Jak cestují mladí Češi? Mileniálové hledají klid, Generace Z ráda cestuje sólo
CESTOVÁNÍ PODLE ČECHŮ
Jak se mění cestovatelské návyky mezi nejmladšími generacemi? Zástupci Generace Z cestují více, spontánněji, dál a single. Mileniálové naopak víc plánují, řeší praktičnost a jezdí za odpočinkem s rodinou. Na vzestupu je i sólo cestování, což souvisí s fenoménem tzv. singles. Sólo cestovatelé se věnují sebepoznání, navazují nová přátelství a nemusí se přizpůsobovat preferencím větších skupin. To vyplývá z rozsáhlého šetření cestovatelské firmy Kiwi.com a agentury STEM/MARK.
Podle průzkumu 62 % „zetek“ plánuje letos minimálně dvě zahraniční cesty a 40 % z nich míří mimo Evropu. Touha po objevování a dobrodružství je pro nejmladší dospělé klíčová. Oproti tomu mileniálové častěji zůstávají v evropských destinacích a jejich kalendář nebývá tak nabitý. Češi jsou obecně zdrženlivější: 40 % si na letošek zatím naplánovalo jen jednu dovolenou, zatímco u našich slovenských sousedů má výrazně více cest v plánu 70 % lidí.
Průzkum potvrzuje i sílící zájem o aktivní dovolené. Češi nejsou „lenoši u bazénu“, ale stále častěji vyrážejí za sportem – od surfování u oceánu přes horské treky a silniční cyklistiku až po běžecké závody. Zatímco Generace Z spojuje cestování hlavně s partou kamarádů a poznáváním nových kultur, 72 % mileniálů vnímá dovolenou především jako způsob, jak odbourat stres. I proto u nich rostou oblibě pobyty s rodinou a romantické úniky ve dvou – a často právě v aktivnějších formách.
Zajímavé rozdíly se ukazují i v praktických návycích. Generace Z balí „na jistotu“ a často přibaluje věci, které nakonec vůbec nepoužije – od techniky po drobnosti. Mileniálové jsou v balení, nákupu letenek i zajišťování ubytování organizovanější a úspornější. A pak jsou tu české speciality: 4 % Čechů si někdy na dovolenou přibalila svíčku nebo difuzér – pro jistotu atmosféry.
Rok 2025 podle šetření ovládnou konkrétní cestovatelské trendy. „Calmcationing“, tedy dovolená zaměřená čistě na relax, láká 38 % Čechů. Téměř třetina „zetek“ (28 %) chce vyrazit „off the beaten track“, do méně známých lokalit, kde se vyhnou davům. Čtvrtina dotázaných mluví o „nocturismu“, tedy poznávání atrakcí v noci. Patnáct procent mileniálů preferuje „JOMO“ – radost z toho, že jsou offline a nesdílejí každou chvíli na sociálních sítích. A své místo má i „break-up travel“: porozchodové cesty plánuje 10 % zlomených českých srdcí, z nichž téměř 40 % tvoří samoživitelé a singles s dětmi.
Vzestup sólo cestovatelů kvůli fenoménu tzv. singles
V poslední letech také roste trend sólo dovolených. Na letní i zimní dovolenou jezdí čím dál více lidí samostatně. Mezi hlavní důvody patří to, že jedna skupina turistů je starší a jedná se o lidi v důchodovém věku. Tou druhou skupinou jsou zase mladí lidé, kteří jsou single a touží po seberozvoji a poznání. „Cestování bez partnera, přátel či rodiny už není tabu a stává se plnohodnotnou volbou, kterou Češi využívají stále častěji,“ říká pro Hospodářské noviny Jiřina Ekrt Jirušková z cestovní agentury Invia.
KOMENTÁŘ: Jak jsem se 7. října 2023 mýlil
Firma eviduje roční nárůst single zákazníků o zhruba 10 %. Podle statistik Invie jsou nejzastoupenější věkovou skupinou mezi individuálními cestovateli ženy ve věku mezi 45 a 54 lety, které tvoří přibližně 60 procent. Významnou částí jsou ale i senioři ve věku 64 let a více. To potvrzuje i mluvčí Čedoku Klára Divíšková. „V posledních letech sledujeme výrazný nárůst zájmu jednotlivců o samostatné cestování,“ uvádí
Sólo cestovatelé míří hlavně k moři – do Egypta, Řecka, Turecka, Španělska či Tuniska. Ze vzdálenějších zemí lákají USA, Jihoafrická republika a Japonsko. Nabídka se trendu přizpůsobuje. „Například okružní plavby od doby covidu cílí i na samostatné ženy a jednotlivce,“ poznamenává Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Chaloupková se domnívá, že sólo cestovatelé si chtějí odpočinout, sebepoznat a nechtějí se podřizovat preferencím větší skupiny. „Sólo cestování nabízí řadu výhod, včetně duševního, zvýšení nezávislosti a budování sebevědomí. Je to také prostor pro navazování nových kontaktů či přátelství a poznávání nových lidí,“ uvedla pro Hospodářské noviny.
Nárůst sólo cestovatelů zřejmě souvisí i s demografickým vývojem v zemi. To potvrdil i Český statistický úřad s tím, že jednočlenné domácnosti tvoří bezmála třetinu celkového počtu lidí v České republice. Mezi důvody se zmiňuje například ovdovění, zvyšující se věk související i fakt, že mladá generace odkládá založení rodiny do pozdějšího věku. To souvisí i se silným fenoménem tzv. singles. Stále více mladých lidí žije do relativně vyššího věku samostatně a vážné vztahy začínají budovat až kolem třicítky. Lidé v čerstvé dospělosti po dovršení osmnácti let tak dávají přednost cestování, studiu či přátelství.
Data tak kreslí jasný obraz: Generace Z žene kupředu chuť po novém a spontánnost, mileniálové zase sází na klid, řád a pohodlí. Společným jmenovatelem ale zůstává, že cestování je pro obě skupiny jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak trávit čas – bez ohledu na roční období i hranice mezi generacemi.