tedy otázka platnosti, či neplatnosti založení právního subjektu. Pokud by byl neplatný, neplatné by byly i úkony, které činil,“ dodal poslanec.

Státní pokladna Centrum sdílených služeb poskytuje služby kromě ministerstva financí také jiným státním institucím, jde například o Nejvyšší kontrolní úřad, Českou poštu či Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Financím dávají za pravdu právníci

Podle odborníků na veřejné právo, které oslovil deník Echo24.cz, byl ale postup ministerstva financí legitimní. „Zákon o státním podniku má přednost před občanským zákoníkem. To však neznamená, že postup podle občanského zákoníku je zde vyloučen. Ve věcech neupravených zákonem o státním podniku se postupuje podle obecných právních předpisů,“ uvedl advokát Jiří Vaníček.

Přestože v zákoně o státním podniku není možnost odštěpení do konce roku 2015 výslovně uvedena, lze ho podle advokáta považovat za jeden ze způsobů rozdělení podniku, se kterým daná úprava počítala. „Jedná se tak spíše o nedůslednost zákonodárce, který výslovně do 31. 12. 2015 tuto možnost nestanovil. Samo o sobě to ale nemůže vést k nezákonnosti v té době provedeného odštěpení státního podniku,“ doplnil Vaníček.

Postup ministerstva akceptuje také advokát František Divíšek. „Jestliže zákonodárce výslovně neuvedl, že k rozdělení státního podniku může dojít pouze tím způsobem, že vzniknou nejméně dva nové podniky a rozdělovaný podnik zanikne a jiný způsob rozdělení nevyloučil, pak z pouhé formulace ustanovení zákona o státním podniku nelze dovozovat vyloučení aplikace jiného způsobu rozdělení státního podniku,“ komentoval Divíšek.

Analogie s Českou poštou

Předseda sněmovního kontrolního výboru Vladimír Koníček, který na nesrovnalosti upozornil, poukazuje však na analogii ohledně postupu při odštěpení části České pošty. Podle komunistického poslance si ministerstvo vnitra v daném případě počkalo až na změnu legislativy. „Podle mého názoru tak byla akce ministerstva financí v rozporu se zákonem o státním podniku,“ komentoval Koníček.

Vnitro oddělilo Odštěpný závod ICT služby, který již fungoval v rámci státního podniku Česká pošta, v polovině roku 2016 a záhy ho sloučilo s nově vytvořeným státním podnikem Národní agentura pro komunikační a informační technologie. „Resort dospěl k tomu, že z hlediska právního, administrativního, technického a ekonomického je nejvhodnější variantou právě tato varianta,“ uvedl tiskový odbor ministerstva vnitra.

Pokud by přece jenom nakonec převážily takové právní názory, že ze strany ministerstva došlo k porušení zákona, o neplatnosti podniku by musel rozhodnout soud. Jelikož ale vláda odštěpení podniku odsouhlasila, je to tak podle odborníků nepravděpodobné. Kontrolní výbor, který ohledně EET ministerstvo financí upozorňoval i na další nedostatky, zváží další kroky až po seznámení s materiály.

Čtěte také: Tady nejste v Agrofertu, uklidňoval výbor Babiše. Vznikla EET protiprávně?

EET testuje sotva 500 podnikatelů. ‚Nejšťastnější jsou číšníci a servírky‘

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články