Vánoce 2025: Kupujete dárky s předstihem? Pozor na slevové akce
VÁNOČNÍ NÁKUPY
Poslední měsíce v roce se tradičně nesou ve znamení nejrůznějších slevových a marketingových akcí, které všechny vrcholí o Vánocích. Česká obchodní inspekce (ČOI) pro Echo24 popsala, na co si dát při předvánočních slevách pozor, jak se mohou spotřebitelé před, během i po nákupu chránit.
Pojem „Black Friday“ je v posledních letech používán jako synonymum pro slevové akce obecně, jeho užívání již není časově ohraničeno a z hlediska spotřebitele indikuje slevu. Tradičně nicméně tento „svátek“ připadá na listopad, letos konkrétně 28. listopadu. Zvýšená aktivita spotřebitelů i prodejců v období předvánočních nákupů či povánočních a sezonních výprodejů přináší i zvýšená rizika v oblasti poctivosti prodeje. „Například distančních forem prodeje využívají v tomto období i spotřebitelé, kteří jinak nemají s tímto typem prodeje zkušenosti. ČOI proto věnuje kontrolám kamenných prodejen i internetových prodejců zvýšenou pozornost. Neméně důležitá je ale prevence a sami spotřebitelé mohou svou informovaností a odpovědným přístupem výrazně minimalizovat rizika,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ČOI František Kotrba.
V souvislosti se slevami a slevovými akcemi spotřebitelům pomůže, když si ujasní své spotřebitelské priority třeba formou klasického „nákupního seznamu“. „Doporučujeme, aby si u zvolených výrobků porovnali ceny u více prodejců a zajímali se o podmínky slevy, které mohou být vázány například na členství ve věrnostním programu, použití aplikace, odběr většího množství výrobků a podobně,“ řekl Kotrba.
Inspektoři doporučují zajímat se o předchozí cenu, protože cena, která je deklarovaná jako cena ve slevě, nemusí nutně znamenat nejnižší cenu na trhu. Prodávající, který deklaruje slevu, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Výjimku z této povinnosti tvoří zboží s krátkou dobou spotřeby.
- spotřebitel by si měl nejprve ověřit ceny napříč trhem,
- seznámit se s podmínkami nabízené slevy,
- musí vědět s kým smluvní vztah uzavírá,
- u neznámého prodejce si ověřit jeho sídlo, kontaktní údaje,
- seznámit se recenzemi
- zásadně se vyhnout se anonymním prodejcům.
V souvislosti s orientací na distanční formy prodeje je pro spotřebitele důležité, aby skutečně věděl, s kým smluvní vztah uzavírá. Předtím, než učiní závazné kroky, je třeba si ověřit, zda prodávající uvádí kontaktní údaje jako je jméno, adresa, v případě českých subjektů IČO, e-mail a telefon pro komunikaci, aby bez problémů získal informace, kde provozovatel e-shopu sídlí, a dále aby se seznámil s jeho obchodními podmínkami. „Pokud je e-shop nemá, nebo na stránce chybí identifikační údaje, jméno a adresa provozovatele, to, kde sídlí, chybí kontakty, doporučujeme jednoznačně zvolit jiného prodejce,“ řekl Kotrba.
Právě anonymní e-shopy představují pro spotřebitele závažné riziko a v této souvislosti ČOI seznam rizikových e-shopů, který najdou spotřebitelé, který je dostupný na stránkách inspekce. Tam si lidé mohou ověřit, zda se jimi vybraný e-shop na tomto seznamu nenachází.
Jaká jsou nejčastější pochybení?
Rovněž je podle Kotrby důležité, aby spotřebitelé dokázali rozlišovat mezi e-shopem, tedy subjektem, který je v postavení prodávajícího, a on-line tržištěm, kde může být, a také bývá, prodávající odlišný od provozovatele a vzniká tak vztah mezi kupujícím, poskytovatelem platformy a prodávajícím.
„Zmínit je třeba i povinnost prodávajících při uzavírání smluv po telefonu, kdy prodávající musí nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě. A spotřebitel je nabídkou vázán až poté, kdy projevil svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,“ uvedl
Dále ČOI upozorňuje na spotřebitelská práva a v souvislosti s distančními formami prodeje především na právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Všechny potřebné informace naleznou spotřebitelé na stránkách ČOI.
„V souvislosti s předvánočními slevami je namístě věnovat pozornost cenám a deklarovaným slevám z cen výrobků. Zákon o ochraně spotřebitele definuje jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třiceti dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji po dobu kratší třiceti dnů, a v případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku cenu v době před prvním poskytnutím slevy,“ uvedl Kotrba.
Právě porušování ust. § 12a zákona o ochraně spotřebitele je nejčastějším zjištěním, které v rámci kontrol plnění povinností prodávajících v souvislosti as poskytováním slev zjišťujeme. V rámci loňské celoroční kontrolní akce jsme realizovali 1 755 kontrol, porušení právních předpisů jsme zjistili v 796 kontrolách (45 % z celkového počtu provedených kontrol), a nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, spočívající v neposkytnutí informací anebo poskytnutí nesprávných informací o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván nebo nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem ve 370 případech.
Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení paragrafu 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 170 případech. Z toho ve 154 případech došlo k porušení ustanovení, kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Dalším často porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele je povinnost prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 140 případech.