Kontroverzní AI vám umožní „popovídat si s vlastní zesnulou matkou“. „Démonické, jako z Black Mirror,“ reagují lidé
KONTROVERZNÍ AI
Nová AI aplikace 2wai, spoluzaložená hercem Calumem Worthym, se stala terčem ostré kritiky poté, co herec zveřejnil reklamu ukazující těhotnou ženu „komunikující“ se svou zesnulou matkou, respektive její kopií vytvořenou aplikací. Jak upozorňuje časopis Forbes, video se na síti X stalo virálním a nasbíralo přes 22 milionů zhlédnutí. A okamžitě také schytalo mohutnou vlnu kritik, které označují reklamu za zlou, bolestnou či dokonce „démonickou“.
Reklama odhaluje, že avatar vznikl z pouhých tří minut natočeného materiálu ještě před smrtí matky. Spot končí sloganem: „With 2wai, three minutes can last forever. (S 2Wai mohou tři minuty trvat věčně.)“ Worthy následně uvedl, že firma chce „budovat živý archiv lidstva“, jak cituje Forbes.
What if the loved ones we‘ve lost could be part of our future? pic.twitter.com/oFBGekVo1R
— Calum Worthy (@CalumWorthy) November 11, 2025
„Zlé, profitování ze smutku, jako z Black Mirror“
Reakce na sociálních sítích přišly rychle a jsou četné a především drtivé. Uživatelé citovaní Forbesem označili aplikaci například za „jeden z nejzlejších nápadů“, „démonickou a nečestnou“ či způsob, jak „profitovat ze smutku“. Mnozí upozorňovali, že avatar nikdy nenahradí skutečnou ztrátu a může prohloubit bolest pozůstalých.
Další komentující také varovali, že jde o „další způsob, jak lidé ztratí kontakt s realitou a obejdou proces smutku“, cituje deník The Independent. Četně se na sociálních sítích objevuje též srovnání reklamy s epizodou Be Right Back (Přijdu hned) z populárního britského dystopického seriálu Black Mirror (Černé zrcadlo), kde žena „oživí“ svého mrtvého partnera pomocí AI.
Co aplikace nabízí
2wai umožňuje vytvářet digitální avatary blízkých, ale také interakci s AI kopiemi historických osobností (např. Shakespeare, Frida Kahlo) či s digitálním avatarem některých celebrit a umělců včetně samotného herce Worthyho, známého i v Česku především ze seriálů vysílaných na kanále Disney Channel (například Austin a Ally). Jak cituje The Independent, herec věří, že technologie umožní také celebritám a umělcům „smysluplné vztahy s fanoušky 24/7“.