Ruská kultura se nenápadně vrací na evropská pódia. „Dost riskantní, invaze trvá,“ zlobí se Ukrajinci
VÁLKA NA UKRAJINĚ
Po invazi Ruska na Ukrajinu v roce 2022 zastavila Evropa ruskou kulturu – zakázala koncerty a stáhnula umělce s vazbami na Kreml. Situace se nyní však začíná měnit. Přestože válka stále pokračuje a mezinárodní sankce zůstávají v platnosti, někteří z nejvýznamnějších ruských umělců se pomalu vracejí do orchestrů a na divadelní pódia po celé Evropě.
Jako výraz solidarity s Kyjevem zrušil svět klasické hudby ruské koncerty, přestal uvádět zásadní díla jako Louskáček či Labutí jezero a odstavil umělce s veřejnými vazbami na prezidenta Vladimira Putina — to vše jako součást širší derusifikace evropského umění.
Nynější návrat ruských umělců tak podle serveru Politico vyvolává napětí mezi evropskými kulturními kruhy i politickými představiteli. „Evropská umělecká scéna by měla dvakrát přemýšlet, než znovu přivítá ruské umělce, protože je to velmi riskantní v době, kdy Moskva pokračuje v plnohodnotné invazi,“ varoval ukrajinský ministr kultury Mykola Tochytskyi. Dodal, že „když máte v zemi aktivní ruskou kulturní činnost, hned jde o dezinformace a přípravu nějakého aktu agrese. To je naše vlastní zkušenost.“
Podle evropského komisaře pro kulturu Glenna Micallefa by neměla evropská pódia poskytovat prostor těm, kdo podporují válku proti Ukrajině. Komise Evropské unie dokonce zahájila jednání s španělskými úřady kvůli plánovaným koncertům ruského dirigenta Valerije Gergijeva, který je na sankčním seznamu Ukrajiny a dosud v Evropě od vypuknutí války nevystupoval.
Gergijev, jenž je známý svými vazbami na Kreml, se chystá vystoupit s Mariinským orchestrem v Barceloně v rámci festivalu Ibercámera, který byl finančně podpořen z evropského fondu Next Generation EU. Organizátoři však tvrdí, že neexistuje žádná právní překážka jeho účasti, a doufají, že hudba bude mostem, který spojuje, ne válkou.
Ukrajinský umělecký režisér Jevhen Lavrenčuk uvedl, že pro Ukrajince není bojkot všeho ruského otázkou kultury a umění, ale otázkou bezpečnosti. Zdůraznil, že Rusko dlouhodobě používá umění jako nástroj měkké síly a násilně vnucuje svůj jazyk a kulturu. „Dnes nemůžeme stát na stejné scéně s Rusy, protože to může být zneužito k legitimizaci přátelství ukrajinského a ruského lidu,“ dodal.
Na straně Ukrajiny zůstává silná snaha prosadit, aby evropská divadla a orchestry upřednostňovaly ukrajinské nebo jiné evropské umělce před těmi ruskými.
Mezitím se na scénu vrací i známá ruská sopranistka Anna Netrebko, která byla po vypuknutí války na černé listině několika prestižních operních domů, ale nyní obnovuje své koncertní vystoupení v Evropě i USA. Její dubnové vystoupení v Bratislavě sice vyprodalo sály, ale čelilo kritice části veřejnosti, ukrajinských diplomatů i některých umělců.
Navzdory argumentům některých umělců o oddělení umění a politiky zůstává téma kontroverzní. „ Putin je oddělený … střely a bomby jsou oddělené, a opera je oddělená. Ale ve skutečnosti … je ve všem spojení, to nejužší spojení,“ shrnul složitost situace režisér Lavrenčuk.