„Pro současné Spolu bude boj o voliče Motoristů obtížný“
POLITOLOG JARABINSKÝ
Česká republika má za sebou volby do Poslanecké sněmovny. A o překvapení nebyla nouze. Hnutí ANO vyhrálo s více než desetiprocentním náskokem nad koalicí Spolu, zároveň ovšem získalo pouze osmdesát mandátů a čeká je vyjednávání o budoucí vládě. Nečekaný byl propad Stačilo! Kateřiny Konečné, úspěch Motoristů, kteří se do sněmovny dostali hned na první pokus, a také účinky kroužkování, jež mj. vyřadilo ministra financí Zbyňka Stanjuru a zvýšilo počet zastoupených žen v dolní komoře parlamentu. O volbách jsme do detailu hovořili s politologem Ivanem Jarabinským, který získal doktorát na Masarykově univerzitě, kde se zabýval volební integritou ve střední Evropě, a nyní působí jako vedoucí výzkumu voleb v Institutu H21.
Výsledek voleb se rámuje jako propadák stran bývalé pětikoalice, ale když se podíváme na procentní zisky, tak v roce 2021 byl souhrnný výsledek Spolu, STAN a Pirátů okolo 43,5 procenta a letos je to téměř stejné.
S výjimkou hnutí Stačilo! tady letos nevidím nějakou vyloženě poraženou stranu. Blok bývalé pětikoalice je na tom dokonce o více než 100 tisíc hlasů lépe než v minulých volbách. Je zřejmé, že mobilizace voličů byla velice úspěšná – nejen opoziční, ale i vládní. Když se podíváme na atmosféru měsíc před volbami, řešila se hlavně nespokojenost s vládou, která měla špatná čísla v průzkumech a nízkou popularitu hlavních představitelů. Vzpomeňme, jak velkým tématem byla volební účast – Zdeněk Pohlreich se na chvíli stal symbolem zosobňujícím zklamané či rezignované voliče a vláda se je snažila přesvědčit, aby k volbám přišli, což se skutečně povedlo. Přispělo k tomu pravděpodobně i to, že Piráti a STAN kandidovali odděleně a mohli se soustředit na své vlastní voličské základny – obě uskupení nakonec dosáhla dobrého výsledku. A když vezmeme v úvahu i růst volební účasti, pak výsledek Spolu přes 23 procent se dá také vlastně považovat za úspěch, byť chápu zklamání z pravděpodobné nemožnosti účastnit se na budoucí vládě.
Jak hodnotíte výsledek ANO?
To dosáhlo výsledku, který naše země nepamatuje. Žádná strana v historii nezískala víc hlasů než ANO v těchto volbách. Překonali i výsledek Miloše Zemana z roku 1998 nebo Václava Klause ještě ve volbách do České národní rady z roku 1992 – byť jen o několik tisíc hlasů. V tomto smyslu se tedy jedná o nejúspěšnější volební výsledek jedné strany, respektive hnutí, v dějinách samostatné České republiky.
Co byl nakonec rozhodující faktor pro jejich vítězství?
Patrně získávání hlasů, které minule propadly, a souběžně schopnost opozice mobilizovat příznivce v oblastech, kde byla před čtyřmi lety účast mnohem nižší a kde ANO v nejednom případě dosáhlo přes 40 procent, což je velmi silný výsledek. Připomněl bych také, že Andrej Babiš v roce 2021 kandidoval v Ústeckém kraji a letos se strategicky přesunul do Moravskoslezského kraje, kde má vítězství úplně jiný dopad – tam vyhrajete více mandátů než v Karlovarském a Ústeckém dohromady. Na Karlovarský kraj tentokrát celkově připadají jen čtyři mandáty, na Ústecký třináct, ovšem v Moravskoslezském se jich nakonec rozdělilo dvaadvacet, protože je to jeden z největších krajů. Takže zatímco hnutí ANO získalo v Karlovarském a Ústeckém kraji dohromady deset mandátů, tak Andrej Babiš sám vybojoval jedenáct mandátů jen v kraji Moravskoslezském. Na mandáty je to největší úspěch jednoho subjektu v rámci volebního obvodu. V žádném jiném kraji letos nezískala jiná strana víc než jedenáct poslanců. To mimochodem může souviset také s krachem Stačilo!, neboť v Moravskoslezském kraji kandidovala i Kateřina Konečná, nejvýraznější představitel hnutí, jejíž podporu ale Babiš zjevně vysál.
Je příběh Motoristů pouze o zklamaných voličích vládní koalice?
Nepatří k poraženým hnutí SPD, které zřejmě očekávalo mnohem lepší výsledek?
Velkým tématem voleb bylo také kroužkování. Jak se k němu stavíte?
Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.