Babiš jen odvádí pozornost od svého problému s imunitou, říká Kupka pro Echo

ROZHOVOR

Babiš jen odvádí pozornost od svého problému s imunitou, říká Kupka pro Echo
"V mnoha směrech se s republikou opravdu podařilo hnout dopředu," říká korunní princ ODS Martin Kupka. Foto: Michal Čížek
1
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

Korunní princ ODS, nebo podvodník roku? Martin Kupka je stále ještě ministrem dopravy, resortu, kolem něhož se po volbách strhl ostrý spor. Předáci hnutí ANO vyšli se zprávou, že Fialova vláda dluží pro příští rok až 80 miliard korun Státnímu fondu dopravní infrastruktury a už přichystané stavby se nezačnou stavět. Martin Kupka se nejprve ostře ohradil, aby pak vyšlo najevo, že příští rok v rozpočtu dopravního fondu skutečně chybí 37 miliard. A že končící vláda stále nepodala návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Odchází tedy Fialova vláda s poskvrněnou vestou, jak by naznačovalo i zdráhání poslat nové sněmovně svůj návrh státního rozpočtu?

V jakém stavu byste řekl, že předáváte vládu?

V mnoha směrech se s republikou opravdu podařilo hnout dopředu. Kolik je u nás v dopravě připraveno investičních akcí, kolik je možno uskutečnit i z dlouhodobého infrastrukturního dluhu, o tom fakt není sporu. Stejně modernizace armády a další. Pravda, máme i svoje dluhy, tím nejvýznamnějším je digitalizace stavebního řízení. Jinde se digitalizace zvládla – abych zůstal u svého oboru, lidé si mohou objednat řidičský průkaz s doručením do výdejního boxu, aniž by museli hlídat úřední hodiny, to je průlom.

A když tedy zůstaneme na ministerstvu dopravy, v jakém stavu předáváte rozdělané projekty?

Tak jako já jsem převzal celou řadu rozdělaných projektů a dokončoval jsem je, tak i teď bude připravena celá řada klíčových projektů, kdy se často podařilo překonat dlouholeté stání na místě: pražský okruh, kde máme kladnou EIA (posudek vlivů na životní prostředí – pozn. red.) pro celou severní část. Kladnou EIA máme pro D52, tedy dálniční spojení mezi Brnem a Vídní, dlouho se na ni čekalo. Totéž vysokorychlostní tratě, kde jsme obdrželi kladnou EIA pro Moravskou bránu a čerstvě i pro trať Brno–Břeclav. U všech jmenovaných projektů jsme jednali s obcemi. V tom se přístup státu změnil, už se nemotáme na mrtvém bodě.

Dá se vyčíslit poměr dopravních projektů, které jste převzal a které budete předávat?

Posun je to obrovitý. Přebíral jsem rozpracovaných 131 kilometrů dálničních úseků, předávat svému nástupci budu přes 175 rozestavěných kilometrů. A co v dalším období bude možné začít a v přespříštím dokončit, to teď dohromady dělá kolem 250 kilometrů. Ano, to otevírá otázku, jak to všechno profinancovat. My jsme rozjeli vícero PPP projektů (tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru – pozn. red.), jsme v pokročilém výběru koncesionáře D35 a železničního spojení mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla. A naše vláda rozhodla, že i ramena vysokorychlostních tratí půjdou v režimu PPP.

Jaké otázky dále zazněly:
Jak se mohlo stát, že v rozpočtu dopravního fondu na příští rok není ze státního rozpočtu pokryto 37 miliard?

Proč jsme měli jednu z nejvyšších kumulovaných inflací v OECD?

Mohla vláda za energetické krize udělat něco líp? Zareagovali jste na explozivní růst cen elektřiny pozdě?

Hlasovali jste pro zákaz spalovacích motorů a další unijní příkazy. Neumožnili jste tím, aby napravo od vás vyrostli Motoristé?

Už víte, jestli v lednu budete kandidovat na předsedu ODS?

Kdybyste ODS vedl, směřoval byste ji v něčem jinam než Petr Fiala?

Celý rozhovor si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18:00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.

x

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články