Jsme připraveni koupit celé Aero Vodochody, L-39 je pýchou českého letectví, říká Movsesyan z Omnipolu
LETECKÝ PRŮMYSL
Stojí za úspěšným prodejem L-39 Skyfox do Vietnamu i za vytrvalým budováním skvělé pověsti českého leteckého průmyslu ve světě. Cestuje tak vytrvale, že „nezáměrně“ sbírá platinová členství u velkých leteckých společností. Artem Movsesyan se nezastaví.
„Vidíme obrovský posun ve vnímání letadla L 410 NG. Po dvou letech na stejném veletrhu můžeme říct, že se ho skutečně podařilo dostat tam, kde ho chceme mít, aby bylo opravdu světovým brandem,“ říká i přes značné nachlazení z všudypřítomné dubajské klimatizace Čech s arménskými kořeny. Kam se chce OMNIPOL Group jako skupina vyvíjet? Proč klade čím dál větší důraz na pokročilé technologie a jaký záměr má s podniky jako Aircraft Industries, ERA Pardubice či Aero Vodochody, které má v portfoliu?
Vůbec poprvé jste na mezinárodním veletrhu ukázali stroj L-39 Skyfox v plné vojenské výbavě. Jaký o něj byl zájem?
S kolegy z Aera Vodochody jsme vytvořili velice zajímavý koncept, protože OMNIPOL uzavřel exkluzivní smlouvu pro strategickou spolupráci v Evropě i NATO s výrobcem speciálního elektronického zařízení z Austrálie – společností SiNAB Technologies. Ta vyrábí „pody“, tedy podvěsy s určitým druhem optokamerového zařízení.
Díky tomu jsme na Dubai Airshow ukázali cenově dostupné řešení, kdy letadlo, které nemá radar, osadíte technikou, díky níž dokáže zaznamenat například letící dron, třeba na Ukrajině nechvalně proslulý Šáhid. Dalším takhle podvěšeným zařízením může být kontejner s řízenými raketami.
Vytvoříte tak neuvěřitelně výkonný stroj, který slouží k ochraně proti tomuto typu dronů, přitom je levný. Nestane se, že byste sestřeloval klamné drony sidewinderem, což je neporovnatelně dražší. Takhle se nám podařilo vystihnout velmi aktuální trend a získat optimální poměr cena/výkon.
Dostali jste se v Dubaji k uzavření konkrétních kontraktů na prodej vašich letadel nebo jejich předjednání do budoucna?
Během výstavy jsme prodali celkem tři letadla L 410 NG a domluvili jsme se na dalších minimálně sedmi až deseti, kde se smlouvy v nejbližší době uzavřou. Jsou to noví zákazníci, což mi dělá velkou radost, ale o jaké státy či složky jde, vám zatím neřeknu. Hlavním povoláním jsem obchodník a jsem neuvěřitelně pověrčivý člověk. Takže nejprve musejí proběhnout nějaké náležitosti, pak budeme rádi prezentovat výsledek. Co ale můžu říct: Vidíme obrovský posun ve vnímání letadla L 410 NG jako brandu. Před dvěma lety jsme byli na stejném veletrhu – a letos vidíme značný rozdíl v jeho vnímání. Je vidět, že se nám ho skutečně podařilo rozvinout a dnes už začíná být opravdu světovým brandem. Věřím, že za dalších pět let budeme ještě dál.
Pomohly ke zmíněnému posunu vlastnosti letadla, jako je jeho velká variabilita a možnost měnit účel prostou proměnou interiéru, nebo je za vším hlavně vytrvalá práce a poctivé objíždění světových akcí?
Je to vším dohromady. Továrnu Aircraft Industries v Kunovicích jsme převzali v roce 2022 rozhodnutím našeho majitele Richarda Hávy, který má osobní blízký vztah k leteckému průmyslu. Přišlo mu líto, že by se fabrika, která příští rok oslaví 90 let, měla zavřít. Pro naši skupinu OMNIPOL Group to v té době byla riziková akvizice, protože jsme převzali firmu, kde je tisíc úžasných a skvělých lidí s dobrým vybavením, ale vyznačovala se nulovým objemem zakázek a tím, že posledních deset let nebyla na světovém trhu. Veškeré obchody realizovala na ruském území. Navíc letadlo L 410 NG nebylo tou dobou vůbec v prodeji – další ohromně složitý úkol: začít prodávat úplně nový letoun. Variabilita, o které jste mluvil, byla jenom na papíře.
Museli jsme ji vytvořit a certifikovat, protože bez toho to v leteckém odvětví nejde. Ovšem tím, že je letadlo multifunkční, jsme zase předběhli celou řadu konkurentů. Dalším krokem byla expanze do světa. Jeli jsme tour po Africe, Asii, Americe, věnovali jsme tomu obrovské úsilí. Zároveň jsme museli pochopit, kde naše letadlo zaostává za světovými trendy.
Budovali jsme postprodejní servis, servisní střediska, zákaznickou podporu, marketing, výcvik a výcvikové aktivity. Ušli jsme skutečně pořádný kus cesty. Zároveň se vždycky s kolegy smějeme, že by naše práce – podobně jako vtipná a nebezpečná videa na YouTube – měla mít dole takový disclaimer: „Doma to nikdy nezkoušejte.“ Nikomu nedoporučujeme projít stejnou cestou. (směje se)
Kam se do této nekončící roadshow řadí Dubaj?
Poslední tři roky jsem hlavním iniciátorem toho, že letadlo L 410 NG bylo na všech kontinentech kromě Austrálie. Dokonce teď v lednu bude i na Antarktidě. A Dubaj je vyvrcholením – je to výstava, na kterou se sjede celý svět.
Uplynulé zhruba dva roky investujeme značné peníze do toho, jak se prezentujeme na výstavách. Neměli jsme v Dubaji jen stánek, ale velký chalet, a k tomu dvojici letadel ve venkovní expozici. To je naše historicky největší účast na této výstavě. Děláme to proto, že konkurujeme řadě světových výrobců v množství segmentů. U civilních jsou naší konkurencí americké, kanadské, německé, u vojenských pak italské, čínské či ruské stroje.
Všichni naši konkurenti se prezentují na velice vysoké úrovni a naším cílem je ukázat, že máme také velmi seriózní úroveň. Což skutečně máme.
Vrátila se tahle investice na zájmu o vaši produkci?
Určitě. Měli jsme chalet naprosto přeplněný soukromými i vojenskými delegacemi. V jeden okamžik jsme v něm měli pět různých velitelů vzdušných sil. Svědčí to o tom, jak moc byla Dubai Airshow nabitá. Začínali jsme v devět ráno a končili v sedm večer, jako jedni z posledních. Večer jsme pak měli ještě další jednání v samotné Dubaji. Čerstvě mohu hodnotit, že to byl naprostý úspěch. Jedna věc je image a prodej, druhá fakt, že každé naše letadlo se skládá z tisíců součástek. Velká část z nich je vyráběna v Česku, ale další bereme od světových výrobců.
V Dubaji se můžete potkat s celým svým dodavatelským řetězcem, nastavit i vylepšit vztahy na další roky. Navíc můžete sledovat trendy a inspirovat se i učit od konkurence.
Když se trochu posunu k dalším obchodům OMNIPOL Group, pamatuji si správně, že prodej L-39 Skyfox do Vietnamu už je úplně hotový?
Všech dvanáct strojů je předaných. Pro nás je pak opravdu zásadní, že je rovněž dokončený výcvik. Protože chceme, aby naše technika byla na té nejlepší možné úrovni. Nám jde o to, že chceme být světový brand. A jsme světový brand. Nejde to bez toho, aby byli dobře proškolení piloti, technici, aby byla dobře udržována technika.
Pro mě osobně má ten projekt velký význam, protože jsem měl tu čest vést v roce 2020 naši delegaci a jednat s vietnamským zákazníkem. Dokonce jsem pod tím kontraktem podepsaný.
A věřte mi, že v té době bylo to letadlo – mírně řečeno – prototyp. Takže s kolegy si říkáme, že jsme na tom neodvedli úplně špatnou práci, za což mimo jiné velmi děkujeme inženýrům z Aera Vodochody a tamnímu technickému personálu. Podpořili nás. Byl to první prodej letadla L-39 Skyfox do světa.
V posledních letech vaše skupina OMNIPOL Group klade důraz na odklon od ryze zbrojního segmentu a spíše se zaměřuje na špičkové letecké technologie. Kde se tento posun zrodil a kam se chcete během pěti až deseti let v tomhle oboru dostat?
Zaměření na hi-tech je hlavní vizí našeho majitele Richarda Hávy. Vnímá jako osobní poslání rozvoj všech zmíněných podniků. Vlastní ERA Pardubice, která byla v bankrotu, když ji naše skupina koupila.
Dnes je to jedna z nejúspěšnějších českých firem a – troufám si říct – výrobce nejunikátnějšího českého zbrojního systému, který nemá konkurenci v rámci NATO a obecně ve světě. Dnes se to aktivum rozrůstá. Máme spoustu možností doplňovat ERA dalšími firmami, rozšiřovat portfolio v oblasti AI, vesmírných technologií a podobně. Skupina dělá všechno pro to, aby ERA jako značka i divize rostla. Dělá mi velkou radost, že fluktuace v tomto podniku je asi jedno procento. Tedy že lidé do firmy přicházejí, ale odcházet nechtějí. Svědčí to o tom, že jsme dobrý zaměstnavatel.
Co kunovický výrobce Aircraft Industries?
Má za sebou krizi, ale teď je v období rozvoje. Stejně jako pro ERA i pro něj máme jasný plán a směr. Dá se s ním pracovat a zahrnovat víc a víc technologií. Budeme rádi, když se k nám budou připojovat další české firmy, protože se potřebujeme rozvíjet více a rychleji.
Myslím, že všichni vidí, jak s našimi podniky zacházíme, jak se snažíme, aby kvetly, lidé byli spokojení a rozvíjeli se. To je podle mého dobré jméno v rámci českého, ale i středoevropského leteckého segmentu.
Teď už mi z vašich hlavních pilířů zbývá jen otázka na Aero Vodochody.
To je pro nás problematické aktivum, protože ho nevlastníme plnohodnotně sami. Náš majitel se před lety rozhodl ho zachránit. Investoval svoje vlastní peníze společně s panem (Markem) Dospivou (spolumajitelem investiční skupiny Penta Investments – pozn. red.), což je unikátní precedent – aby někdo investoval soukromé peníze do vojenského letadla, aniž by mělo jedinou zakázku.
Podle mě to Aeru dalo tvář. Přestalo být jen fabrikou, která vyrábí součástky, a už produkuje plnohodnotné letadlo, které je pýchou českého leteckého průmyslu.
Bohužel v době, kdy jsme zachraňovali Aero, jsme nebyli tak finančně stabilní a silní jako dnes. Museli jsme se proto spokojit pouze s 24 procenty v aktivu, zbytek mají maďarští partneři.
Není to pro nás optimální. Nejsme schopni ho efektivně restrukturalizovat. Nechci kritizovat maďarské partnery, jen konstatuji, že bychom byli připraveni celé aktivum odkoupit. Bylo by to pro nás efektivní.
Je něco, co vnímáte jako českou výhodu proti světové konkurenci?
Jezdím opravdu hodně po světě a jsme nesmírně dobří v inženýringu. Máme neuvěřitelné množství šikovných lidí, techniků. Přitom naše hodina vývoje ve srovnání s jinými státy EU nebo Západu je z ekonomického pohledu několikanásobně levnější.
Jednoduše jsme schopni vyvinout letadlo několikanásobně levněji a efektivněji než jakýkoli náš konkurent. Dává nám to obrovskou výhodu a věřím, že minimálně pět až deset let tahle výhoda ještě potrvá.
I proto hodně investujeme do segmentu R&D (výzkumu a vývoje – pozn. red.) v naší firmě. Snažíme se brát co nejvíc inženýrů a vytvářet jim správné podmínky a prostředí pro práci.
Dáváme jim zajímavé projekty – už začínají koncepci letadel nové generace. Stejně tak v ERA startují s novými zařízeními elektronického sledování.
Jednou z věcí, kterou v rámci hi-tech vyvíjíte, je projekt s pracovním názvem „český AWACS“. Jak je daleko?
Je to jeden ze strategických projektů, na nichž pracujeme. Jde ale o citlivý systém pro Vojenské zpravodajství, takže o něm nemůžu mluvit v detailech.
Co ovšem můžu říct, je, že se v Aircraft Industries už teď pracuje na letadle nové generace, které bude schopné vámi zmíněný systém AWACS nosit. Bude to úplně nové, moderní letadlo.
Vidíte, myslel jsem si, že systém má být integrován do stávajícího L 410 NG.
V určité podobě může být. Ale ve finální perspektivě by to mělo být v letadle nové generace, stejně jako Aero Vodochody bude pracovat na svém stroji nové generace. Každá z těch firem musí přemýšlet dopředu.
Jak dlouho trvá vývoj nového letadla? Deset let?
Už jsem říkal, že máme v Česku velice účinný inženýring. Máme i velice dobré letecké ústavy, prostředí je tedy skvěle nastavené. A když si vezmeme třeba L-39 Skyfox, projekt se spustil v roce 2015, v roce 2018 se uskutečnil první let a v letech 2020–2021 měl letoun dokončenou vojenskou certifikaci.
To znamená, že do pěti let vzniklo kompletně certifikované letadlo úplně nové generace, což je na mezinárodní poměry skutečně supersonická rychlost.
Většinou, když vyvíjíme nový letoun, píšou nám inženýři do časového harmonogramu sedm let. My jim řekneme tři roky. Takže věřím tomu, že do pěti let to bude.
Prostě jak se říká, pod tlakem ze sebe vydají to nejlepší. Jste vůbec někdy spokojený, nebo jste ten typ člověka, který se pořád dívá kolem, co by kde zlepšil?
Mám takovou vlastnost, že nejsem nikdy úplně spokojený. Na dalších deset let máme rozepsaný rozvoj našich produktů i fabrik a věřím, že už za poloviční dobu budeme zase dál.
Ale kdybych to vztáhl třeba na naši misi s budováním brandu po světě a objížděním leteckých show, je to práce obrovského počtu lidí, bez kterých bychom nedosáhli žádného úspěchu. Máme kolem sebe velké množství odborností, každý člověk hraje opravdu klíčovou roli. A to nejsou fráze.
Ta práce je díky tomu krásnější. Protože ve finále stojíte mezi lidmi různých profesí, společně jste prožili jeden malý život plný hádek, sporů, řešení různých věcí – a vidíte skvělý výsledek. A nezbývá vám nic jiného než po tom všem zajít na pivo. Jsem totiž zastáncem toho, že lidé mají svou skvělou práci umět oslavit.