Ministr Bednárik: Zmírnění zákazu spalovacích motorů je nedostatečné, je třeba ho zcela zrušit. Fiala ho vítá
EVROPSKÝ AUTOPRŮMYSL
Čeští i evropští politici reagují smíšeně na návrh Evropské komise na zmírnění zákazu prodeje automobilů se spalovacím motorem. Ministr dopravy ČR Ivan Bednárik (za SPD) považuje návrh za nedostatečný. Podle něj by bylo vhodné opatření, které má v Evropské unii začít platit od roku 2035 zcela zrušit. Kritikou nešetří ani Německý svaz automobilového průmyslu, který ho označil za zklamání. Naopak bývalý premiér Petr Fiala (ODS) rozhodnutí komise na síti X vítá a označil ho za výsledek tlaku své vlády. Zároveň vyzval kabinet Andreje Babiše (ANO), aby dál usiloval o úpravu opatření.
Podle ministra Bednárika je evropský automobilový průmysl příliš zatížen množstvím regulací, přičemž další omezení nepovažuje za vhodné. „Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se proto, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv jej pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ uvedl.
Ex-premiér Fiala rozhodnutí komise uvítal. „Díky setrvalému tlaku naší vlády ustupuje Evropská komise od zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035! Revize umožní nadále prodávat určité množství nových vozů se spalovacími motory či hybridy,“ napsal Fiala. „Nová vláda má na čem stavět. Připravili jsme jí dobrou pozici, ale práce nekončí a musí dál pracovat na tom, aby byl návrh dále upraven v Radě EU,“ dodal.
Díky setrvalému tlaku naší vlády ustupuje Evropská komise od zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035! Revize umožní nadále prodávat určité množství nových vozů se spalovacími motory či hybridy.
— Petr Fiala (@P_Fiala) December 16, 2025
Nová vláda má na čem stavět. Připravili jsme jí dobrou pozici, ale…
Podle minulého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) znamená nyní navrhovaný plán Evropské komise to, že původní podoba zákazu prodeje se spalovacími motory fakticky padla. I podle něj však současný krok není dostatečný. „Nabízíme vládě jednoznačnou spolupráci v zájmu České republiky. Před vládou stojí úkol zajistit, aby se regulace dále uvolňovala,“ řekl novinářům ve sněmovně.
V Německu zmírnění chystaného zákazu uvítal kancléř Friedrich Merz. Větší otevřenost novým technologiím a více flexibility jsou podle něj správnými kroky, které dokážou skloubit klimatické cíle, realitu trhu, zájmy podniků a ochranu pracovních míst. „Je dobře, že komise po jasném signálu spolkové vlády nyní otevírá regulaci v automobilové branži,“ uvedl Merz.
Francouzský prezident Macron považuje návrh Evropské komise za vyvážený, neboť je v rovnováze mezi flexibilitou, kterou „někteří požadovali“, a francouzskými požadavky na upřednostnění francouzské výroby.
Na oznámení o zmírnění zákazu spalovacích motorů reaguje také evropský průmysl. Koncern Volkswagen, největší výrobce automobilů v EU, jehož součástí je i česká Škoda Auto, ho považuje za pragmatický a ekonomicky rozumný krok.
Německý svaz automobilového průmyslu VDA však návrh označil za zklamání. VDA tvrdí, že návrh je spojen s řadou překážek, takže hrozí, že v praxi nebude mít žádný účinek.
Nový návrh, se kterým dnes zástupci komise seznámili novináře, požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno.
Určitá nová auta se spalovacími motory se tak po tlaku automobilek budou moci i nadále prodávat, konkrétně plug-in hybridy či auta s prodlužovačem dojezdu REX, což jsou elektromobily, které mají malý spalovací motor pro dobíjení baterie. Výrobci ale budou muset za to plnit klimatické podmínky, za které budou dostávat zelené kredity. Návrh musí projít ještě legislativním procecem.