Jak zlepšit české školství? Budoucnost je v hledání a výchově talentů, pokud chceme být „mozkovnou světa“
BUDOUCNOST ČESKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Stane se Česká republika „mozkovnou“ světa? Podle účastníků konference o digitalizaci tuzemského vzdělávání to je možné. Mezi hlavní priority patří vyhledávání, péče a výchova talentů napříč generacemi. To potvrzují jak zástupci soukromých společností, tak představitelé ministerstva průmyslu a obchodu i školních institucí. Jak ale zajistit, aby se talent vyvážený do zahraničí vrátil a posílil Česko? Ne nadarmo se připomínají i slova Jana Ámose Komenského: „Škola hrou.“
V rámci kulatého stolu o budoucnosti českého školství a digitalizaci vzdělávání vystoupili zakladatel platformy ČeskoBudoucnosti Michal Novák, místopředsedkyně Rady kvality ČR Blanka Hrudková, spoluzakladatel studia Bohemia Interactive Marek Španěl a project lead vzdělávací videoherní platformy Engu Zdeněk Kvasnica.
Blanka Hrudková připomněla, že zlepšení českého školství závisí na systematickém vyhledávání a podpoře talentů. „Výběr talentů a upozornění na nadějné studenty či absolventy požadují velké společnosti, jako je například Škoda Auto, Unipetrol nebo ČEZ,“ uvedla. Nejčastěji jde o technické, ekonomické a IT obory. „Přírodovědné a humanitní vědy jsou v tomto ohledu trochu opožděné,“ doplnila.
Jedním z řešení by podle ní mohla být užší spolupráce mezi soukromými firmami a základními, středními i vysokými školami. „Měli bychom se více zaměřit na vyhledávání nadějných studentů a na péči o ně,“ řekla Hrudková s tím, že tyto principy nejsou dostatečně ukotvené ve školních osnovách ani v legislativě.
Dodala, že školy by měly sledovat i život svých absolventů. „To znamená sledovat, jak se absolvent uchytí a chová v systému poté, co opustí školu,“ vysvětlila. „Studenty sčítáme podle pohlaví či národnosti, hodnotíme podle známek a testů, ale nesledujeme jejich další vývoj mimo školní zdi. To bychom měli napravit — a v tom může pomoci i podnikatelská sféra.“
To potvrzuje i Michal Novák, zakladatel vzdělávací platformy ČeskoBudoucnosti se sloganem: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání. „Naše společnost se společně s ministerstvem průmyslu a obchodu i resortem školství snaží hledat cesty, jak jít s dobou a být mezi prvními,“ uvedl. Jako příklad zmínil závod o prvenství v oblasti umělé inteligence, v němž soupeří Spojené státy, Čína a Indie.
Podle něj je pro budoucnost problémem i úbytek technických profesí. „Potřebujeme mnohem více podporovat talenty a zástupce technických oborů, protože musíme řešit stále složitější otázky stavebnictví, bydlení, dopravní infrastruktury či energetiky,“ uvedl Novák.
Zároveň upozornil, že je třeba tyto talenty nejen podporovat v růstu, ale také je propojovat s dalšími institucemi, firmami a odborníky. „Péče nestačí, důležité je i navazování kontaktů a spolupráce. To ale není úkol jen pro učitele, nýbrž i pro rodiče. Studenti se formují podle toho, jak se doma mluví o vzdělávání a budoucnosti. Měli bychom přemýšlet o tom, kam povedou kroky talentovaných absolventů,“ dodal Novák. Klíčové je podle něj propojení studentů, absolventů, rodičů, učitelů i zaměstnavatelů.
Platforma ČeskoBudoucnosti se přitom nezaměřuje pouze na základní, střední a vysoké školy, ale i na univerzity třetího věku. „Musíme si uvědomit, že investice do studentů a absolventů a péče o ně se nám vrátí,“ řekl Novák. Připomněl příklady absolventů Harvardu, Cambridge či Oxfordu, kteří své alma mater podporují i během profesní kariéry. „Pouze propojením generací a jejich know-how se může z Česka stát jedno z mozkových center světa. Talent na to máme,“ uzavírá pozitivně.
Engu navazuje na učení Jana Ámose Komenského
Na Nováka navázal herní vývojář a spoluzakladatel Bohemia Interactive Marek Španěl. „Podporuji myšlenku, že Česko bude mozkovnou světa, nikoli montovnou. S tím souvisí i potřeba, aby zde sídlily centrály velkých společností, ne jen jejich pobočky,“ uvedl Španěl. Spolu se Slavomírem Pavlíčkem založil úspěšné videoherní studio, které vydalo globální hity jako Arma či DayZ.
Vedle toho Bohemia Interactive vyvíjí i vzdělávací herní aplikace, například Engu. Španěl je přesvědčen, že právě počítačové technologie mohou českému vzdělávacímu systému významně pomoci. „Chtěli bychom navázat na slova Jana Ámose Komenského – Škola hrou. To platí i dnes. Nejlepší výuka je ta, při níž si žák danou látku přímo vyzkouší, místo aby ji memoroval z učebnice,“ uvedl.
SOUVISEJÍCÍ: Stipendisté z dětských domovů navštívili Bohemia Interactive. „Videohru si v době AI může vydat kdokoli“
Podle Španěla je Komenský inspirativní i v současnosti. „Stejně jako on si musíme uvědomit, že škola je především přípravou do života. Student se musí naučit něco, co mu dává smysl – jinak to ani pořádně nepochopí,“ dodal.
Aplikace Engu by měla skrze digitální technologie podporovat právě takové vzdělávání. „Naším cílem rozhodně není nahradit učitele softwarem, ani přikovat žáky k počítači. Naopak chceme rozvíjet interaktivní výuku, kterou prosazoval už Komenský. Děti by se měly učit tvořit pomocí počítače, ne jej jen pasivně využívat pro zábavu,“ řekl Španěl. „Na počítači můžete programovat hry, stavět mosty a zkoušet, jestli nespadnou, rekonstruovat středověká města nebo tvořit webové stránky. Engu tak navazuje na odkaz Komenského,“ uzavírá.
Engu je moderní herní vzdělávací platforma, která spojuje svět vzdělávání a zábavy pod mottem „Nejlepší místo pro učení a hraní.“ Prostřednictvím interaktivních projektů založených na herních principech pomáhá dětem a studentům rozvíjet logické i kreativní myšlení, týmovou spolupráci a schopnost řešit reálné výzvy.
Na rozdíl od běžných e-learningových nástrojů Engu nestaví na pasivním přijímání informací, ale na tvorbě, objevování a sdílení. Studenti zde vytvářejí své vlastní virtuální projekty – od příběhových her přes vizuální světy až po simulace reálných situací. Tím získávají dovednosti, které uplatní v jakémkoli oboru budoucnosti – od designu a programování po kreativní komunikaci.
„Učení by nemělo být o biflování, ale o tvoření,“ říká Zdeněk Kvasnica, project lead Engu z Bohemia Interactive. „Sám jsem přišel z výtvarného prostředí a už během studií jsme tvořili projekty s přesahem do skutečného světa. Stejnou zkušenost chceme přenést i k žákům – umožnit jim tvořit, experimentovat a připravovat se na život mimo školní lavice.“
KOMENTÁŘ: Epsteinův duch straší Trumpa
Velký důraz klade Engu na objevování talentů. „Každé dítě má v sobě potenciál – někdo kreslí, jiný píše, někdo skládá hudbu nebo staví virtuální světy. Naší rolí je vytvořit prostředí, kde si to mohou vyzkoušet a nebát se chyb,“ dodává Kvasnica. „Chceme, aby Engu bylo pro studenty prostorem, kde mohou otevírat témata, která jinde otevřít nejdou. Technologie má být nástrojem k poznání – ne cílem samotným.“