Jak Němci Fialovi vypustili gigafactory

KOMENTÁŘ

Jak Němci Fialovi vypustili gigafactory
Tento týden Petr Fiala přiměl šéfa Volkswagenu Olivera Blumeho, aby se konečně vyjádřil, jestli VW v Líních chce investovat. Odpověď Němce byla, že zatím ne. Pokud Fiala předtím neblufoval, je po plánu. Foto: Shutterstock
1
Komentáře
Daniel Kaiser
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Jakési myšlenkové ztopořenosti této vlády a jejího předsedy si už povšiml leckdo. Teď jsme dostali perfektní studijní materiál v osudu plánu na gigafactory na místě letiště Plzeň-Líně. Jak známo, tento týden Petr Fiala přiměl šéfa Volkswagenu Olivera Blumeho, aby se konečně vyjádřil, jestli VW v Líních chce investovat. Odpověď Němce byla, že zatím ne. Pokud Fiala předtím neblufoval, je po plánu. Areál letiště si bude hledat jiné uplatnění a jiného investora.

Oba dva Blumem uváděné důvody by si Fiala měl zapamatovat a přizpůsobovat jim svou budoucí politiku.

 

„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ prohlásil Blume. Pomalejším náběhem se myslí propad prodeje elektroaut napříč Evropou, v meziročním srovnání poloviční. Takže první poučení pro našeho premiéra: přirozená poptávka po elektroautech se v Evropě z větší části vyčerpala, bez dalšího vrchnostenského nátlaku to nepůjde. A ten ponese pro vrchnost větší politické náklady.

Slovo „další“ v Blumeho ústech znamená, že Líně by byly čtvrté v pořadí, VW má totiž pro továrnu na baterie do aut, po nichž i tak slábne poptávka, už vybraná tři místa jinde: v Německu, ve Španělsku, v Kanadě. Moment, nebyli jsme i pro německé průmyslníky při rozhodování o umístění nějaké nové továrny dlouho atraktivní, protože u nás obnáší výroba nižší náklady?

Jak upozorňuje energetický publicista a bývalý mluvčí Škody Mladá Boleslav Milan Smutný, dnes ve spolku Realistická energetika a ekologie, mzdové náklady sice pořád máme (ke smutku milionů lidí) výrazně nižší, zato je u nás (k radosti několika výrobců energie) mnohem dražší elektřina, protože v Německu na ni dostává průmysl od vlády subvenci. A to u energeticky tak intenzivních výrobků, jako jsou lithiové baterie, rozhoduje. Ministerstvo průmyslu údajně Volkswagenu slibovalo smlouvu o levnější elektřině, ani to nestačilo. Malátnost Fialovy vlády za energetické krize před rokem tak premiéra dostihla zrovna u jednoho ze strategických objektů, jimiž chtěl republiku dostat o stupeň výš. Tohoto druhu vizionářství není škoda.

Ztopořenost se v tomto příběhu projevuje ve Fialově „strategickém“ rozhodnutí přejít na stranu zelených dogmatiků někdy před dvěma lety. To rozhodnutí musel jistě dlouho zvažovat a dnes se mu nechce