Počet nehod na elektrokolech prudce roste. Řešením může být ABS

ELEKTROKOLA

Počet nehod na elektrokolech prudce roste. Řešením může být ABS
Počet nehod elektrokol roste spolu s jejich intenzivnějším provozem. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Počet dopravních nehod na elektrokolech roste. Za prvních sedm měsíců letošního roku policie evidovala 511 nehod elektrokol, což znamená meziroční nárůst o 37 procent. Za celý loňský rok se počet těchto nehod dokonce zdvojnásobil. Vyplývá to ze statistik Centra dopravního výzkumu (CDV). Besip proto dnes v souvislosti s rostoucí nehodovostí otestoval elektrokola s technologií asistenta brzdění ABS. Podle statistik může zabránit až 30 procentům pádů z elektrokol.

Počet nehod elektrokol roste spolu s jejich intenzivnějším provozem. Při letošních nehodách elektrokol přišlo o život pět lidí, 36 bylo těžce zraněno a 420 utrpělo lehká zranění. "Vyjádřeno v socioekonomických ztrátách to znamená více než dvě miliardy korun,“ uvedla vedoucí Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání CDV Alena Daňková.

Podle statistik CDV jsou nejvíce ohroženou skupinou senioři. Kolem 42 procent všech zraněných cyklistů na elektrokolech bylo starších 65 let, v případě závažných zranění šlo o 49procentní podíl. Vyšší je také podíl zraněných žen, na elektrokolech činil 40 procent případů, u běžných jízdních kol 27 procent. Vyšší je také podíl tzv. samonehod, tedy nehod bez přítomnosti jiného účastníka. U elektrokol činí 52 procent případů, zatímco u obyčejných kol je to 45 procent.

Besip proto v souvislosti s rostoucím počtem nehod dnes na pražském Výstavišti otestovat technologii ABS na elektrokolech. Systém dosud pomáhá zejména řidičům automobilů a motocyklů v krizových situacích, nyní se tak začíná rozšiřovat i na elektrická kola.

Brzdový asistent má při prudkém brzdění zabránit zablokování kol, které by jinak vedlo ke ztrátě ovladatelnosti elektrokola a téměř nevyhnutelně k pádu. "Význam asistenta brzdění roste zejména na problematickém, mokrém nebo jinak kluzkém povrchu,“ řekl koordinátor Besipu Oldřich Kasl. Podle Tomáše Jančárka ze společnosti Bosch eBike Systems testy ukazují, že systém na elektrokolech zabrání až 30 procentům pádů. Společnost zatím podle Jančárka systém samostatně neprodává, k dostání je pouze už jako zabudovaná součást daného modelu elektrobicyklu. Oproti běžným elektrokolům je cena takového modelu podle Jančárka vyšší zhruba o 400 eur (přibližně 9800 Kč).

V rámci dnešních testů byla u Výstaviště pro účastníky připravena dráha, na níž mohli vyzkoušet chování elektrokol vybavených systémem ABS na suchu, mokru i písku. "Během testů bylo patrné, že při brzdění s ABS je elektrokolo stabilnější a na mokru či na sypkém povrchu má dokonce kratší brzdnou dráhu,“ popsal Kasl. Další výhodou systému je podle něj automatické rozložení brzdné síly na obě kola při prudkém brzdění přední brzdou, což chrání jezdce před pádem přes řídítka.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články