Airbnb přerůstá Praze přes hlavu. Hlavní město chce krátkodobé pronájmy omezit
PLATFORMA AIRBNB
Zájem o krátkodobé pronájmy přes platformu Airbnb po covidové pauze opět raketově roste. Turisticky atraktivní nabídka ubytování se v drtivé většině koncentruje v historickém centru Prahy, kde mohou měsíční tržby za poskytování služby překročit i hranici 100 tisíc korun, což zdaleka přesahuje běžné výnosy z dlouhodobých pronájmů bytů. Zastupitele hlavního města však trápí, že přebujelé Airbnb se vymyká jakékoli rozumné kontrole a navíc mnohdy obtěžuje obyvatele trvale žijící v sousedství. Apelují proto na poslance, aby v právě projednávané novele zákona o cestovním ruchu ponechali samosprávám pravomoc krátkodobé pronájmy výrazně omezit. Část zákonodárců však považuje tuto pravomoc za protiústavní.
Podle údajů Institutu plánování a rozvoje (IPR) a dat hlavního města Prahy činila v létě 2024 v metropoli nabídka pronájmů zhruba 9000 bytových jednotek, přičemž aktivně využívaných bylo přibližně 80 %.
Služba se podle IPR výrazně koncentruje v historickém jádru města, jen v prvním a druhém pražském obvodě evidují 56 procent z celkového množství nabídek. V katastrálních územích Staré Město, Nové Město, Josefov a Malá Strana dokonce připadá více než 20 nabízených lůžek na 100 stálých obyvatel, což komplikuje dostupnost běžného bydlení.
Právě v centru města mají ubytovatelé také největší výdělky, daleko přesahující výnosy z dlouhodobých pronájmů. Podle údajů portálu hl. města Prahy vytvořených ve spolupráci se službou Blahobyty.cz činí medián ceny Airbnb v Praze 2078 Kč za noc, v Praze 1 stoupá tato částka k 2428 Kč, naopak v Praze 2, druhé z nejoblíbenějších lokací pro turisty, klesá k hodnotě 2009 Kč za noc.
Zpráva Inside Airbnb, z níž vychází i IPR, uvádí, že maximální reálná obsazenost bytů nabízených ke krátkodobému pronájmu je 255 dní v roce (70 %), díky čemuž dosahují roční tržby v Praze za tyto služby až 530 tisíc korun, v Praze 1 dosahuje roční výnos i částky 620 tisíc korun (tedy zhruba 51 tisíc měsíčně). Mnohdy však tyto částky bývají i o desítky tisíc korun vyšší. Do nákladů se však musí započítat i například údržba vybavení bytu, úklid při nových pobytech a další formy údržby nemovitosti, obvyklé při krátkodobém pronájmu. Většinu nabídky (79 %) tvoří celé byty či domy, přibližně 15-20 % nabídky pak tvoří pronajímání samostatných pokojů.
Hlavní město je dlouhodobě přesvědčeno, že tato ubytovací služba neúměrně komplikuje život stálým obyvatelům Prahy. Již IPR v souvislosti s provozem Airbnb ve své analýze upozorňuje také na horší vymahatelnost ubytovacích poplatků či daní a hygienických norem, což lze podle autorů analýzy řešit buď tím, že se na hostitele bude v rámci současné legislativy pohlížet jako na řádného živnostníka i s jeho povinnostmi, nebo že obce dostanou pravomoc krátkodobá ubytování omezit.
Právě proto chce Praha omezit krátkodobé bydlení v metropoli na 60 dní v roce a mít navíc možnost určovat pravidla tohoto typu podnikání. „Je podstatné, aby samosprávy a také stavební úřady mohly nahlížet do registru ubytovatelů. Jinak nemáme šanci zajistit úklid, infrastrukturu nebo bezpečnost,“ řekla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09).
Příslušnou výzvu, aby sněmovna brala ohled na obce bojující s problémy spojenými s Airbnb, schválili pražští zastupitelé naposledy ve čtvrtek. "Zastupitelstvo apeluje na poslance, aby v nadcházejícím třetím čtení příslušná ustanovení ve vládní novele zákona zachovali, neboť jsou klíčová pro klidný život rezidentů v centrech turisticky atraktivních měst," stojí v odůvodnění schváleného usnesení. Podobnou výzvu schválilo zastupitelstvo už při druhém čtení zákona.
Není ovšem jisté, zda si zákonodárci vezmou apel zastupitelů k srdci, před závěrečným hlasováním tato forma regulace vlivem pozměňovacího návrhu z novely zákona o cestovním ruchu vypadla.
Podobné omezení by totiž podle poslanců narušovalo ústavní právo na soukromý majetek. "Ministerstvo původně navrhovalo do zákona pravomoc nebo zmocnění obcí, aby mohly na svém území sdílené ubytování regulovat, ale na rovinu ty pravomoci byly tak široké, že by v podstatě samosprávy mohly zakázat na svém území služby sdíleného ubytování. Podle nás, kteří toto zmocnění považujeme za protiústavní, to narušuje jedno z nejdůležitějších práv, vlastnické právo," uvedl deníku Echo24 poslanec Karel Haas (ODS).
Podle něj lze například problém rušení nočního klidu v souvislosti s Airbnb a sdíleným ubytováním řešit přestupkovým řízením.
Přestože necelé dvě třetiny hostitelů tvoří jednotlivci, ti obhospodařují jen zhruba 20 % nabídky Airbnb. Podle analýzy IPR vzrůstá podíl tzv. profesionálních hostitelů, kteří mají ve správě více jednotek. V průměru jeden hostitel na platformě nabízel v roce 2024 tři ubytování, většina hostitelů jich však nabízela více než pět.