„Nejdražší svatomartinské menu v historii.“ Restaurace inkasují až 3 miliardy, husy se dováží hlavně z Maďarska

SVÁTEK SV. MARTINA

„Nejdražší svatomartinské menu v historii.“ Restaurace inkasují až 3 miliardy, husy se dováží hlavně z Maďarska
Jak se odráží svatomartinské menu v české gastronomii? Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Viktor Horák
Sdílet:

Svátek sv. Martina „přihraje“ českým restauracím dvě až tři miliardy korun navíc. „Bude letos nejdražší v historii. Svatomartinské menu vyjde na více než 1000 korun, nejchutnější jsou české husy, běžně prakticky nesehnatelné,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda. Jako každý rok je o svatomartinské menu obrovský zájem a husy jsou vyprodané na týdny dopředu. To, že je svatomartinská husa zlatým dolem pro české restaurace, potvrzují i data Dotykačky z loňského roku.

Ta tvrdí, že svatomartinská nabídka loni zvedla podnikům celotýdenní tržby průměrně o 65 procent. „Některé podniky zaznamenávají ale i nárůst tržeb na více než dvojnásobek. Provozovatelé podniků mluví o jednom z nejvýdělečnějších období roku, kdy se po klidnějším říjnu znovu zaplní stoly. Hosté si místa rezervují týdny dopředu a nabídka svatomartinských menu se většinou vyprodá ještě před samotným svátkem,“ uvedl ekonom Kovanda.

Jedním z důvodů vysokých tržeb je i zvýšení cen na jídelním lístku. „Ceny menu jsou letos v průměru zhruba o desetinu vyšší než loni, což odráží rostoucí náklady na chov, energie i pracovní sílu. Takový nárůst výrazně překonává inflaci, půjde letos o nejdražšího sv. Martina české historie. Přesto zájem neochabuje,“ domnívá se Kovanda.

Tržby přitom rostly zejména restauracích v menších oblastech, zatímco pražský efekt byl menší. Za porci pečené husy zaplatili loni lidé v 80 procentech případů mezi 350 a 500 korunami, podniky prodaly zhruba o desetinu porcí více oproti roku 2023, uvedla Dotykačka. „Speciální svatomartinské menu tuzemským gastro podnikům výrazně zvedá tržby. Platí to zejména o podnicích v menších oblastech. Tam se souhrnné gastro tržby v daném týdnu loni zvedly v průměru o 30 procent,“ řekl Vladimír Sirotek, ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky.

Letos svátek vychází na úterý 11. listopadu. I s ohledem na to, že svatomartinská vína mohou lidé letos zakoupit již ode dneška, mnoho restaurací nabízelo svatomartinské menu od pátku. Některé podniky nabídnou svatomartinskou husu po celý týden, jiné do vyprodání zásob. Zájem očekávají restaurace veliký, stejně jako v předchozích letech.

Svatomartinské husy zdražují „nejvýše o desetinu“

Není ničím překvapivým, že dojde ke zdražení. Cena husy bude letos nejvýše o desetinu dražší oproti loňskému roku, kdy za kilogram chlazené husy domácího původu lidé zaplatili od 250 korun. Do navýšení cen se promítnou vyšší náklady na chovný materiál, mzdové náklady, náklady na energie i krmiva, řekla Gabriela Dlouhá, předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie. V Česku se letos podle ní vylíhlo 145 tisíc hus a dalších 10 500 bylo dovezeno pro výkrm. Na domácí poptávku to ale stačit nebude a bude potřeba dovézt i další.

PODCAST: Levičák je dnes nadávka. Kdysi bylo naopak nebezpečné být označen za pravičáka

„Cena tuzemských hus bude o jednotky procent vyšší oproti loňskému roku, maximálně do deseti procent. Chovatelé mají vyšší náklady především na chovný materiál, mzdové náklady, cena krmných směsí pro menší chovatele je vyšší,“ řekla Dlouhá. „Volné husy jsou většinou ty dražší, které prodávají prostředníci. Levnější jsou živé husy, které si musí zákazník popřípadě porazit. Levnější budou i husy a její kříženci ve velkých obchodech v promo nabídkách,“ dodala Dlouhá.

I tak se ale musí na svatomartinské oslavy husy dovážet. Například loni v listopadu činil podle unie dovoz vodní drůbeže přes 2000 tun. Pro porovnání, 150 tisíc hus o průměrné hmotnosti čtyři kilogramy odpovídá zhruba 600 tunám. „Masa vodní drůbeže se dováží v období od října až do prosince každoročně okolo 2000 tun každý tento měsíc. Během roku jsou jinak měsíční dovozy masa vodní drůbeže zhruba v rozmezí od 300 do 1000 tun za měsíc,“ uvedla Dlouhá.

To potvrzuje i Lukáš Kovanda. „Domácí produkce tak pokryje jen část poptávky a zbytek doplňují dovozy, nejčastěji z Maďarska, které zajišťuje až 60 procent importu hus, dále z Polska či z menší části ze Slovenska. České husy jsou díky chovu ve volném výběhu či čerstvosti obecně kvalitnější než ty dovážené, ale také dražší a v běžných supermarketech prakticky nesehnatelné. Kdo chce českou husu, měl by si ji objednat přímo u farmářů, bývá však vyprodáno na týdny dopředu. I v restauracích se zákazník bude velmi často nucen spokojit s dovozovou husou slabší kvality z Maďarska či Polska,“ uvedl Kovanda.

Jedním z aktuálních problémů je také ptačí chřipka. „Chovatelé ale s příchodem podzimu musí být obezřetní z důvodu možnosti nákazy ptačí chřipkou, kdy ohniska jsou již v sousedních zemích, především v chovech v Německu,“ uvedla s tím, že kvůli tomu bylo v Německu vybito přes půl milionu kusů drůbeže. Případy ptačí chřipky jsou pozorovány i v Polsku, Španělsku, Belgii, Slovensku či v Česku.

Nutno dodat, že svatomartinská ekonomika má ještě jeden pilíř – a tím je svatomartinské víno. „Na trh se letos dostane 1,9 milionu lahví s označením „Svatomartinské“, přičemž díky úpravě pravidel mohou vinaři zahájit jejich prodej už od 7. listopadu. Značku letos získalo 73 vinařství, která nabídnou 323 různých druhů vín. I přes rostoucí výrobní náklady se vinařům daří ceny svatomartinských vín držet na loňské úrovni,“ uzavírá Kovanda.

Podle Dotykačky pak restaurace v posledních letech nenabízejí jen tradiční pečené husy, ale také řadu alternativ – například husí paštiku, husí polévku, quesadillu s trhaným husím masem nebo hamburger s trhaným husím masem. Předseda sekce gastronomie Hospodářské komory ČR Luboš Kastner ale už dříve poznamenal, že největší zájem mají lidé o klasickou nabídku, tedy pečenou husu, zelí a knedlík. Svatomartinské menu podle Kastnera letos nabízejí téměř všechny tradiční restaurace.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články